Фонд мениджър на финансовите инструменти в България – под това име се крие фонд, който управлява над 1.2 млрд. лева от европейските средства у нас чрез финансови посредници. Държавната институция е известна публично като "Фонд на фондовете", но дейността й е малко позната за широката публика, а ръководството й е изключено от антикорупционния закон и не подлежи на проверки за конфликт на интереси.
Принципът на работата му е да структурира и управлява финансови потоци за различни цели. По-голямата част от капитала за тях идва от оперативните програми – безвъзмездното европейско финансиране. Другата част - от избраните финансови посредници. Те допълват евросредствата чрез привличане на частен капитал. След това натрупаната сума се инвестира в бизнес проекти – дялово участие в стартиращи фирми, кредити и т.н. След време средствата се връщат обратно във фонда с лихва. Целта е парите да се въртят, а не да се дават безвъзмездно, както е при еврофондовете. Това е новият модел, който се опитва постепенно да наложи Европейската комисия.
Фондът на фондовете беше създаден с решение на правителството през юли 2015 г. с първоначален капитал 50 хил. лв., който днес е над 1.2 млн. лв. Той е под "шапката" на Министерството на финансите. Има двустепенна форма на управление – управителен и надзорен съвет. Надзорният съвет е от 7 души и в него влизат зам.-министрите, отговарящи за оперативните програми. В годините Управителният съвет (УС) е бил в състав от трима до петима членове, които се назначават от надзора. В УС текучеството е голямо, защото назначенията са политически, според запознати с дейността на работата му.
От съществуването на Фонда, единственият член на УС, който продължава да бъде част от него, е председателят му – медийният и маркетингов специалист Мартин Дановски, който е съветник на вицепремиера по еврофондовете Томислав Дончев.
Неочаквано в средата на 2017 г. за изпълнителен директор на компанията беше назначена 32-годишната Светослава Георгиева.
С днешна дата, след изтичане на мандатите им, двама от членовете на УС – Валери Белчев и Пламен Петков, вече не са част от управлението на фонда. Това е станало с решение на Надзорния съвет, взето в края на 2018 г.
Паралелно със смените в ръководството на фонда тече и изборът на финансови посредници. Обичайно при такива процедури винаги има недоволни.
На електронната поща на Mediapool бяха получени няколко сигнала. В тях се поставя под съмнение компетентността на изпълнителния директор, говори се за конфликт на интереси и нагласени процедури. По този повод потърсихме Светослава Георгиева за интервю и тя прие веднага да отговори на въпросите.
Опит със спасяването на гръцки и италиански банки
На съмненията, че няма достатъчно професионален опит и не разбира от структуриране на финансови инструменти, Георгиева отговори така: "Станах изпълнителен директор и член на Управителния съвет на Фонда през юли 2017 г. Преди това – повече от 12 години съм учила и работила в чужбина – Лондон, Москва, Брюксел. Завършила съм икономика и финанси в University College London. Специализирала съм в Московския държавен институт за международни отношение (МГИМО). Имам магистратура от френското бизнес училище ESCP Europe в Париж.
Започнах да работя много преди да завърша образованието си. Първоначално съм работила в банка – "Уникредит" в Лондон, където съм се занимавала само с инвестиционно банкиране, структуриране на синдикирано финансиране, т.нар. левъридж финансиране, с изкупуването на големи компании от частни фондове – това са милионни и милиардни сделки. Така че фондовете са ми познати още оттогава. Участвала съм например в сделки като продажбите на френската верига за оптика "Ален Афлелу"(Alain Afflelou), чешкия дистрибутор и производител на алкохол "Спиритс груп", полската верига за хранителни стоки "Жабка полска", както и в рефинансирането и преструктурирането на немската верига "Тако", преструктурирането на българския телеком БТК и др. Докато съм работила за "Фиделити", съм анализирала компании като "Карлсберг" и банковия сектор.
След това повече от 5 години съм работила в Европейската комисия в Брюксел. Там попаднах след доста тежък конкурс. Това беше периода след кризата 2012 – 2017 г. В ЕК се занимавах основно с ключови реформи във финансовия сектор. Първата ми работа беше като икономист и финансист. Работех в малък екип, чиято цел беше да се направят реформи, така че да се предотврати попадането на страни в спасителни програми, като тази на Гърция. Занимавала съм се с казуси в Словения, които през 2012 г. бяха напълно откъснати от финансиране и от световните пазари. Екипът ни имаше за цел да организира програма за структурни реформи в банковия и държавния сектор. Целта беше Словения да не достигне до казуса като Гърция. Проведохме реформи за 11 млрд. евро в Словения.
