Кламер БГ - Новини: Търпението на Брюксел за мръсния въздух у нас свърши

Търпението на Брюксел за мръсния въздух у нас свърши

България

|
Четв, 08 Ноем 2018г. 15:47ч.
Търпението на Брюксел за мръсния въздух у нас свърши

Тъй като за година и половина България е постигнала много малко за подобряването на качеството на въздуха и намаляването на фините прахови частици, Европейската комисия й даде два месеца срок да изпълни изцяло решението на Съда на ЕС от април 2017 г. за предприемане на мерки или отново ще ни даде на съд, като този път ще иска налагането на глоба.

Делото на ЕК срещу страната ни беше заведено на 14 септември 2015 г. заради систематичното и постоянно неспазване на пределно допустимите норми за замърсяване на въздуха от 2007 г. до 2014 г. и непредприемането на адекватни мерки това да бъде променено. Тъй като правителствата продължиха да не правят нищо, страната ни бе осъдена да намали запрашаването, но не й бе наложена финансова санкция. Още тогава обаче Брюксел предупреди, че ако българите продължат да дишат най-мръсния въздух в Европа, може да поиска от Съда на ЕС определянето на глоби. Те може да бъдат еднократна за неизпълнението на евроизискванията или всекидневна, докато нарушението не бъде отстранено.

Сега се стигна точно до там, тъй като България е постигнала много малък напредък за намаляването на запрашаването на въздуха.

"Комисията е обезпокоена от бавния темп на промените и от липсата на координиран подход между органите за опазване на околната среда и другите органи на национално и местно равнище", пише в съобщението на Брюксел.

Напредъкът е недостатъчен

В него се посочва също, че "България все още не е приела всички необходими мерки за подобряване на ситуацията". Отбелязват се мерките за ограничаването на движението на замърсяващите автомобили, чийто данък от догодина се повишава и затегнатия контрол на автомобилните емисии при техническия преглед на возилото, както и засилване на контрола на отпадъците от излезли от употреба превозни средства и техническите прегледи.

"Въпреки че това е стъпка в правилната посока, други мерки, които могат да допринесат за подобряване на качеството на въздуха, като например нови изисквания за съдържанието на сяра и пепел във въглищата и брикетите, използвани за битово отопление, все още са на етап планиране", допълват от ЕК.

Едва миналата седмица правителството публикува за обществено обсъждане национална програма за подобряване качеството на въздуха с планове за замяна на старите печки за отопление и въвеждане на изисквания за съдържание на сяра и пепел във въглищата от 2020 г.

Нено Димов прехвърли вината на общините

По повод предупреждението, еконимистърът Нино Димов коментира, че "за да имаме по-чист въздух е необходим политически консенсус и воля за предприемане на непопулярни мерки". "Конкретни резултати могат да бъдат постигнати само със съвместни действия на всички институции на национално и местно ниво“, каза той, цитиран от пресцентъра на ведомството.

"Общините са тези, които имат задължението за постигане на нормите за качество на атмосферния въздух, но голяма част от тях все още не припознават този проблем. От ключово значение е той да се припознае и като национален и в решаването му да бъдат въвлечени всички отговорни институции с ясното съзнание, че без съвместни, последователни и съгласувани усилия няма да успеем да се справим“, смята министърът.

От Министерството на околната среда и водите припомнят, че Полша също е осъдена заради мръсния въздух, а в Съда на ЕС са заведени дела и срещу Германия, Унгария, Франция, Румъния, Обединеното кралство и Италия.

МОСВ се хвали, че отложило с година сегашното наказание

Ведомството посочва, че от април 2017 г. досега е провело поредица от преговори с ЕК и постигнало отлагане с 12 месеца на сегашното решение на Брюксел. В това време била изработена въпросната национална програма.

Преди година и половина ековедомството обяви, че за справяне с проблема са предвидени 115 млн. лв. по "Околна среда“, а сега отново посочва тези пари като начин за намаляване на запрашаването от битовото отопление.

Няма независим разследващ орган за жп катастрофите

България в четвъртък е предупредена от Еврокомисията, че може да бъде съдена и заради това, че не е създала разследващ орган за железопътните катастрофи, който да е независим от железопътните предприятия, управителя на инфраструктурата, органа, налагащ таксите, органа, разпределящ инфраструктурен капацитет, и нотифицирания орган, както и от всяка страна, чиито интереси биха могли да са в противоречие със задачите, възложени на разследващия орган.

Непрозрачни летищни такси

Страната ни може да отиде на съд и заради това, че не е отразила в законодателството си европравилата за периодичните технически прегледи на моторните превозни средства и техните ремаркета и за определяне на летищните такси. В съобщението от Брюксел се посочва, че таксите, плащани от авиокомпаниите за ползване на летищната инфраструктура и за проверка и обслужване на пътниците, трябва да се определят прозрачно, след консултации и да няма дискриминация.

София спестява на ЕС финансова информация

България е предупредена и за това, че не прилага изискванията на ЕС за автоматичен обмен на информация между държавите членки за финансови приходи, включително дивиденти, капиталови печалби и салда по сметки. В момента българското законодателство предвижда изключване на по-широк кръг лица, за които се предоставя информация, отколкото е позволено в правото на ЕС, а също така дава възможност на някои видове субекти, например партньорства, да избягват комплексна проверка и изключва някои анюитети от обхвата си. Ако България не предприеме действия в срок от два месеца, Комисията може да изпрати мотивирано становище на българските органи.

mediapool.bg