Кламер БГ - Новини: Георги Гвоздейков: Служебното правителство измисля нова въздушна помощ в разрез с правилата в ЕС

Георги Гвоздейков: Служебното правителство измисля нова въздушна помощ в разрез с правилата в ЕС

Интервюта

|
Ср, 01 Март 2023г. 13:00ч.
Георги Гвоздейков: Служебното правителство измисля нова въздушна помощ в разрез с правилата в ЕС

Георги Гвоздейков: Служебното правителство измисля нова въздушна помощ в разрез с правилата в ЕС

Спешната медицинска помощ по въздух се регулира стриктно от правила, които са изработени от Европейската комисия, а служебното правителство в момента измисля нови. Всички аргументи за закриването на дружеството "Хели Мед Сървиз" и прехвърлянето на дейността на Държавния авиационен оператор бяха меко казано политизирани, коментира в интервю за Mediapool директорът на закритото през миналата седмица дружество Георги Гвоздейков, който от вчера е кандидат за депутат от коалицията ПП-ДБ. По думите му ако това не се беше случило, можехме да имаме хеликоптер в експлоатация в края на април-началото на май.

"Знам, че се търси и известен PR от цялата работа: да се покаже, че ние нищо не сме свършили, понеже това е направено от правителството на Кирил Петков. Тук мога да кажа, че има политически нюанс, тъй като това се случи буквално в навечерието на предизборната кампания, което е още един показател, че всяка една дейност в България, която е необходима за обществото, се политизира и използва като политическа дъвка, за да се покаже на някой, че "ето този не си е свършил работата, понеже не е от нашите хора", казва той.

Според него акциите по транспортиране на пациенти с военния самолет "Спартан", които наблюдаваме в последните седмици, няма как да заместят HEMS и освен това са симптом за липсата на работещо здравеопазване щом се налага от град като Варна с голяма университетска болница да се карат хора до София.

Г-н Гвоздейков, защо, според вас, служебната власт реши да закрие ръководеното от вас дружество?

Поне аз не чух мотиви от това, което слушах по медиите. На пресконференцията в Министерския съвет, на която беше оповестено, нямаше точни и ясни аргументи защо се закрива едно търговско дружество, създадено да бъде авиационен оператор, което отговаря на Закона за гражданското въздухоплаване и европейския регламент, изпълнява всички изисквания да бъде лицензирано съгласно европейските правила, за да получи лиценз за авиационен оператор и съответното одобрение за спешна медицинска помощ. Всички аргументи бяха меко казано политизирани. Защото, когато някой няма какво да каже спрямо работата и задачите на такава структура, търси измислени причини.

Посочените от министрите на здравеопазването и транспорта причини бяха, че вие нищо не сте свършили и, че не е нужно да има два авиационни оператора на държавна издръжка...

Това е проява на остра некомпетентност от страна на двамата министри. Позволено им е, тъй като те не са лица, които трябва да са добре обезпечени технически, но все пак могат да си позволят съветници в тази област. Както знаете, търговското дружество "Хели Мед Сървиз" е създадено с постановление на Министерския съвет и на него е вменена строго определена дейност: да извърша полети за спешна медицинска помощ съгласно европейското и българското законодателство. Какво по ясно от това за двамата министри, за да разберат, че спешната медицинска помощ по въздух се регулира стриктно от правила, които са изработени от Европейската комисия. И ние като страна-членка прилагаме като закон. Няма друг законов начин – и в ЕС, и в България, тази дейност да се извършва.

Относно това какво сме свършили, мисля, че стана ясно на цялото общество, какво направихме ние до този момент и служебните министри на здравеопазването и на транспорта са хората, които от този момент трябва да дават отговори на въпроси.

Една от големите грешки назад във времето, допусната от предходно служебно правителство, е че проектът за спешна медицинска помощ по въздух е даден за управление на Министерството на здравеопазването, което не кореспондира с техническите изисквания и процедури, тъй като това е изцяло авиационен процес. Нашето дружество беше създадено, за да ги подпомогне. Това, което свършихме беше да работим за получаването на лиценз за авиационен оператор, а именно: подготовка на документи, осигуряване на необходимия персонал, отговарящ на всички изисквания в регламентите, провеждане на обучения, подготовка на документи за обществена поръчка за наем на хеликоптери, провеждане на разговори с потенциални участници и мотивирането им да подадат оферти. Осигурихме две такива оферти, от които трябваше да изберем една. Договор трябваше да се подпише в началото на март и да имаме хеликоптер в експлоатация в края на април-началото на май. Кое точно ние не сме свършили? Не на последно място е обидно твърдението на министъра на транспорта, че Кирил Петков е създал един борд, за да бъдат трудоустроени едни хора. Обидно е към хората, които работиха в "Хели Мед" и които са най-добрите професионалисти в България: пилотите от "Хели Ер"; бордният инженер дойде от италианския HEMS да работи за каузата. Тотално са разочаровани от случилото се.

Беше казано, че от личния състав на дружеството желаещите да работят, ще бъдат наети. Само вас не ви искат...

Тези хора нямат нужда от трудоустрояване. Това са професионалисти, които са наясно с цялата специфика на HEMS и никога няма да направят компромис със себе си и да отидат някъде да правят глупости.

Добре, вие обяснихте свършеното по вашата част. Но за да функционира HEMS, вие трябва да сте в сътрудничество със здравните и другите власти. Кой е виновен за това да не се получи тази симбиоза между вас?

Най-отговорно заявявам, че вината е изцяло на министъра на транспорта и министъра на здравеопазването, тъй като ние като структура бяхме игнорирани и не бяхме поканени на нито една среща, която са организирали зад гърба ни. Ние никога не сме били информирани за това, че се организират някакви работни групи за продължаване на някакви дейности.