После се преместих в генерална дирекция "Конкуренция" на ЕК. В екипа за държавни помощи аз координирах сътрудничеството на България с генералната дирекция, което касаеше всички казуси с държавни помощи, които има България с ЕС. Това сътрудничество беше подписано между Министерството на финансите и Главна дирекция "Конкуренция" и беше управлявано на много високо ниво. Там съм се занимавала с процесите и екипите по приключване на казуса с БДЖ например. Дълги години той оставаше нерешен, защото липсваше координация и комуникация между ЕК и България. След моята работа този въпрос беше решен благоприятно за нашата страна. Участвах в работата по проследяването на ликвидната помощ за ПИБ, предоставена през 2014 г. Проследих и процеса по стрестестовете на банките, които се извършиха у нас след случая КТБ.
Освен това като финансист и експерт по държавни помощи, участвах в третата спасителна програма по финансовата помощ за Гърция, свързана с префинансирането и рекапитализирането на четирите големи гръцки банки. Това е през 2015 г., като аз представлявах Генерална дирекция "Конкуренция" на ЕК, по време на посещенията в Гърция.
Последното, с което съм се занимавала в ЕК, е преструктурирането на банковия сектор в Италия. С колегите направихме схема за секюритизация на лоши кредити. Това беше първата схема, направена от експерти на ЕС.
Така че имам богат професионален опит и то по решаване на сложни проблеми. Именно това беше причината да бъда поканена от Министерството на финансите да заема поста на изпълнителен директор във Фонд на фондовете. Идеята на моето назначаване беше нещата във фонда да тръгнат, да се ускори работата му."
На въпрос означава ли това, че преди нейното идване във фонда, нещата там не са вървели с нужното темпо, Светослава Георгиева отговоря утвърдително.
"Точно така. Преди да дойда нямаше стартирали процедури, нямаше възложени средства. Назначаването ми беше свеж ресурс. Аз съм човек, който разбира много добре от тази материя. Това е една нова концепция на европейско ниво, която набира скорост. Това е втори планов период, в който се прилага финансовия инженеринг, т.е. няма много експерти не само в България, но и на европейско ниво. Освен това се познавам със служителите в Европейската инвестиционна банка, Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейския инвестиционен фонд, което също допринася за работата на фонда".
Действително, до назначаването на Светослава Георгиева през лятото на 2017 г. все още не е структуриран нито един фонд по оперативните програми – "Конкурентоспособност", "Човешки ресурси", "Регионално развитие" и "Околна среда". С част от оперативните програми няма дори подписани споразумения с управляващите органи.
Първите договори с финансови посредници за 3.4 млн. лв. са подписани в края на 2017 г. по оперативна програма "Човешки ресурси". Споразуменията са с "Микрофонд" АД за 2 млн. лв. и "СИС Кредит" АД за 1.4 млн. лв. Кредитите са насочени към стартиращи и социални предприятия на безработни, лица с увреждания и младежи до 29 г. Размерът на предоставяните кредити е от 5000 лв. до 48 895 лв., а срокът на погасяване им до 10 години с възможност за 2 годишен гратисен период.
"До момента са отпуснати над 60 такива кредита. Те са на ИТ компании, подвижни автомивки, фризьорски салон и други, като фирмите имат до 2- годишна история", казва Светослава Георгиева.
За инвестиции в градовете – 600 млн. лв.
Следва изборът на финансови посредници за трите фонда за градско развитие – София, Север и Юг. Споразуменията с финансовите посредници са подписани през септември 2018 г. За регионите Юг и София е избрано обединение "Фонд за устойчиви градове", което включва ОББ, Фонд ФЛАГ, Фонд за устойчиво градско развитие и Българска консултантска организация. За регион Север е избран "Регионален фонд за градско развитие". Дружеството е собственост на "Сосиете Женерал Експресбанк" (мажоритарен акционер), "Елана Инвестмънт", "Елана Холдинг "и "Болкан Адвайзърс".
Двата финансови посредника ще управляват средства в общ размер от 353.3 млн. лева. Те имат ангажимент да осигурят и допълнителен частен ресурс. По този начин сумата, която се очаква да достигне до крайните получатели, е близо 600 млн. лв.
"И двата посредника, които сме избрали, са с доказан опит в сферата на управление на градското развитие и околната среда. Двамата посредници имат опит от инструмента "Джесика" от предишния планов период", коментира Светослава Георгиева.
За първи път в ЕС – финансов инструмент за водния сектор
Тя е особено горда с финансовия инструмент за финансирането на проекти във водния сектор. Твърди, че това се прави за първи път в ЕС.
"В началото на октомври приключихме един доста дълъг и тежък процес на преговори с Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР). Постигнахме споразумение с банката за финансов инструмент за водния сектор. Смея да твърдя, че това е много голямо постижение за България. Бяхме поканени да представим опита си в Брюксел. Това е първата по рода си схема от такъв мащаб в ЕС, която ще подкрепя с финансови инструменти, а не само с безвъзмездно финансиране проекти във водния сектор. С подписването на споразумението предоставихме 115 млн. евро и договорихме ЕБВР да предостави още 115 млн. евро. Това са 230 млн. евро. Те ще отидат за подпомагане на реформата във водния сектор. Ще подкрепят инвестиции за подобряване на ВиК дружествата и конкретно тези, които вече са преминали през консолидиране. Това са 16 ВиК дружества. Това е изискване на Оперативна програма "Околна среда". Тъй като сме първите в ЕС, тази схема е интересна за европейския пазар. Затова не е случайно, че получихме похвала от еврокомисаря по регионалното развитие Корина Крецу."
