Повече от 20 години родопчани чакат откриването на граничния пункт Рудозем - Ксанти. Той е от значение за развитието на местната икономика и туризма между България и Гърция и за бърз достъп за разделени фамилии от двете страни на границата.
И това лято обаче новия граничен пункт няма да заработи, въпреки обещанието на бившия премиер Бойко Борисов, че ще е готов в началото на 2021 г.
Видимо граничният пункт е напълно готов, което предизвиква недоволство сред местните хора. В края на юли лично служебният премиер Стефан Янев го посети, за да види докъде е стигнало строителството. Тогава той изрази очакванията си обектът да бъде завършен до края на тази година и да бъде пуснат трафикът поне за автомобили до 3.5 тона.
От Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) в съобщение до медиите в понеделник съобщават, че крайният срок за приключването на обекта е 31 декември 2021 г.
Съобщението на МРРБ е по повод въпрос на депутатите от "Демократична България" Мартин Димитров и Георги Ганев. Те също са получили сигнали от жители на област Смолян, че пунктът е готов, но никой не казва кога ще бъде открит. В отговора до тях от МРРБ, качен на сайта на парламента, няма посочена дата.
Проект за 80 млн. лв.
Мащабния проект за новия граничен пункт с Гърция струва на държавата около 80 млн. лв., по думите на Бойко Борисов. Той се финансира по програмата за трансгранично сътрудничество ИНТЕРРЕГ V–A Гърция - България 2014-2020.
Проектът е с водещ партньор от гръцка страна - Егнатия Одос и български партньори - Областна администрация Смолян и Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ).
Новопостроеният граничен пункт е готов, но все още не е въведен в експлоатация с приемането му от държавна приемателна комисия. След подписване на Акт образец 16 предстои доставка на оборудване за нуждите на съответните служби - "Гранична полиция" и Агенция "Митници", се казва в съобщението на МРРБ.
Освен изграждането на новия граничен пункт на българска територия е заложено още ремонт и строителство на участъци от второкласната републиканска пътна мрежа, които трябва да осигурят свързаност с него.
В края на 2019 г. е приключил основният ремонт на второкласния път Момчилград - Крумовград - Ивайловград (32.3 км).
Все още обаче продължава реконструкцията на второкласния път Средногорци - Рудозем. Участъкът от 7 км се прави от 2018 г. и съгласно линейният график се предвижда да приключи в края на 2021 г., се казва в отговора на регионалния министър Комитова до депутатите.
Изпълнител по този договор е "Рудозем ГФ 2016" ДЗЗД, в което влизат "Галчев инженеринг" ЕООД и "Фармвил" ЕАД. Договорът с тях за ремонта на 7 км е за над 10.6 млн. лв. с ДДС беше сключен през декември 2017 г. и срокът за изпълнение бе 16 месеца. Т.е. пътят отдавна трябваше да е в експлоатация.
Да, ама не, както казваше журналистът Петко Бочаров. Причината за забавянето на ремонтните дейности е, че трябваше да се подмени стар водопровод, който захранва с вода Мадан. Така не можеше да се работи в участък от около 3 километра. Наложи се допълнително проектиране и спиране на ремонтните дейности за определен период. В момента се работи на обекта и плановете са до края на годината пътят да е готов, казаха от "Галчев инженеринг" пред Mediapool.
Все още обаче не е започнала работата по изграждането на обходния път на Рудозем, който също е част от проекта, става ясно от отговора на министър Комитова до депутатите.
Обходният път на Рудозем е с дължина от 2.6 км и се предвижда реконструкция на съществуваща улица, изграждане на ново пътно трасе и две нови съоръжения - виадукт с дължина 200 м и мост над река Чепинска, както и ремонт на мост над река Арда.
Вече има избрани изпълнители на строителните работи. Подписани са и договорите за строителния надзор. Планира се ремонтът на пътното трасе да започне в началото на есента тази година със срок на изпълнение 10 месеца. Строителството на виадукта ще бъде реализирано през 2022-ра година.
Новият граничен пункт
Новият граничен пункт разполага с по 4 ленти на вход и изход. Две са за леки коли и по една за камиони и автобуси. Изградени са и три административни сгради. Има оборудван медицински пункт, мобилен рентген и пункт за щателна проверка на автомобили.
От българска страна вече са назначени 12 митнически служители, а в момента се провежда конкурс за 60 нови гранични полицаи, каза премиерът Стефан Янев при посещението на пункта.
От гръцка страна също има забавяне с изграждането на пътната инфраструктура и тунелите. Пътят от гръцка страна е 10 км до село Димарио. От там се включва в старото трасе, но за Ксанти е невъзможно да се движат товарни автомобили.
"Гърците проектират и останалата част и в следващите години се надяваме и товарният трафик да може да минава. Пунктът през ГКПП Рудозем може да поеме трафик двойно повече от пункта на Маказа. Отварянето му е важно за туризма, както и за икономиката, защото сега всички обикалят доста за да влязат в Гърция и да дойдат насам", каза областният управител на Смолян Стефан Сабрутев в края на юли.
Премиерът Стефан Янев се надява първоначално автомобилите до 3.5 тона да могат да пътуват през пункта.
Ако и догодина не успеят да пуснат движението през граничния пункт, най-късно ще го направят през 2023 г. В противен случай има риск да бъде загубено европейското финансиране.
mediapool.bg