Българската военна авиация вече разполага с 8 модернизирани щурмовици Су-25, след като беларуската компания беларуската компания "558-ми авиоремонтен завод" изпълни в срок договора си с Министерството на отбраната.
Вече и последната машина е доставена в авиобаза "Безмер". Договорът бе на стойност около 80 млн. долара и е един от успешните проекти за ремонт на старото съветско въоръжение в армията.
Машините вече са с модернизирана изцяло система за навигация, с възможности за спътникова навигация. Значително са разширени възможностите за използване на ракетно въоръжение, подменени с нови са радиостанциите, които позволяват едновременно връзка и прослушване на две честоти, обясниха от МО.
В края на миналата година началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов каза, че програмата за модернизация и ремонт на щурмовите самолети Су-25 трябва да продължи с още самолети.
България може да ремонтира още шест машини, като не е ясно какви биха били измеренията на един нов договор.
Възможно е обаче да бъдат ремонтирани и само двигатели.
До подписването на договора се стигна след силно напрежение в управляващата коалиция. Военният министър Красимир Каракачанов настояваше за изпълнител да бъде избран беларуският завод, а тогавашният министър на икономиката Емил Караниколов бе на друго мнение.
Председателят на парламента Цвета Караянчева дори покани руснаци да ремонтират щурмовиците Су-25, но в крайна сметка поръчката остана за беларуската компания.
От БСП се опитаха да раздухат скандал и обявиха, че "поръчката е само с един кон".
В сюжета се намеси и българският завод "Авионамс", който обяви, че може да ремонтира машините.
От МО обаче прецениха, че към момента държавният завод не може да се справи с такава задача.
За разлика от договора с беларуската компания споразумението с руската корпорация РСК МиГ за ремонта на МиГ 29 не върви гладко и българската страна предяви неустойки.
mediapool.bg