Кламер БГ - Новини: Ремонтът за 200 млн. лв. на "Тракия" от Чирпан до Стара Загора е без гаранционен срок

Ремонтът за 200 млн. лв. на "Тракия" от Чирпан до Стара Загора е без гаранционен срок

България

|
Вт, 19 Окт 2021г. 13:54ч.
Ремонтът за 200 млн. лв. на "Тракия" от Чирпан до Стара Загора е без гаранционен срок

Виолета Комитова

Почти всички пътни ремонти, които са на стойност милиард и половина годишно в нашата държава, минават под прикритие – като неосновни ремонти. Това означава, че милиард и половина даваме годишно за всички пътища, но когато те се повредят, няма фирма, която да носи гаранцията и няма отговорност да си поеме безплатно ремонта. Това заяви пред БНТ във вторник министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова.

Примерът, който даде тя, е с ремонтираната тази година "вълнообразна" отсечка от магистрала "Тракия” между Чирпан и Стара Загора.

"Тази отсечка на стойност 200 млн.лв., които казвам, че нямаме възможност да ги платим в момента, тъй като те трябва да се определят в бюджет, през Народното събрание и така нататък. Тя ще трябва да се заплати един ден на всичките 10 фирми, които са работили в тази отсечка. Но тя е минала под параграф на някакъв текущ ремонт и поддръжка, поради което няма одобрен проект и няма разрешение за строеж, и няма Акт 16 за въвеждане в експлоатация", каза регионалният министър.

Тя обясни още, че ще се платят от бюджета тези 200 млн. лв. за ремонт, но ако възникнат повреди в следващите 5 или 10 години, ще се дадат нови милиони, за да се поправи отсечката.

"Няма гаранция, защото минава под думички "поддръжка". Това е порочна практика, която се прави от години - тя е с цел уж по-бързо да се правят ремонтите, защото проектите до разрешение за строеж изискват време, но специално за Чирпан - Стара Загора имахме време да подготвим тези проекти", смята Комитова.

Според нея такива основни, тежки и скъпи ремонти трябва да се правят с технически проект, разрешение за строеж, с въвеждане в експлоатация и оттам нататък да тече гаранция. По думите ѝ тази практика за милиард и половина годишно поглъща много пари и създава продукт, в който няма никакво качество.

Колкото до конкретната отсечка от "Тракия" между Чирпан и Стара Загора тя посочи, че е изпълнена много хубаво и похвали фирма "Автомагистрали - Черно море".

В сряда се очакваше поредният протест на тази фирма пред Министерството на регионалното развитие и благоустройството заради обещанието дружеството да получи до понеделник 9 млн. лв. от дължимите му от държавата 37 млн.

"Ние обещахме във връзка с някои административни неуредици, във връзка с някои проблеми, които те имат с договора, наддоговорени суми и прочие, загубихме повече време отколкото предполагахме, но от вчера тези пари вървят към "Автомагистрали - Черно море", надявам се днес те да си ги получат", каза Комитова.

По-късно във вторник стана ясно, че парите са вече по банковите сметки на дружеството и протестът в сряда се отменя.

"Става дума за едни фирми, които са работили по трасето на "Тракия" Чирпан - Стара Загора и са получили договори за 200 млн. от нашата държава, а е имало осигурени само 59 млн. лв. като финансов ресурс. Сега всички тези фирми се чувстват измамени", добави регионалният министър.

Според нея първата идея е била да се платят само заплатите и осигуровките на работниците, но се е оказало, че те имат и задължения към банки и т.н.

"Затова ние определихме тази сума, която е свръхтрудно да я намерим, да я осигурим и да я платим. Ако министерството имаше средства, ние отдавна щяхме да сме приключили този въпрос. Нито регионалният министър има интерес да не се заплати работата на хората, нито служебното правителство, нито гражданите. Но знаете, че бюджетът на АПИ беше изчерпан до 30 април, ние заварихме нула лева и много започнати обекти за милиарди, така че ние изпаднахме в страхотно затруднение", обясни министър Комитова.

За магистрала "Хемус"

Магистрала "Хемус" няма да може да бъде завършена до 2024 година, това е дълбоко погрешна теза, каза тя. Нормално е по един километър на месец да се изгражда, всякакво друго твърдение, че може по-бързо да се построи "Хемус", е лъжа, смята министърът. Тя изрази надежда до 2024 година да бъдат завършени първите 51 км от Ябланица до Плевен.

Министър Комитова увери, че зимното почистване няма да закъснее. Нужните средства стандартно са между 60-80 млн. лв., а още в края на септември са заделени 100 милиона.

За тол-системата

Виолета Комитова посочи, че тол системата все още е неефективна. Годишно събира около 380 млн. лв. При положение че три четвърти от тези пари идват от винетка и много малка част - от товарния трафик, смятаме, че моделът трябва да се обърне. Повече пари трябва да идват от товарния трафик, защото камионите, автобусите, големите превозни средства рушат повече пътищата, а не леките коли. Подготвили сме нови идеи към Министерския съвет. Опитваме се да разширим обхвата на тол системата, обсъждаме точно как да се завишат цените на тол таксите. Идеята е да удвоим приходите и по-голямата част от тях да идват от тежкотоварния трафик, информира регионалният министър.

Като възможност за събиране на допълнителен приход арх. Комитова посочи и глобите за претоварените камиони. Тя е дала пример с официални данни от един от митническите пунктове, където до август т.г. са установени 27 000 претоварени камиона, които официално влизат в държавата. Ако за тези 8 месеца се платят дължимите такси, ще бъдат събрани 50 млн. лв., каза регионалният министър и обърна внимание, че контролните механизми на държавата не работят. Трябва да има тежки глоби за претоварени камиони. Първо заради пътната безопасност и второ - рушат пътната настилка, категорична бе тя. И като доказателство на тезата си, тя обясни, че например един автобус, пътуващ от София за Бургас, плаща тол такса само по 1 стотинка на километър, тоест 3,60 лв. за целия маршрут.

mediapool.bg