Атана Скалко
Атана Скалко е Бизнес мениджър в категория "Напитки", Нестле Югоизточен пазар (България, Румъния, Сърбия, Хърватска, Словения, Босна и Херцеговина, Черна гора, Северна Македония, Косово), която вече 17 години е част от семейството на "Нестле". Започва работа като бранд мениджър в категория Кулинарни продукти за Сърбия, Северна Македония и Черна гора. През годините е преминала през различни категории в "Нестле" - Кулинарни продукти, Десерти, Детски храни и сега ръководи бизнеса на категория Напитки.
"Нескафе" в началото на месеца обяви амбициозния си план до 2030 г. да инвестира над 1 млрд. швейцарски франка в регионите, където се добива кафе. Как ще бъдат инвестирани тези средства?
В екипа на "Нескафе" вярваме, че една чаша кафе съдържа много повече смисъл, емоция и сила, всеки ден влизаме в домовете на милиони хора по целия свят. И точно това ни води в стремежа ни да допринесем за една добра промяна на тези, които споделят моментите си с нас, когато се наслаждават на любимата си чаша кафе, но и на тези, които стоят зад това да тя да стигне до тях . Именно тук е ролята на фермерите в различни региони на света, чийто основен доход е отглеждането на кафе и с които тази кафе приказка започва. А те от своя страна се сблъскват с много предизвикателства - от промяната в климата, която влияе и намалява добива на кафе зърната, до условията, в които живеят и които не са много добри, през инфлацията и невъзможността да инвестират в осъвременяване на производството и въвеждане на нови практики и методи в отглеждането им.
Ние разбираме техните тревоги, срещаме се с тях, обикаляме плантациите, трупаме опит и именно Нескафе План 2030 дава отговор как да превърнем предизвикателствата, пред които са изправени, във възможности. Именно затова инвестициите, които предвиждаме до 2030 г., са насочени към кафе плантациите, за да подпомогнем трансформацията на земеделието към регенеративно по най-добрия за тях начин и без да застрашава поминъка на фермерите. Ще им помагаме с обучения в различни области, включително как успешно да управляват фермите си, финансова помощ за времето на прехода, с подкрепа за сеене на покривни насаждения, достъп до органични торове, залесяване с различни видове дървета и развитие на горското земеделие и разбира се с високопроизводителен кафе разсад.
А всички тези мерки, успешно и устойчиво въведени, ще допринесат не само за по-добрите социални и икономически условия на живот на фермерите чрез висока производителност на почвите, подобреното им състояние, по-високото ниво въглерод, който ще могат да абсорбират, но и разбира се ще се подобри биоразнообразието в тези най-засегнати райони.
"Нескафе" е най-големият бранд за кафе в света, как успявате да запазите тази челна позиция в годините?
На първо място винаги гледаме в една посока с нашите консуматори, стараем се всеки един човек, на когото поднасяме чаша с кафе, да бъде щастлив, удовлетворен, и глътката кафе да бъде именно по неговия вкус и спрямо нуждите му в конкретния момент. Срещаме се с хората не само вкъщи за сутрешното им кафе, но и в заведенията, сладкарниците, в университетите, на работа. И това е причината за голямото разнообразие кафе напитки, които предлагаме, за да може където и да се намират и да искат перфектната чаша с кафе, ние да сме там и да им я дадем. Следим и тенденциите, анализираме и предвиждаме какви нужди ще имат нашите консуматори в бъдеще, затова инвестираме много в иновации, за да им предлагаме винаги нови и интересни концепции как да се насладят на желаната си напитка, дори и неочаквано за тях самите да бъде още по-добра. Мога да дам пример със създаването и пускането на пазара на NESCAFÉ® Dolce Gusto, защото знаем, че всеки иска вкъщи чаша с кафе, точно толкова съвършена, колкото ще му я сервират в любимото заведение. И сега всеки може да има любимата си напитка само за няколко секунди и да и се наслади в уюта на собствения си дом.
Друга максима, на която държим, е нашите продукти да отговарят на възможностите на потребителите, така че всеки да може да си позволи и да има своята перфектна чаша кафе. Разбира се, разнообразието ни от продукти предполага различни цени в зависимост от рецептите и другите съставки ,различни от кафе, които използваме. Но най-важното за нас е качеството, което винаги е най-доброто за съответния продукт на пазара. Например, има потребители, които не обичат да пият черно кафе, а го обичат с мляко и захар. Тогава ние им предлагаме нашето 3в1, което е и на по-ниска цена не защото кафето в него не е най-високо качество, а защото рецептата е спрямо тези вкусови предпочитания на клиентите и не съдържа 100% кафе, а има още захар и мляко, които идват на по-ниска цена.
Освен това, винаги искаме да предложим на потребителите ни нещо повече, когато искат да си направят сами кафе и го купуват от магазина. Изненадваме ги с игри, ангажираме ги в каузи, предизвикваме ги, подкрепяме техните мечти. Искаме те да се чувстват добре не само, когато пият кафето ни, но и когато го купуват. На различните пазари имаме разнообразие от каузи, например даряваме от всяко купено кафе за студенти е неравностойно положение, даряваме и осигуряваме по-добра среда за образование, подкрепяме талантливи млади хора в различни области, пускаме разнообразни игри с награди, които могат да спечелят нашите последователи. В България, наред с игрите с предметни награди, от дълги години марката NESCAFÉ® подкрепя млади музиканти, спортни събития и всичко това среща голямата любов и оценка на талантливите българи.