Към момента реално все още нито лев не е стигнал до ВиК дружествата, но причината е, че тепърва те трябва да кандидатстват, а след това проектите им да бъдат одобрени.
"Воденето на разговори е част от процеса на инвестиции", казва Георгиева.
Първи договори и по "Конкурентоспособност"
В края на 2018 г. беше подписан и първият договор с финансов посредник за Фонда за ускоряване и финансиране на начален етап (позиция 3) по оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност". Той беше с "Невек мениджмънт", които ще развиват фонд от 53 млн. лева за инвестиции в близо 45 стартиращи иновативни компании.
"Така вече имаме избрани посредници по всички оперативни програми. Договорени са над 60% от средствата, което е над 704 млн. лв. През тази година предстои излизането на още финансови фондове на пазара – нов Фонд за рисков капитал, Фонд Мецанин/Растеж, нови гаранционни инструменти за микро, малки и средни предприятия", каза Светослава Георгиева пред Mediapool.
По думите ѝ в следващите месеци трябва да се подпишат и останалите споразумения по Фонда за ускоряване и финансиране на начален етап. Поръчката беше разделена на три позиции. Процедурата по позиция 2 (18.2 млн. евро) беше прекратена, поради участието само на един кандидат. Предстои да бъде обявена нова процедура, казва Георгиева.
По позиция 1, с финансиране от 14 млн. евро, за победител беше избрано обединението "АД – Венчърс" с участници "Клийнтех България" и "Мета Венчърс" Италия. Изненадващо с писмо от 29 ноември обаче те се отказват без да посочат мотиви. Това идва след поредица от жалби от един от участниците – сезирани са финансовия министър, Комисията за защита на конкуренцията и други държавни органи.
Така за финансов посредник е определен вторият класиран кандидат "Иновейшън акселерейтър България", в който участват Леона Асланова, Борислав Стефанов, Анна-Мари Виламовска и Александър Джоганов. "Те трябва да подготвят необходимите документи за подписване на договора до края на януари", каза Светослава Георгиева.
Шефовете на Фонда на фондовете не се проверяват за конфликт на интереси
В сигнала до финансовия министър са посочени близки връзки между Георгиева, кумовете на сватбата й, работещи във фонда и избрани посредници.
През лятото на 2018 г. Светослава Георгиева се омъжва за изпълнителния директор на Центъра за градска мобилност Християн Петров. Кум им е бившият генерален консул в Ню Йорк Радослав Точев. Неговата съпруга Нина работи във Фонда на фондовете, пишат подателите на сигнала. В него е посочено още, че Георгиева е назначила Лазар Петров за шеф на отдела, структуриращ финансовите инструменти по оперативните програми. Той участва и в комисията по избор на финансови посредници по програма "Иновации и конкурентоспособност". Преди да дойде във фонда е работил в ЦГМ.
Георгиева не отрича, че Радослав Точев е кумувал на сватбата им, а съпругата му работи във фонда, но не вижда проблем в това. Тя е назначена преди нейното идване във фонда - през 2016 г., на експертна позиция. Твърди, че Лазар Петров е назначен след подбор на кадрите, чрез фирма за човешки ресурси, която подпомага назначенията във фонда и с решение на целия Управителен съвет.
От Министерството на финансите заявиха в отговор до Mediapool, че писмо със съмнения за конфликт на интереси и за "несъответствия" при избора на финансов посредник е подаден до тях през август 2018 г. По разпореждане на финансовия министър Владислав Горанов е направена одитна проверка. Констатациите от нея са представени на ръководството на Фонда на фондовете и на министъра на финансите. От финансовото министерство не казват какво е установила проверката и дали са открити нарушения. Факт е обаче, че след нея първият класиран в една от процедурите се отказва без да посочи мотиви.
От финансовото министерство заявяват още, че "членовете на Управителния съвет на Фонда на фондовете и служителите на дружеството не попадат в кръга на лицата, посочени в § 2, ал. 1 от Допълнителните разпоредби на ЗПКОНПИ". По тази причина те не подават декларации за конфликт на интереси и "съответно за тях не се прилага Наредбата за организацията и реда за извършване на проверка на декларациите и за установяване конфликт на интереси".
За първите шест месеца на 2018 година разходите за управление на фонда възлизат на 1.146 млн. лв. Към момента в него работят 45 души, чиито възнаграждения са възлизали на 997 хил. лв., което е средно по около 3700 лв. заплата. За периода юли 2015 г. до юли 2018 г. таксите за управление на фонда възлизат на 7.8 млн. лв., показват данните от финансовия му отчет.
mediapool.bg