Тъй като таванът на цената на руския петрол, определен от западните страни, престана да работи, те трябва да измислят нови начини за ограничаване на потока от петродолари в Русия. По-голямата част от морския руски петролен експорт сега се извършват без западна застраховка, която е ключов елемент от механизма на тавана. Затова основно се използват стари кораби, които са закупени за руския сенчест флот, вместо да бъдат изпратени за скрап.
Екологичният фактор - възможността за разлив на транспортиран петрол с неясни перспективи за обезщетение за щети - може да позволи да се ограничи доставката на скъп руски петрол на външните пазари. Според план, разработен в Европейския съюз, Дания ще започне да спира преминаващите през нейните проливи танкери, които нямат западна застраховка.
Това казали пред Financial Times трима души, запознати с дискусиите по този въпрос в Брюксел. Конвенцията на ООН по морско право позволява на държавите да инспектират кораби, които могат да представляват риск за околната среда.
Около 60% от износа на руски петрол по море, или около 2 милиона барела на ден (това са около три танкера от типа Aframax), минават през Балтийско море. Всички кораби минават през тесните датски проливи.
През октомври само 37 от 134 танкера (28%), изнасящи петрол от западните и източните пристанища на Русия, са имали западна застраховка, която може да бъде получена само чрез потвърждение на покупката на цена в рамките на 60 долара за барел. Сега броят на такива кораби вероятно ще бъде много по-малък, казали западни служители пред FT. Според руското Министерство на финансите през октомври цената на изпратените пратки от сорта Urals (именно той се изнася от балтийското пристанище Приморск) е била 81,52 долара.
"Главното е да бъдат заставени да спазват застрахователните разпоредби. Сега това се прави много избирателно. Страните с достъп до морето имат право да видят доказателство [за застраховката на кораба и товара]“, обяснил служител - един от източниците на FT.
Съгласно Конвенцията на ООН по морско право даден кораб може да бъде спрян, ако властите имат "ясни обективни“ причини да смятат, че е в състояние да причини щети на крайбрежните води и брега. Въпросът е дали датските морски власти имат капацитета да спрат и инспектират всички танкери и какво да направят, ако те откажат да се подчинят, казват служители, запознати с дискусиите.
Смисълът е в това да се "усложни живота на Русия и на купувачите на нейния петрол“, коментира Хенинг Глойщайн от Eurasia Group: "Ако направите бюрократичните процедури и рисковете, свързани с търговията с руски петрол, много по-тежки, можете да очаквате купувачите отново да започнат да изискват по-големи отстъпки."
Говорител на датското военно командване обясни: "Накратко, ние не проверяваме документи или кораби, преминаващи през проливите, освен ако не е въпрос на морска безопасност.“
Европейската комисия обсъжда и други стъпки, за да направи износа на руски петрол по-малко печеливш, включително мерки срещу корабни компании, които продават стари танкери на сенчести флоти и държави, които позволяват на такива кораби да плават под техен флаг.
mediapool.bg