Какви са тенденциите на пазара на кафе, как се променят предпочитанията на потребителите? С какво планирате да изненадате българските потребители?
В момента трендовете се променят толкова бързо и дори да погледнем към различни данни и изследвания, те не винаги отговарят на новонастъпилите обстоятелства на пазара.
Но вглеждайки се в цените на пазара в последната година и отчитайки галопиращата инфлация, то най-вероятно част от потребителите ще променят нагласите си и ще сменят предпочитаното кафе с такова на по-достъпна цена. Затова е и широката гама, включително на по-ниски цени, с различни вкусове и видове. Надграждаме рецептите и се подобряваме без да променяме стойността, за да оправдаем гласуваното ни доверие от потребителите на най-предпочитано кафе, с най-високо качество, на най-добра цена във всеки клас продукти.
Къде се произвежда кафето за българския пазар, от къде са основните съставки, наблюдават ли се проблемни с доставките поради сътресенията на международната сцена – война в Европа, инфлацията?
"Нестле" има верига от 354 фабрики за производство в 79 държави по света, които работят в една обща верига на доставки. Например в България се произвеждат шоколадови изделия, които се продават на повече от 35 пазара. А кафе в Европа се произвежда в Швейцария, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Португалия, Испания, Швеция. Така че чашата ви с кафе идва от различни точки в света, защото и кафето, което използваме, също идва от различни държави. Повече от 90% от кафето на NESCAFÉ® идва от Бразилия, Виетнам, Мексико, Колумбия, Кот д'Ивоар, Индонезия и Хондурас. Така че с всяка чаша кафе ставате част от световното семейство на Нестле.
А като говорим за семейство, ние се държим заедно и се подкрепяме, когато срещаме предизвикателства. Кризите в последните години са не една и две, някои от тях са предвидими, други съвсем не. В настоящата ситуация след Ковид идва непредвидимата и немислима война в Украйна, а освен това имаме енергийна криза и галопираща инфлация, цените вървят нагоре, транспортните разходи се увеличават. Но ние посрещаме всяко предизвикателство заедно и се стараем да изпреварим събитията като се обединяваме и работим да предотвратим рисковете или да реагираме максимално бързо. И най-вече, полагаме всички усилия, за да предпазим крайния потребител, за да не му се отрази и доколкото е възможно да не бъде засегнат, винаги да получава високо качество на най-добра цена. Всяко решение, което вземаме с общи усилия като семейство, е в полза на клиента.
Какви са устойчивите политики на "Нестле", които успешно са реализирани в България и какво предстои в тази посока?
Нашето разбиране е, че всеки поотделно и всички заедно трябва да бъдем отговорни към нашето бъдеще и бъдещето на децата ни. И затова, освен че в цялата ни верига на доставки, устойчивите политики са на преден план, ние търсим и намираме подкрепата от нашите последователи, които ни помагат и допринасят, за да живеем в един по-приветлив свят. Ето например програмата за рециклиране на NESCAFÉ® Dolce Gusto. Имаме общо 31 пункта в София, Пловдив, Плевен, Велико Търново, Стара Загора, Ямбол, Сливен, Варна, Шумен и Бургас, където събираме използваните метални кафе капсули. И тук идва съпричастността на нашите потребители, които събират и предават в тези контейнери използваните си капсули, а ние от наша страна ги рециклираме. Отделяме кафето, с което обогатяваме почви, пластмасата се пресова и след това може да я видите преработена в маса, стол, етажерка или в детската площадка до блока, а алуминият се извлича и разтапя, за да се използва отново и отново.
NESCAFÉ Classic пък дава на всеки чаша кафе, създадена с грижа – с грижа към природата, с грижа към фермерите, с грижа към нашите служители и с грижа дори към дизайна на опаковките ни. Опаковките ни са лесни за рециклиране и ако се чудите защо капачката на кафето ви вече не е черна, а е прозрачна, това е защото черният пигмент в капаците ги прави не напълно рециклируеми. Също така намаляваме използването на нова пластмаса и работим с наличната рециклирана. И се радваме на приноса от страна на клиентите ни, като например да използват металните опаковки многократно за съхранение на билки, болтчета, гайки или други домашни вещи, или да ги оставят в специални контейнери за рециклиране на метал. Стимулираме ги и да използват многократни бутилки и чаши за ежедневното кафе, както и да пестят енергия като загряват водата за кафе само до 80 °C, което пък прави вкуса на кафето още по-наситен, а аромата - още по-интензивен.
И Нескафе План 2030 е пример, че продължаваме да надграждаме, да работим рамо до рамо с всички наши партньори по веригата на доставки, за намаляване на въглеродния отпечатък, с грижа към планетата и природата, за почвите и дръвчетата, за 100% рециклируеми опаковки и разбира се не на последно място по важност – за съставки, добити с уважение и грижа към фермерите.
mediapool.bg