Кламер БГ - Новини: F-16 Block 70 може и да са по-скъпи, но после ще спестят средства

F-16 Block 70 може и да са по-скъпи, но после ще спестят средства

Интервюта

|
Пет, 11 Ян 2019г. 13:42ч.
F-16 Block 70 може и да са по-скъпи, но после ще спестят средства

" F -16 Block 70 може да бъде използван много дълго време преди да се нуждае от обновяване за разлика от самолетите на някои от нашите конкуренти", казва Джеймс Робинсън, директор "Международно бизнес развитие на F-16" в "Локхийд Мартин" пред Mediapool.

Според него F-16 Block 70 може и да са по-скъпи като първоначална цена, но после ще спестят средства.

"Няма скрити разходи, такси. Цялото оборудване не изисква лицензиране или одобряване от трети страни. Всичко от радиоапаратурата до американските оръжия са включени в пакета", казва той.

По думите му F -16 Block 70 има заложени 12 000 летателни часа и не се изисква да напуска България за поддръжка. Това ще спести пари на българските данъкоплатци, защото ще се намалят средствата за управление на самолетите.

Джеймс Робинсън потвърди, че компанията смята да ускори производството на F-16 Block 70, за да може да достави самолетите за България по-бързо, но не се ангажира с конкретен срок.

Робинсън обясни още, че ако България реши да закупи още 8 изтребители от САЩ, каквито са плановете й, те ще бъдат на по-ниска цена.

Г-н Робинсън, какво мислите за дебата в България, че изборът на F 16 e резултат на лобизъм и е удар срещу българските интереси?

"Локхийд Мартин" не може да коментира политически въпроси. Ние сме положително настроени и се надяваме, че парламентът ще одобри започването на преговори и закупуването на F-16.

В България има коментари, че САЩ са прекалено агресивни в предлагането на своя продукт. Вие следите и други подобни процедури в други страни. Мислите ли, че ситуацията у нас се различава от практиката?

"Локхийд Мартин" винаги подкрепя решенията на правителството на САЩ, като част от процеса за придобиване на военни самолети. Процесът на търговия с военно оборудване е еднакъв по целия свят. Ние следваме едни и същи процедури в България и навсякъде другаде по света.

Държавният секретар Майк Помпейо каза, че САЩ са готови да нагодят офертата си към българските изисквания. Смятате ли, че е възможно това да се случи?

"Локхийд Мартин", разбира се, подкрепяме искането на Майк Помпейо и сме готови да работим с правителството на САЩ, което ще работи с българското, за да може да разработят програма, която да отговаря на нуждите на българската армия.

В подобни преговори до колко процента може да се свали първоначалната цена? Каква е вашата практика?

Не можем да кажем. Не искаме да създаваме някакви очаквания,но много се надяваме, че нещата ще се подобрят и ще бъдат приети от България.

България планира да закупи само 8 изтребителя на първия етап. изтребители на два етапа. Смятате ли, че би могло да се постигне по-добра оферта, ако бъдат поръчани повече самолети наведнъж?

Може да се купят изтребителите наведнъж или първо осем, а на по-късен етап още толкова. При втория вариант следващите осем ще бъдат на по-ниска цена отколкото първите заради производството, свързано с всяка нова държава, която става наш клиент.

Кога планирате да бъдат произведени първите изтребители F 16 Block 70?

Това също е част от преговорите. Ние открихме начин, по който да ускорим процеса, но това ще зависи от преговорите между двете страни.

Как се формира цената при подобни сделки? В България вече се сравняват условията на сделките в Бахрейн и Словакия.

Всяка сделка е различна, но те и много си приличат. Всяка държава има възможности да нагоди програмата за своите нужди. Сега ние предлагаме цялостен пакет, в който влизат самолети, симулатори, оръжия, обучение на пилоти и екипите за поддръжка. По време на преговорите между двете правителства нещата могат да бъдат нагодени съгласно нуждите на българските Военновъздушни сили.

Във вашата първоначална оферта, както и в останалите (по информация на правителството), не са включени разходите за необходимата инфраструктура. На каква приблизителна стойност биха били те?

Не сме направили все още оценка. Правителството на САЩ инвестира много в българските бази. Aко бъде избран F-16, ще отидем до базата "Граф Игнатиево" и ще направим оценка на това, което се изисква. Добрата новина е, че американските Военновъздушни сили са летели на изтребители F -16 oт тази база. Това означава, че такава възможност ще имат и българските.

Колко време очаквате, че ще продължат междуправителствените преговори?

След като бъде взето политическо решение, процесът отнема между 4 и 8 месеца. Това зависи от преговорите.

Има ли опция за разсрочено плащане. Какви схеми се използват при подобни случаи?

Това ще се обсъжда между правителствата, "Локхийд Мартин" не може да коментира.

В какви други сектори сте готови да инвестирате при избор на F 16?

Участието ни в промишлеността е много важно за нас. "Локхийд Мартин" ще работи заедно с правителството на България и промишлеността, за да обсъдим идеите за инвестиции. Нашата насоченост е към авиацията, развитието на нови технологии, инженерно обучение или за ремонт на самолети. Ако мине вотът в парламента, с радост ще видим какви са възможностите в България.

Вие сте се запознали с българската действителност. Работите ли по план "Б", ако се забавят прекалено много преговорите или последват нови решения?

Надяваме се, че ще изпълним план "А" . Ако не бъдем одобрени, ще се консултираме с правителството на САЩ какви са следващите ни стъпки.

