Кламер БГ - Новини: МО очаква оферти за "заместващи" изтребители от САЩ, Израел, Франция и Швеция

МО очаква оферти за "заместващи" изтребители от САЩ, Израел, Франция и Швеция

България

|
Пет, 16 Септ 2022г. 17:33ч.
МО очаква оферти за "заместващи" изтребители от САЩ, Израел, Франция и Швеция

Сн. ЕПА/БГНЕС

Военното министерство е поискало от САЩ, Израел, Франция и Швеция информация дали могат и при какви условия да предоставят на България изтребители, с които страната ни да може да се справи в транзитния период, когато бъдат приземени старите съветски МиГ 29 и бъдат доставени новите F – 16 Block 70.

"За периода от края на 2023 г. до 2025-2026 г., когато трябва да дойдат и да бъдат въведени в експлоатация първите изтребители F-16, се обмислят варианти. Единият от тях е да се продължи експлоатацията на "МиГ"-овете, а другият – да се търси друга платформа, която да запълни тази празнина. Изпратени са писма до доста страни, има отговори от Франция и Швеция. Френската делегация ще бъде днес в МО, а шведската ще бъде у нас на 20 септември. Чакат се още отговори от САЩ и Израел'', каза служебният военен министър Димитър Стоянов пред БНР.

"Засега идеята е "Мираж - 2000-5", който е един добър самолет, и беше свален от експлоатация във Франция само преди месец-месец и половина. Шведската очакваме да дойде на 20-ти септември и очакваме все още отговори от САЩ и от Израел. Алтернатива друг да дойде вместо нас да пази не искам даже и да помислям, че има", добави той.

Швеция може да отговори с изтребителите "Gripen", които бяха предпочетени от предишното служебно правителство на Румен Радев, водено от Огнян Герджиков. След това обаче последното правителство на ГЕРБ закупи F-16.

Сега смятаният за дясна ръка на Радев военен министър Димитър Стоянов отново стига до "Gripen".

Българската бойна авиация разчита само на МиГ-29, а войната в Украйна силно затрудни поддръжката на машините, тъй като Русия, Украйна и Беларус отпаднаха като опции. Оптимистичните очаквания са да може да се разчита на МиГ-29 до средата на следващата година, ако не бъде намерен вариант за поддръжката им.

"Ресурс в момента имаме до средата на 2023-та, но при силно ограничена летателна дейност. За мен е много обезпокоително. Целта е да се вземат двигатели, да се монтират на самолети МиГ-29, да осигурим в срок - до края на 2023-та носенето на бойното дежурство, изпълнението на задачата по "Еър полисинг". Имаме пари. Над 40 милиона са заделени", каза Стоянов.

От месеци се водят разговори с Полша да се осигурят двигатели, но засега няма конкретен резултат. Стоянов определи разговорите като "обнадеждаващи". Полските представители са поканени да дойдат в България.

"Два от двигателите се очертава да бъдат закупени директно, а останалите шест да бъдат ремонтирани в Полша", посочи той.

В същото време доставката на купените от България 8 машини F-16 за над 2 млрд. лева се забави заради пандемията. Очакват се през 2025 година, а след това ще трябват и няколко години, за да могат да се усвоят напълно от българските ВВС.

Затова бе лансирана възможността, докато бъдат доставени и усвоени новите F-16, да бъдат придобити изтребители на лизинг. Зад тази идея застана и президентът Румен Радев.

Другата възможност е България да се възползва от по-сериозна помощ от съюзниците в НАТО за охраната на въздушното ни пространство.

"Такава алтернатива не искам даже да помислям, че има - друг да дойде вместо нас да пази", каза Стоянов.

mediapool.bg