Кламер БГ - Новини: Моряците от заседналия кораб се страхуват за живота си (обновена)

Моряците от заседналия кораб се страхуват за живота си (обновена)

България

|
Пон, 04 Окт 2021г. 19:36ч.
Моряците от заседналия кораб се страхуват за живота си (обновена)

Дрон на Военноморското училище

Турският собственик на заседналия край Яйлата кораб Vera Su е осигурил специализирана компания за спасяването му и очаква писмено потвърждение от българските власти за използването ѝ. Намерението, обявено от посолството на Турция у нас, става на на 15-ия ден от кризата с блокирания плавателен съд. Междувременно моряците на кораба явно са притеснени за живота си. "Всяка нощ заспиваме с мисълта, че може да загинем", казва член на екипажа, пожелал анонимност, който е говорил пред БНТ.

Заявка за намерена фирма

Зам.-посланикът на Турция Ерман Топчу информира в понеделник транспортния министър Христо Алексиев, че корабособственикът вече е осигурил специализирана компания за спасяването на кораба и очаква писмено потвърждение от българската страна. В отговор министър Алексиев заяви, че българската държава ще даде потвърждение за ангажирането на такъв тип компания, но очаква да ѝ бъде представен ясен план с конкретни стъпки за справяне със ситуацията. Министърът настоя за стриктното изпълнение на плана и гаранциите за грижата за екипажа, които са от първостепенно значение за нашата страна.

"Уверен съм, че България и Турция ще покажат своето добро сътрудничество в разрешаването на този критичен въпрос", отбеляза Алексиев, цитиран от пресцентъра му.

Ерман Топчу пое ангажимент, че посолството ще окаже необходимото съдействие и ще има активна роля в координацията на този въпрос.

Христо Алексиев добави, че българските власти продължават да управляват спасителната акция и са мобилизирали оборудване, включително и за евакуация на екипажа. Към момента ситуацията е овладяна, но са необходими допълнителни спешни и адекватни мерки от страна на корабособственика.

От началото на сагата се спрягаха редица фирми, които да осъществят спасителната операция. Дори самият транспортен министър Алексиев съобщи преди седмица, че благодарение на лични контакти води разговори с холандска фирма, която е участвала в спасяването на руската подводница "Курск". След това се заговори, че се водят разговори с други три фирми.

Моряк: "Всяка нощ заспиваме с мисълта, че може да загинем"

"14 дни сме поставени в много трудна ситуация. Отслабваме психически. Всяка нощ заспиваме с мисълта, че може да загинем", коментира моряк от кораба пред БНТ.

"Взехме единодушно решение като екипаж да спрем работа. Всеки от моряците на борда иска да се прибере у дома. На кораба работят само капитанът и главният инженер. Искаме компанията собственик да заплати за изработените възнаграждения, което е наше право", добавя той.

БНТ разполага с документ, на който са отразени възнагражденията на екипажа до 4 октомври. Общата сума е на стойност 11 380 щатски долара. Моряците настояват сумата да бъде платена в брой. Те не уточняват за колко месеца не са получавали заплата.

Капитан на кораба е Онур Хазар, втори капитан е Абдула Кемал. В документа е посочен екипаж от шест души.

Според моряците те са провели разговори с представители на компанията в Лондон и Варна, но без резултат. Екипажът твърди, че разполага със запис, на който са заплашвани.

По информация на БНТ екипажът е от Турция и Азербайджан.

През уикенда се появиха редица противоречиви информации. В събота транспортният министър обяви, че вода навлиза в кораба. В същото време Румен Николов, главен директор на дирекцията "Аварийно-спасителна дейност" към ИА "Морска администрация" посочи, че няма сериозно нахлуване на вода в трюма, но не е изключено дънната част на кораба да е овлажнена.

Нов проблем с друг кораб на същия собственик

Междувременно стана ясно, че кораб на фирмата-собственик на заседналия "Vera Su", е преминал вчера в късния следобед в канала от пристанище Варна-запад към морето с опасно висока скорост. При разрешени 6 възела е преминал с над 10.

От образуваната приливна вълна е изпотрошено всичко, което е било на кея и тепърва ще се изчисляват щетите, съобщи за Радио Варна директорът на Транзитната зона Юлиян Гендов.

Той каза, че това не е първото нарушение на турските кораби. Отговорните институции са сезирани, но до този момент няма реакция.

Ековедомството разширява мониторинга на водата

В понеделник стана ясно, че екоминистърът Асен Личев е издал заповед за допълнителен площен мониторинг на морските води в района на заседналия "Vera Su".

Мониторингът ще служи като база за сравнение за последствията върху околната среда при следващи спасителни действия. Планът е разработен съвместно с експерти от Института по океанология - БАН.

Пунктовете са избрани според отстоянието от кораба, посоката на преобладаващото течение и прогнозираната метеорологична обстановка през следващите 10 дни. Това ще позволи проследяване на потенциално въздействие върху морската околна среда в случай на попадане на карбамид в морските води при повторно стартиране на дейностите по разтоварване на кораба.

Първото пробовземане днес е с кораб на Гранична полиция. Ще се вземат регулярни водни проби в 7 пункта в района южно и югоизточно от кораба. Първата проба ще бъде последвана от ежеседмични моделирани изследвания на крайбрежните морски води през целия месец.

Паралелно с допълнителния площен мониторинг МОСВ продължава всекидневно да следи състоянието на водите в Черно море в непосредствена близост до заседналия кораб, посочват от министерството.

Очаква се екипажът да бъде разпитан

Екипажът на заседналия товарен кораб продължава да е на борда, но се очаква да бъде свален на сушата и разпитан.

Апелативна прокуратура - Варна съобщи в понеделник, че е взела на специален надзор досъдебното производство за кораба, водено досега от Окръжна прокуратура – Добрич, "поради фактическата и правна сложност на случая, и обществената му значимост".

В съобщението се казва, че "целта на определения надзорен прокурор ще бъде да следи за срочното и качественото изпълнение на действията по разследването - установяване на причините и обстоятелствата, довели до инцидента, изясняване на въпроса със замърсяването на морската вода и нанасянето на щети за природата и дали действията на оправомощените държавни органи са били адекватни или е налице бездействие от страна на едно или повече длъжностни лица, което може да доведе до екологична катастрофа".

mediapool.bg