Кламер БГ - Новини: Обновената жп гара в Стара Загора ще приема до 1 млн. пътници (видео)

Обновената жп гара в Стара Загора ще приема до 1 млн. пътници (видео)

България

|
Ср, 22 Ноем 2023г. 14:57ч.
Обновената жп гара в Стара Загора ще приема до 1 млн. пътници (видео)

Около 10 млн. лв. са вложени в обновяването на жп гарата в Стара Загора Сн. община Стара Загора

Eмблематичната и възпята в песен жп гара в Стара Загора, проектирана през 70-те години на XX век, е с модерна визия след изпълнението на проект за цялостна реконструкция за около 10 млн. лв.

Министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков откри модернизираната жп гара в града на липите във вторник вечерта.

"Намира се на един от основните жп възли в България където се пресичат направленията север - юг и изток - запад. Само за миналата година през жп гарата в Стара Загора са преминали над 412 000 пътници", каза Георги Гвоздейков по време на церемонията.

По думите му след завършването на железопътната магистрала от София до Бургас и доставката на новите влакове по Националния план за възстановяване и устойчевост, жп транспортът по това направление ще достигне европейското ниво. Гвоздейков не каза, какво ще правят с блокираните поръчки за покупката на новия подвижен състав, което поставя под риск покупката на нови влакове за около 1 милиард лева.

"Трябва да модернизираме железопътната инфраструктура, за да можем да постигнем висока скорост, бързина и качество на услугата. България е модерна европейска държава и разстоянието между София и Бургас трябва да се изминава за около два часа, което е едно нормално пътуване и ще осигури нужния комфорт на всички нас", заяви транспортният министър.

Той изрази надежда увеличението на пътниците, които ще бъдат обслужвани на жп гарата в Стара Загора да достигне до един милион души годишно през 2026 г.

Старозагорци се пребориха за зеления цвят

Първата копка на жп гарата в Стара Загора е направена през 1977 г. Пет години по-късно основното зданието е завършено и гарата е пусната в експлоатация през 1982 г.

От тогава основен ремонт на приемното здание и коловозите не е правен. Реконструкцията й започна през лятото на 2020 г. с напрежение между жителите на Стара Загора и ръководството на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която е възложител на ремонта.

Причината беше заложеният в проекта жълт цвят. Местната общественост, начело с футболните запалянковци на "Берое", се възмути, защото цветът на Стара Загора е зелен.

В недоволството се включиха мнозина известни старозагорци. Те поискаха "настоятелно и аргументирано" елементите в жълто да се инсталират в "единствения логичен, емблематичен и автентичен за града цвят - зеленият". Днес се вижда, че основните цветове на жп гарата са неутралните сиво, черно и бяло съчетани със зелено.

"Когато има добър диалог между институциите и местните общности, резултатите са добри за всички страни", отбеляза Георги Гвоздейков при откриването на гаровия комплекс.

"Влакът е бъдещето" в капсула на времето

Транспортният министър и представителят на Генерална дирекция "Регионална и градска политика" в Европейската комисия Агнес Монфре положиха завещание към бъдещите поколения в една от стените в чакалнята на гарата - капсула на времето.

Тя съдържа послание от ученици от VI клас на основно училище "Кирил Христов" и знамето на Европейския съюз. Новата капсула бе зазидана заедно с първата, от построяването на гарата, чието послание е "влакът е бъдещето", който остава актуален и в наши дни.

"Стара Загора има един от най-екологичните транспорти в страната и с изцяло обновения гаров комплекс продължаваме да изпълняваме нашата цел - градът ни да става все по-добър за живеене. Преди няколко години реконструирахме Станционната градина и с изпълнението на ремонта на жп гарата, този вход на града вече е с нова визия", каза Радостин Танев, заместник-кмет на община Стара Загора.

Старозагорски свещеници отслужиха водосвет, за да върви всичко гладко и безаварийно.

В подлеза на жп гарата има изложба, свързана с историята на Стара Загора. Фотосите са част от експонатите на Регионалния исторически музей в града.

Финансиране

Модернизацията на жп гарата в Стара Загора е част от европейски проект за реконструкция на два гарови комплекса. Другият е на жп гарата в Нова Загора. Общата стойност на европроекта е около 32 млн. лв., от които 16.5 млн. лева са безвъзмездното европейско финансиране. То се осигурява по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г.

Изпълнител на обновяването на жп гарата е ДЗЗД "Европейска жп гара Стара Загора", в което участват фирмите "Парсек Груп" ЕООД, "Престиж бизнес-93" ООД, "Бигла – III" OOД и АТМ ЕООД. Договорът с тях е на стойност 9 726 944 лева без ДДС.

Закъснява ремонтът на жп гарата в Нова Загора

За съжаление обновяването на жп гарата в Нова Загора няма да приключи до края на годината, какъвто беше заложеният срок. Тази част от проекта е фазирана и ще остане за довършване през настоящия програмен период, казаха от програма "Транспортна свързаност" 2021 - 2027 г. пред Mediapool.

Една от основните причини за забавянето е отпорът на местната общност срещу събарянето на старото 100-годишно здание и изграждане на ново, по-малко от пластмаса и сглобяеми панели.

В крайна сметка жителите на Нова Загора надделяха за запазване на сградата, която не е паметник на културата, но е масивна и има красива. Това беше причина за преработка на проекта, което доведе до неговото забавяне и оскъпяване.

Обновени са и пероните на жп гарата в Стара Загора Снимки: Министерство на транспорта и съобщенията и община Стара Загора

mediapool.bg