Частният превозвач “МТК Гроуп”, който държи крайградски автобусни линии в обществения транспорт на София, продължава да “извива ръцете” на общината за още пари за извършване на услугата. Броени дни след парламентарните избори дружеството е поискало бонус от още 200 000 лева само за първите два месеца на 2021 година, алармира в четвъртък “Спаси София”. Действията на превозвача са пореден ход, с който фирмата пробва да получи още средства от бюджета на София. В края на миналата година “МТК Гроуп” поиска добавка от близо 5 млн. лв. заради натрупана инфлация и поскъпване на горивата от 2016 г. до 2020 г., но бе постигнат компромис за 1.8 млн. лв. Сега обаче се оказва, че такава неустойка за инфлацията ще се начислява и за 2021 г., и за януари и февруари тя възлиза на нови 200 000 лева.
3 млн. лв. не стигат
Борис Бонев от "Спаси София" уточни пред Mediapool, че новата сума е поискана три дни след изборите и заявлението е регистрирано в системата на Столична община на 7 април.
"Частният превозвач МТК Гроуп иска допълнителни 200 000 лв. общински пари за първите два месеца на тази година. Тези средства са в допълнение на около 3 млн. лв., които превозвачът ще получи от Общината за извършена транспортна дейност за същия период. С това цената на километър пробег се изравнява с цената на общинския превозвач “Столичен автотранспорт”, който за разлика от частния, има съчленени автобуси и обслужва далеч по-натоварени и сложни линии, увеличаващи разходите му", посочиха във фейсбук от "Спаси София".
От гражданската инициатива добавят, че до такива "дефекти" води договорът, предложен от Карлос Контрера от ВМРО, “щедро подкрепен от Фандъкова и групата на ГЕРБ”.
"Те през 2016 г. дадоха куп линии на частното дружество и излъгаха, че то ще вози на цена по-ниска от тази на “Столичен автотранспорт”. Още тогава предупредихме, че договорът е в ущърб на обществения интерес и общината сама си връзва ръцете с него. Сега берем плодовете от поредната доза “отговорно управление” със запазена марка ГЕРБ-ВМРО", добавя формацията на Борис Бонев.
Договорът с "МТК Гроуп" е за 8 години, подписан е на 2 декември 2016 г. и възлиза на 144 млн. лева, като допълнително общината е задължена да доплаща индексация, ако годишната инфлация е над 5%, а повишението при цените на газа е над 20%. Уточнено е, че за услугата ще се плаща по 3 лева/км на превозвача с годишен пробег 5 579 000 км. Дружеството оперира 16 линии, като в края на септември миналата година линията му 21/22 бе разделена на две крайградски линии 21 и 22. Едната по маршрута Централна гара - село Войнеговци, а другата - от жп гарата до село Подгумер.
Собственици на "МТК гроуп" са Велизар Илиев и "Джей Ар инвест" АД, а управител е Росен Илиев. До 2011 г. сред собствениците е бил и Йордан Илиев, който според медийни публикации е първи братовчед на покойните основатели на застрахователната компания ВИС-2, братята Георги и Васил Илиеви.
Големият предколеден скандал
Последно, "МТК Гроуп" бе в епицентъра на скандал в Столичния общински съвет в дните преди Коледа. Тогава дружеството поиска добавка от 4.95 млн. лв. за крайградските автобусни линии, които предлага на столичани. Фирмата се облегна на клауза в договора между общината и превозвача, която позволява цената на услугата да се актуализира при инфлация или дефлация от над 5 на сто, а също и при промяна на цената на горивата с повече от 20%.
Частната транспортна фирма твърдеше, че такива събития са регистрирани и дори е готова да си търси правата в съда. Скандалът стигна и до парламента. Депутати от БСП предупредиха, че, ако Столичният общински съвет одобри това доплащане ще сезира прокуратурата.
"Какво е правила Столична община през последните години и защо не са актуализирани цените съгласно договора, защото цените не са вървели само нагоре, но са вървели и надолу", аргументира се Румен Гечев от левицата.
Реакцията на левите депутати бе изненадваща, защото първоначално общински съветници от партията също подкрепяха доклада, а в последствие се изтеглиха от вносителите на доклада и останаха само представителите на управляващото мнозинство.
В крайна сметка благодарение на общите усилия на общинските съветници от “Демократична България” и Борис Бонев добавката бе свалена до 1.8 млн. лв., като се отчита само натрупаната инфлация през годините, но не бе приет аргумент за цените на горивата, защото компанията не можа да го докаже.
Стара слава
Преди около година и половина "Демократична България" поиска от Агенцията за държавна финансова инспекция да разследва сделката на общината с "МТК Гроуп". Мотивът бе, че липсва подробна разбивка как е формирана цената от 3 лв./км, освен това няма информация как е определен годишният пробег. От отговор по ЗДОИ стана ясно, че Столична община не е направила свои собствени изчисления.
Според калкулациите на "Демократична България" от миналия октомври на база реалната цена за обслужването на тези линии, според европейските и български норми за печалба, към момента Столична община плаща близо 50 стотинки повече на км. За 8 години, какъвто е срокът на договора, това би довело до поне 22 млн. лв. надплащане за концесионера.
mediapool.bg