Кламер БГ - Новини: "Vera SU" се разтоварва при 24-часов режим на работа

"Vera SU" се разтоварва при 24-часов режим на работа

България

|
Вт, 19 Окт 2021г. 15:31ч.
"Vera SU" се разтоварва при 24-часов режим на работа

Планът със заседналия кораб "Vera SU" край защитената местност "Яйлата" предвижда той да бъде разтоварен до петък, ако времето е подходящо. Това съобщи министърът на транспорта Христо Алексиев пред журналисти в София.

Операцията по разтоварването на кораба започна в понеделник. Работи се на 24-часов неприкъснат режим, като операцията трябва да приключи до четвъртък, петък, каза Христо Алексиев.

Той обясни, че първо е започнало източването на водата от хамбарите. След това предстои прикрепянето на баржа с външна хидравлика към заседналия кораб. С нея ще се контролира процесът по отваряне и затваряне на хамбара и цялостното управление на плавателния съд, обясни транспортният министър.

Чак след това ще се пристъпи към изпомпване на втечнения карбамид, който се намира отгоре. Това ще става с помощта на трите баржи, предоставени от Европейската агенция за морска безопасност. Той ще се претоварва на специализирания танкер "GALAXY ECO".

Най-накрая ще бъде транспортиран сухият карбамид. Той ще бъде извозен до пристанище "Варна-Изток", където ще се натовари на вагони на БДЖ, каза Алексиев.

Той посочи, че след като се разтовари корабът от опасния товар, няма значение дали ще остане закотвен между скалите край Камен бряг до пролетта или ще бъде изтеглен на буксир, когато времето е подходящо.

По думите му целта е да не се допусне замърсяване на околната среда. Към момента такова не е установено, заяви транспортният министър.

"Няма нужда България сама да си създава екокатастрофа", каза Христо Алексиев.

Операцията дотук струва 400 000 лв. на държавата

Дотук държавата е дала около 400 000 лв. за освобождаването на кораба от горивото и укрепването му, каза Христо Алексиев. Колко ще струва цялата операция все още не е ясно.

Успоредно с разтоварването на кораба се решават и правните аспекти около него. Общо четирима са застрахователите на плавателния съд - един за товара, един за кораба, един за машинното отделение и един за екипажа.

Отделно се водят разговори и със собственика на кораба. Той все още не е дал отговор на българските власти дали се отказва от плавателния съд, за да бъде обявен за потънал. Новият краен срок, който му е даден изтича днес в 16 часа, каза транспортният министър.

Екооценка на въздействието в защитената местност "Яйлата"

Междувременно в Изпълнителната агенция по околна среда към Министерството на околната среда и водите (МОСВ) е изготвено техническо задание за анализ и оценка на въздействието върху акваторията на Черно море в района на защитена местност "Яйлата". Целта е да се определи степента на въздействие върху морската среда и нейните обитатели и идентифициране на евентуални екологични рискове, се казва в съобщение на МОСВ.

Министърът на околната среда и водите Асен Личев е изпратил заданието с писмо до директора на Изпълнителна агенция "Морска администрация", за да бъде възложено на Института по океанология към БАН.

В техническото задание са определени дейности за анализ на очакваните въздействия върху морските организми и върху екологичното състояние на морските води и за оценка на възможни щети върху морската флора и фауна, морските хабитати и крайбрежните морски води.

На Института по океанология е възложено още въз основа на анализите и оценките да се направят изводи има ли и в каква степен увреждане на видове и природни местообитания, предмет на опазване, и на видове със стопанско значение в морската среда. Експертите трябва да дадат отговор и на въпроса има ли нанесени екологични щети и значително отрицателно въздействие върху запазването на "благоприятно консервационно състояние" на защитената местност по смисъла на Закона за отговорността за предотвратяване и отстраняване на екологични щети.

В знак на добросъседско отношение и превенция на възможен риск, министърът на екологията Асен Личев е изпратил и писма до министрите на околната среда на Румъния и на Турция. Той е дал информация за актуалната ситуация със заседналия кораб "Vera SU". В тях е посочено, че още от първия ден на инцидента се прави редовно мониторинг на водите, като взетите проби досега не показват възможност за трансгранично замърсяване.

Капитанът и помощник капитанът остават в ареста

Междувременно Апелативният съд във Варна реши окончателно да остави в ареста капитана на кораба Хайдар Ергюн и 26-годишния помощник-капитан Кемал Айхан, който е бил на вахта във фаталната нощ на 20-и септември.

Пред съдебния състав капитан Ергюн заяви, че аварията с кораба "Vera SU" е първа в кариерата му за 40 години, откакто плава.

Защитата на двамата капитани изтъкна пред съда, че е осигурено наето жилище, в което те да останат под домашен арест, но това не беше уважено от съда.

59-годишният капитан Хайдар Ергюн е обвинен, че е допуснал плавателният съд да заседне, отклонявайки се от морския маршрут.

mediapool.bg