Поредна военна поръчка се провали и така държавата е на път да остане без хеликоптер за гасене на пожари, които през последните години са все по-сериозно изпитание за ресурсите на всички служби.
По-рано тази година катастрофира последната оборудвана за целта машина Ми – 17, като при инцидента загинаха двама военни. Това наложи правителството спешно да вземе решение да оборудва два хеликоптера "Кугър" и отпусна за целта над 300 хиляди лева.
В този бюджет влиза и обучението на пилотите, които ще използват машините.
Военновъздушните сили обявиха поръчка на две подвесни хеликоптерни системи за гасене на пожар Bambi Bucket, но тя се е провалила. Това става ясно от решение на командира на Военновъздушните сили, публикувано на сайта им и цитирано от специализираното издание Аеropess.
За поръчката, чиято максимална стойност е около 110 хиляди лева с ДДС, са се явили три фирми. За изпълнител е била избрана регистрираната в Бургас фирма "Бул Трейд” ЕООД с оферта за 103 000 лв. с ДДС. На второ място е класирана фирмата "Петромар” АД с оферта за 193 267.20 лв. с ДДС, а третата - "Каст Инженеринг” ЕООД е отстранена, тъй като документацията й не е била изрядна.
Избраният за победител участник обаче е отказал да сключи договор, а мотивите му не са публично известни. Командирът на ВВС генерал-майор Цанко Стойков решава да прекрати процедурата, тъй като класираната на второ място оферта значително надвишава отделения за процедурата финансов ресурс.
Към момента не е ясно дали ще бъде обявена нова поръчка и с какъв бюджет би била тя.
Ако ВВС не се справи с поръчката, страната ни ще бъде принудена да посреща пожарите с наета чужда или частна техника.
Военното министерство и различните структури в него имат системен проблем с провеждането на поръчките и близо 1/3 от тях се провалят по различни причини.
Военният министър Красимир Каракачанов се оплака, че поръчките често се саботират и обяви, че заради това ремонтът и поддръжка на техника трябва бъдат извадени от обхвата на Закона за обществените поръчки, за да могат да се придвижват по-бързо.
Предлаганите законови промени все още не са представени публично, но вече придизвикаха съмнения дали няма да доведат до злоупотреби и предизвестени победители.
Много проблеми има и в хеликоптерната авиация. От години заради липсата на средства, от 12 налични машини "Кугър" летят само 3-4.
Заради малкото часове във въздуха се стигна и до инциденти.
МО планира да ремонтира и хеликоптерите Ми 17 и Ми 24, но и там поръчката тръгна с гаф. От МО признаха за допусната грешка в заданието и се наложи да го коригират.
mediapool.bg