Т.е. вие сте били изолирани от целия този процес, който сега излиза на повърхността: че ВМА ще обучава медици, че още задачи са разпределени по други структури...

Вижте, ние се опитвахме да приложим в България работещите европейски модели, които са най-успешни и ефективни. Поддържали сме комуникация с Швейцария, Белгия, Австрия и много други страни в Европа, които работят по един и същи начин. Те спазват правилата. Не знам защо нашите управници си мислят, че да изпълняваш HEMS е много сложна работа. Има написани правила и ако ние ги следваме, ще стигнем до успеха. Знам, че се търси и известен PR от цялата работа: да се покаже, че ние нищо не сме свършили, понеже това е направено от правителството на Кирил Петков. Тук мога да кажа, че има политически нюанс, тъй като това се случи буквално в навечерието на предизборната кампания, което е още един показател, че всяка една дейност в България, която е необходима за обществото, се политизира и използва като политическа дъвка, за да се покаже на някой, че "ето този не си е свършил работата, понеже не е от нашите хора".

А в чия полза е политическият PR?

Нямам представа в чия полза е, мога да кажа в чия вреда е: на българските граждани, на обществото. Защо закриха този жизненоважен проект за българското общество точно в момента, когато трябваше да подпишем договора за наем на медицински хеликоптери? Нали крайната цел беше това да се случи по най-бързия и ефективен начин? Ето, ние осигурихме всичко това, защо го спряха? Очевидно измислените мотиви на министъра, нямат никаква стойност. И хората не вярват, защото дават празни обещания в бъдеще време. И знаете, че служебното правителство не носи никаква отговорност, тъй като то не е избирано от хората...

Да, то е назначено от президента. И в този смисъл, понеже няколко пъти служебните министри акцентират върху това, че HEMS e инициатива и обещание на президента Румен Радев, според вас, президентът ли моделира проектът по желан от него образ?

Трябва ли да поставяме личното его на когото и да било пред крайната цел за резултат в полза на хората? Какво значение има идея на президента ли е, на Кирил Петков ли е. Нали е важна крайната цел?

Правилна ли е, според вас, новата концепция, по която беше обявено, че ще се развива проектът за изграждане на спешна помощ по въздух?

Аз не разбирам точно какво искат да направят.

Има ли друг такъв модел в Европа?

Не, друг такъв модел в Европа няма. Държавният авиационен оператор е структура, останала от времето на комунизма. В годините е претърпявала надграждания и преди две години й смениха името от Авиоотряд 28 на Държавен авиационен оператор. Ясно е разписано, че към държавната авиацията спадат военни дейности, полицейски дейности, митнически дейности, гасене на пожари, търсене, спасяване и т.н. Спешната помощ спада към гражданската авиация. И четейки правилата, ще стигнем до успех, но явно някой се заблуждава, че по този начин ще направи ефективна услуга. Това показва, че няма ясен план. Само се повтаря социалистическият лозунг, че българският гражданин няма да плаща нищо, а всичко ще плаща държавата. Но държавата не са ли хората?

Вашата концепция каква беше, кой да плаща?

Аз не казвам, че моята концепция е била коренно различна, но казвам друго. Нека да кажат откъде ще дойдат необходимите 20-30 млн. лева на година за тази дейност, за да покрият този разход. Груба грешка е да се мисли, че този разход трябва да тежи само на държавния бюджет. Миналата седмица ЕК въведе нови правила за дейността по HEMS и разшири обхвата на дейността, като вкара в обхвата освен спешната медицинска помощ по въздух, планинското спасяване и друго спасяване извън търсене и спасяване, което означава още две разрешени мисии. Това кой ще го покрие, при положение, че министърът на транспорта каза преди Нова година, че на такива луди дето ходят в планината, няма да им плащаме екстремните преживявания. Добре де, има застрахователи, които са готови да платят. България е туристическа страна, една трета от БВП идва от туризма. Когато предлагаме сигурен туризъм и се знае, че България има изградена система за спасяване, ще дойдат повече туристи.

Връщам ви към въпроса кой има интерес да ви закрие и саботира? Според вас, кой активира фирмата-фантом, чиято жалба в съда забави наема на хеликоптер?

Не мога да хвърля обвинения просто така, но моите съмнения и картината, която си сглобявам, е че това цялото нещо е организиран процес. Най-вероятно това, което съдът е дал като указания на фирмата да си плати таксата, няма да го направи, и съдът ще приключи произвоството, защото не са отстранили нередностите по жалбата. Но тази фирма си свърши работата реално. Дружеството ни е закрито и всички са доволни.

Мислите ли, че в този преходен период докато чакаме хеликоптерите, може да се компенсира липсата им с активното включване на военната авиация, което виждаме в последните седмици с редовните мисии на военния самолет "Спартан"?

Какво общо има военният "Спартан" с HEMS? Системата HEMS има за цел да предоставя еднакво медицинско обслужване на всеки регион в страната. Във всеки район да има ефективна, качествена, спешна медицинска помощ. Защо тогава миналата седмица самолетът "Спартан" излетя от Варна, където има университетска болница със светила в медицината и докараха бебето в София, минавайки по пътя през още няколко университетски болници? Дойдоха в София и докараха бебето в частната болница "Токуда". Това е послание към обществото, че нямаме здравеопазване и не можем да окажем помощ във Варна. И трябва да концентрираме цялото здравеопазване в София. Ние всеки случай ли ще караме в София? За какво го правим този HEMS тогава? И това заради PR, за да покажем, че военният "Спартан" не слиза на земята... Това, че военните много работят, показва, че нямаме здравеопазване. Поздравления за военните, че поддържат форма и са готови да окажат помощ, когато е необходимо, но това ли търсим? Как ще правиш HEMS със "Спартан"?

mediapool.bg