Нови строежи - най-вече на жилища, нов булевард и трамвайно трасе. Това предвиждат проекти на подробни устройствени планове за разширение на "Младост 1А" с над 34 хектара. Идеите за разширение на квартала към бул. "Цариградско шосе" в момента са подложени на обществено обсъждане.
Целта на плановете е да определят правила за строежите в тази все още незастроена част от квартала. Без цялостните устройствени планове това може да става на парче, а собствениците на имоти в този район са много, а терените - разпокъсани. По подобен начин бяха застроени някои нови квартали на София като "Манастирски ливади" или "Кръстова вада". Там изграждането на публична инфраструктура изостава. Заради безразборното застрояване и наблъсканите една в друга сгради, улиците са тесни, често без тротоари. Няма места за локални градинки, детски площадки, детски градини и училища.
Въпреки това не липсват критики към идеите за планираното разширение на "Младост 1А". Те са основно за това, че се предвиждат доста жилищни сгради, а няма отредени терени за детска градина, например.
Темата за застрояването е чувствителна в "Младост", където през последните години имаше доста протести срещу подобни планове. Заради общественото недоволство беше сменен и един от районните кметове - Цвета Авджиева, а на нейно място беше избрана водачката на протестите Десислава Иванчева. Иванчева в момента е в ареста по обвинение за подкуп.
Плановете на общината са за застрояване и нови улици в свободните момента площи край кв. "Младост 1А". Илюстрацията е от Google maps.
Плановете за разширение на "Младост 1А", обхващат териториите между ул. "Ана Ахматова" и бул. "Цариградско шосе" и достигат близо до търговските и офис сгради около магазин "Метро". Целта на проектите е да се създаде "градоустройствена основа за бъдещо урбанистично развитие на територията, възстановените имоти да се окрупнят по собственост и да се групират подходящо, за да могат да получат съответстващо на функциите им обслужване". Самите територии попадат в смесена многофункционална зона. Повечето предвидени сгради са до десетина етажа.
Общо за озеленяване са предвидени около 5 на сто от цялата територия.
Предвидено е продължение на бул. Копенхаген", който в момента минава само през територията на кв. "Дружба" и стига до бул. "Цариградско шосе". Идеята е този булевард да бъде продължен към кв. "Младост" и да стигне до метростанцията "Младост 3". До нея също има построен булевард, който завършва в нищото и се ползва основно за паркинг.
Един от двата подробни устройствени плана за незастроените терени в "Младост". Те могат да бъдат видяни тук и тук. Илюстрация: Столична община
Всъщност проектът за продължаване на бул. "Копенхаген" е от години, но за целта трябва да бъдат отчуждени доста частни терени. "С изграждането на този участък ще се подобрят транспортните връзки на територията, автомобилни и масов градски транспорт, на първо място към жк "Дружба", жк "Младост" и всички останали райони на София", пише в обяснителната записка за плановете.
В момента основната връзка на "Младост" с останалите части от града е натовареният бул. "Александър Малинов".
По бъдещото продължение на бул. "Копехаген" трябва да бъде направено и трамвайно трасе. Преди кръстовището с улица "Ана Ахматова" трамваят ще минава под земята. Линиите ще са над тези на метрото. Последната спирка и обръщалото ще са в района на метростанцията "Младост 3".
Самата улица "Ана Ахматова" трябва да бъде продължена и да стига също до бъдещата нова отсечка от бул. "Копенхаген". Така тя трябва да се направи връзка между бул. "Александър Малинов" и бул. "Копенхаген".
Плановете предвиждат и обособяването на обществен паркинг с 45 места до входа на метрото.
mediapool.bg