Кламер БГ - Новини: След закриването на "Хели Мед": Нова поръчка за наем на медицински хеликоптери

След закриването на "Хели Мед": Нова поръчка за наем на медицински хеликоптери

България

|
Четв, 23 Фев 2023г. 13:13ч.
След закриването на "Хели Мед": Нова поръчка за наем на медицински хеликоптери

След закриването на

След закриването на държавната фирма "България Хели Мед Сървиз" ще бъде обявена нова процедура за наем на два медицински хеликоптера. Това се разбра от обясненията на здравния министър Асен Меджидиев и директора на правителствения авиоотряд ген.-майор Златко Златев.

"Ако до две седмици започне процедура по наемане на два вертолета, можем да ги очакваме след около 3-4 месеца. Те най-вероятно ще бъдат ситуирани в УМБАЛ "Св. Анна" в София и в Долна Митрополия", каза Златев в четвъртък пред Нова телевизия.

Предишната вечер министър Меджидиев обясни пред БНТ, че сега се обявява процедурата за хеликоптери под наем и юни месец трябва да имаме два хеликоптера, с които да се извършва медицинска дейност по въздуха, докато дойдат тези, които сме договорили за закупуване.

Заявките за нова процедура за наем на хеликоптери идват на фона на почти приключилата поръчка на нароченото за закриване дружество "България Хели Мед Сървиз".

След един неуспешен опит в края на миналата година, "Хели Мед" обяви в началото на годината нова обществена поръчка, по която се явиха двама кандидати – от Словакия и Белгия. В последствие жалба от фирма-фантом блокира процедурата, но е въпрос на дни тя да бъде пусната от Върховния административен съд. В този момент правителството реши да закрие "България Хели Мед Сървиз", а функциите на оператор на спешната медицинска помощ по въдзух (HEMS) да възложи на Държавния авиационен оператор (ДАО). И всичко да започне отначало.

Това ще бъде поредното забавяне в опитите на държавата да набави хеликоптери за лицензирането на оператор на HEMS.

Директорът на обявената за закриване фирма "Хели Мед" Георги Гвоздейков коментира в профила си във "Фейсбук", че "служебният кабинет е приложил целия законодателен инженеринг и ресурс, за да придобие властта и да я спусне в правомощията на ДАО, въпреки че ДАО не отговаря на изискванията за авиационен оператор част от търговския въздушен транспорт и това е пряко нарушение на европейското и българското законодателство".

По думите му изявленията на различни представители на министерствата сочат с обвинителен пръст "България Хели Мед Сървиз" като виновен и некомпетентен орган за липсата на хеликоптери и HEMS, но по думите му дружеството виновно само за това, че се опитваше спешно и в съответствие със законите и изискванията, да достави първия хеликоптер за българите. "И бяхме почти на финала пред подписване на договор с изпълнител. Хеликоптер щеше да има в месец май, който можеше да влезе в експлоатация незабавно. Не през декември, не в 2024 г.", коментира Гвоздейков.

Същевременно стана ясно, че е възложено е на проф. д-р Николай Младенов, началник на клиниката по анестезиология и интензивно лечение в болница "Токуда", да изготви план за подготовка на медицинските екипи за очакваните хеликоптери.

Първо е определен контингентът на пациентите, които ще бъдат спасявани с хеликоптери - това са новородени, деца, възрастни, родилки, реципиенти от донорската част и хипотетично лекарски екипи, които могат да бъдат пренесени в болница.

Второто, което са определили, е състоянието на тези пациенти - травми, хирургия, интернистични заболявания и реципиенти.

Определени са и мисиите, която изпълнява един хеликоптер: трансфер на пациент от болница до болница и трансфер на пациента от мястото на инцидента до съответната болница.

"Подготвихме темите, по които ще обучават екипите, проведени са разговори с най-добрите специалисти за това обучение", заяви проф. Младенов в четвъртък пред БНТ.

mediapool.bg