За най- важно предимство на вашата оферта се смятат стратегическите ползи. Може ли да коментирате точно тези измерения на стратегическия избор.

Ние не можем да коментираме политически, стратегически въпроси. Самият самолет обаче ще е готов да се използва с другите сили на НАТО още в същия ден, когато пристигне в България. Няма скрити разходи, такси. Цялото оборудване не изисква лицензиране или одобряване от трети страни. Всичко от радиоапаратурата до американските оръжия са включени в пакета. Те ще бъдат съвместими с другите сили от НАТО.

Основният ви конкурент за тази поръчка Швеция и СААБ критикуваха остро българското поведение и казаха, че вашата оферта не отговаря на българските изисквания. В същото време българското правителство каза, че не сте предоставили цялата необходима информация, за да бъдат оценени офертите.

Ние не отговаряме на критики от наши конкуренти. Правителството на САЩ и "Локхийд Мартин" предоставиха пълен отговор на изискванията на българските Военновъздушни сили. Понякога има ограничения за информацията, която можем да предоставим, защото е класифицирана, или пък разходите за управление на самолета в бъдеще. Ние обаче смятаме, че нашият отговор наистина е пълен и се надяваме, че именно заради възможностите на самолета ще можем да покажем, че F 16 Block 70 е идеалният самолет за България.

В България се твърди, че тези неуредици около процедурата, които не са ваша отговорност, влияят негативно върху отношението към САЩ у нас. Българското общество е много разделено по отношение на САЩ и Русия и тази сделка е част от това противопоставяне. Как бихте отговорили на подобни коментари?

Както казах, не можем да коментираме политически въпроси. Ние работим с правителството на САЩ и то подкрепя тази сделка. Надяваме се, че тя ще бъде одобрена и ще отговори на нуждите на българските ВВС.

Каква е практиката при преминаването към по-модерна платформа след закупуването на F-16?

Най-доброто нещо е, че F -16 Block 70 може да бъде използван много дълго време преди да се нуждае от обновяване за разлика от самолетите на някои от нашите конкуренти.

Да, но със сигурност ще са необходими средства за поддръжката му, прегледи...

И да, и не. F -16 Block 70 има заложени 12 000 летателни часа и не се изисква да напуска България за поддръжка. Това ще спести пари на българските данъкоплатци, защото ще се намалят средствата за управление на самолетите. Цялата поддръжка ще се извършва в базата от българските военни.

Да, но една от основните критики към избора на F-16 e, че това е най-скъпата оферта и като придобиване и като поддържане. Такива резерви обяви и президентът Румен Радев.

Не можем да коментираме изказвания на президента. Той е много уважаван, бил е пилот, командир. Словакия току що избра F-16.

С много странна процедура...

Интересното е, че Словакия анализира разходите за жизнения цикъл на самолета и видяха, че те са равни и дори по-малки от тези на "Gripen". "Gripen" издържа 8 000 летателни часа, а F-16 - 12 000.

Когато вземете предвид целия жизнен цикъл на един самолет, след 8000 часа трябва да купите нов "Gripen", a имате още 4000 часа при F-16. F-16 има най-модерният радар, най-модерните компютри за мисии, най-модерно обновена пилотска кабина и система за избягване на удар със земята. F-16 е единственият самолет в тази процедура, който разполага с тях.

Ако вземете предвид летателните часове и това, че не се изисква поддръжка извън България, закупуването може и да е по-скъпо в самото начало,но ще спести много пари по-време на жизнения цикъл на самолета.

Според някои специализирани издания един час във въздуха на F-16 е по скъп от един час на "Gripen"...

Не знам със сигурност, зависи колко гориво се изразходва. Летателните часове е трудно да бъдат оценени като разходи.

В България много се притесняваме да не се стигне до ситуация, в която бъде закупена модерна техника, а след това нямаме средства да я поддържаме и стои по хангарите. Това вече се случи с хеликоптерите "Cougar".

В офертата е включено допълнително, помощно оборудване, за да гарантираме, че този самолет ще лети години наред. Заедно с правителството на САЩ и нашите доставчици работим с българските Военновъздушни сили да гарантираме, че този самолет ще лети 40 и повече години.

Според някои обаче той все още съществува "само на картинка"?

Това е много интересна критика от страна на нашите конкуренти. F-16 V е модернизирана версия на F-16 и има същото оборудване, с което ще бъдат и изтребителите за България. F-16 V вече летят в Азия, с нов радар, с нови компютри за мисии, с новата кабина. Ние вече сме провели тестовете и сега тези самолети вече летят. Цялото оборудване за производството на новите самолети вече е преместено от Форт Уърт в Южна Каролина в една много добра производствена база и ще започнем производството на тези изтребители тази година.

Кога най-оптимистично може да бъде произведен първият изтребител за България, ако се стигне до договор до края на годината?

Не можем да отговорим на този въпрос. Това е част от преговорния процес, но както правителството на САЩ вече каза, нашата програма може да бъде пригодена към изискванията в България.

Какво би станало в САЩ, ако по средата на даден конкурс бъдат променени условията? Основните критики на опозицията в България са, че условията в процедурата за избор на нови изтребители се променят в ход и обслужват един от участниците?

Ние не можем да коментираме. Наблюдаваме различни държави по света, които имат различни процедури. За "Локхийд Мартин" е важно да дадем възможно най-добрият отговор и се надяваме, че нашият самолет ще бъде избран.

Оставяме вътрешната политика на всяка една държава. Тя да направи своя избор за това, което е най-добро за нея.

mediapool.bg