Кламер БГ - Новини: Какво четем? - мащабно проучване хвърля светлина върху съвременния вестникарски пазар

Какво четем? - мащабно проучване хвърля светлина върху съвременния вестникарски пазар

Общество

|
Четв, 01 Ноем 2018г. 11:45ч.
Какво четем? - мащабно проучване хвърля светлина върху съвременния вестникарски пазар

Какво четем? На този въпрос се опитва да отговори задълбочено проучване на най-влиятелните печатни издания в България “Печат. Вестник за вестника”, изготвено от Асоциацията на европейските журналисти (АЕЖ) и публикувано символично в Деня на будителите – 1 ноември.

“И преди, и сега напечатаното слово формира общественото мнение. Някога будителите са били вестникари, а вестникарите - будители! А как е днес?“ - всеки може да потърси отговора за себе си в проучването, което включва социологическо проучване на читателските нагласи, анализ на финансовите отчети на водещите издателски групи от 2007 до 2017 г. , анализ на рекламния пазар, изследване и обобщаване на публично достъпна информация за издателите на водещите 10 вестника, анализ на съдържанието.

“Докладът “Какво четем“ търси отговори, а не дава “решена“ кръстословица“, казват авторите.

Освен основните изводи, които могат да бъдат открити от днес на сайта, през ноември там ще бъдат публикувани и отделни профили на всеки от десетте най-влиятелни вестника или медийни групи според резултатите от социологическото проучване.

“Вестниците не са това, което бяха, и никога няма да бъдат. Първопроходниците на журналистиката, за които се казва, че мерят “секундите на историята“ и с еднаква тежест могат да пребият с един удар и муха, и министър, са в тревожно развитие в застой. Общата картина показва, че доверието в медиите като цяло е в упадък“, казва ръководителят на изследователския проект Илия Вълков, член на управителния съвет на АЕЖ-България за мотивите на организацията да се заеме с амбициозното проучване.

“Има ли обаче този процес обратна тяга? През последните няколко години в България бяха положени поредица усилия да се разбере кой е реалният собственик на всяка отделна медия. Законодателни изменения, които се обсъждат в крачка, предлагат частични решения в тази посока и донякъде тези процеси доведоха до осветляване на собствеността. В същото време те не дават пълен отговор на въпроса как и кой контролира съдържанието на медиите“, посочва той.

“Това е основният мотив на Асоциацията на европейските журналисти – България, да предприеме отговорното проучване в тази посока. Използваме интердисциплинарен метод – анализ на финансовите потоци, на рекламния пазар, на съдържанието, използваме отворени бази данни, проследяваме имат ли и към кого задължения издателите, получават ли външно финансиране“, обяснява Вълков.

“За да потърсим взаимните влияния между факторите, които определят съдържанието на медиите – дали това, което влиза в медийната фуния като финансов и друг ресурс, има връзка с това, което излиза от нея – публикациите? Решихме да насочим първите си усилия към обществено-политическите вестници в България като флагмани на свободното слово“, посочва той.

След проведено национално представително изследване, извършено по поръчка на АЕЖ-България, от социологическа агенция “Маркет линкс“, са изведени10-те най-влиятелни хартиени издания, които все още се продават на вестникарския пазар.

Проучването показа и доколко вестниците са “огледало“ на своите читатели, дали отговарят на техните очаквания и вълнения и каква е тяхната идеална представа за пресата.

Потърсена е и гледната точка на главните редактори, чиито вестници са изследвани. С някои от тях са били проведени срещи, други са отказали категорично, а трети не са намерили време. Изпратени са били на всички въпроси за това, как те виждат проблемите на вестникарския пазар. От десетимата е отговорило само един.

“Целта на това усилие, макар и по детски наивна, е чрез повече публичност да започне трудният процес на връщане на доверието към българските медии. И колкото повече знаем за тях, толкова повече ще знаем на кого да вярваме и да помагаме“, казват от АЕЖ.

mediapool.bg