Завърши рехабилитацията на железопътния участък Копривщица - Стряма, който включва е ремонтът на най-дългия тунел на Балканите – "Козница" (5812 метра), съобщи Министерството на транспорта в понеделник.
Тунелът се намира на жп линията София - Карлово - Бургас. Минава под рида Козница, който свързва Стара планина и същинска Средна гора при 798 - 818 метра надморска височина. Построен е в периода 1949 - 1951 г. Прокопан е от Трудови войски под ръководството на капитан Атанас Панайотов, а ръководител на обекта е инж. Коларов, син на Васил Коларов.
Последният му ремонт е правен през 1993 - 1994 г., но основно не е ремонтиран от 50 години, каза министърът на транспорта Георги Тодоров, който посети обекта.
Той посочи, че заради безопасността на преминаващите влакове скоростта в тунела е била ограничена до 25 км/ч. Сега след рехабилитацията на железопътната инфраструктура допустимата скорост вече е 100 км/ч, каза Тодоров.
"При ремонта на тунела напълно възстановихме и запазихме ромбоидната контактна мрежа, която е инсталирана само тук в цялата жп мрежа на страната. Използвали сме безвинтово скрепление на жп линиите, което позволява по-бързото им възстановяване, ако това се наложи", заяви Бисер Минчев, заместник-генерален директор на Национална компания "Железопътна инфраструктура" по време на инспекцията.
Съгласно проекта е подновен изцяло 5812 м железен път с укрепване на земното платно, изградени са отводнителни съоръжения и е изпълнена частична хидроизолация на тунелната конструкция.
Извършена е цялостна подмяна на елементите на контактната мрежа в участъка, изградено е осветление на тунела, както и видеонаблюдение на двата портала.
Към момента се очаква назначаването на комисия за подписването на Констативен акт за установяване годността за приемане на строежа.
Рехабилитацията на жп линията Копривщица - Стряма и на тунела е направена от обединение "Инфраструктурно строителство-Геострой" срещу 29 029 775 лв. с ДДС.
Частично ремонтирано е приемно здание на жп гара Копривщица. Това е първият по-сериозен ремонт от построяването на жп гарата през 1951 г. до днес. След приключването на работата проектната скорост в района гарата е 90 км/ч. Стойността на проекта е 9 579 165 лв. с ДДС.
mediapool.bg