Кламер БГ - Новини: Надежди за европари за нов мост край Русе и магистралата до Търново и Маказа

Надежди за европари за нов мост край Русе и магистралата до Търново и Маказа

България

|
Пет, 28 Ян 2022г. 21:15ч.
Надежди за европари за нов мост край Русе и магистралата до Търново и Маказа

Николай Събев и Гроздан Караджов приветстват румънския министър Сорин Гриндяну, сн. МТ

Регионалният министър Гроздан Караджов изрази надежда за еврофинансиране на проектите за изграждане на втори мост над Дунав край Русе и тръгващата оттам магистрала до Велико Търново, която "в бъдеща проекция" да продължава от Стара планина, да пресича магистралите "Тракия" и "Марица" и да стига до гръцката граница при пункта Маказа.

"Това прави трасето истински трансграничен коридор между Румъния, България и Гърция", заяви Караджов на пресконференция в Русе след среща с румънския вицепремиер и министър на транспорта и инфраструктурата Сорин Гриндяну в петък.

Той обърна внимание, че подобни проекти са с изключително висок приоритет за ЕК и Румъния, България и Гърция биха могли да обединят усилията си.

"Най-вероятно трите държави бихме получили финансиране за подобен проект и особено граничните съоръжения - вторият мост над Дунав, би получил сериозна финансова помощ от Свързана Европа (Connecting Europe)", каза министърът. Той напомни, че по този мост е работено най-дълго и допълни, че румънската страна също признава, че по този въпрос са правени предварителни проучвания.

От думите на Караджов стана ясно, че проектът за магистралата Русе – Велико Търново се бави, защото "към днешната дата нямаме яснота коя е стартовата точка на тази магистрала". За построяването на 75 км от Русе до Бяла бе обявен търг за 1 млрд. лв. още през 2020 г.

В края на януари 2021 г. бяха отворени предложенията за изграждането на участъка Русе - Бяла (40.24 км) с прогнозна стойност над 536 млн. лв. без ДДС, и на обхода на Бяла (35.4 км) с прогнозна стойност над 446 млн. лв. без ДДС. Общо девет оферти бяха подадени по двете обособени позиции, но разглеждането им продължава над една година.

Сега регионалният министър разясни още, че проектът зависи от плана Натура в Румъния и България и отбеляза, че началната точка на магистралата ще се позиционира там, където е възможно и икономически обосновано.

"Затова не се пристъпва към решение кой е победителят и кой ще изпълнява тази отсечка, но се надявам, че с днешната среща ще се даде тласък на този процес", каза министърът и допълни, че "нулевата точка на магистралата Русе - Велико Търново е всъщност вторият мост над Дунав" при Русе.

Досега коментираното начало на магистралата и място за втория мост край Русе е край частното пристанище на фирмата "Булмаркет".

Караджов изрази надежда и ремонтът на първия Дунав мост да започне най-скоро и според метеорологичните условия да завърши през пролетта на следващата година. В момента се прави техническо проектиране на реновацията на българския участък на съоръжението. През 2018 г. румънската страна направи такъв ремонт.

Българското обследване е показало лошо състояние на съоръжението, включително започнало оголване на конструктивни елементи, което компрометира здравината му, но и влияе на трафика. Очаква се проектирането на ремонта да е готово през май и да се обяви обществена поръчка за извършването му.

Най-късно до юни ще бъде възстановена фериботната линия Русе – Гюргево, стана ясно от думите на транспортният министър Николай Събев, който също участва в срещата с румънския министър. Така ще се разтовари с 30 процента трафикът на камиони през моста, който е особено интензивен през лятото.

"През месец март ще бъдат изработени протоколи и регламенти за уеднаквяване на процедурите по преминаване на двата гранични пункта, така че престоят на превозни средства на и около ГКПП да се съкрати чувствително“, заяви министър Събев след срещата.

mediapool.bg