На 300 метра преди трагичиния инцидент на магистрала “Струма“ с македонския автобусима индикации за теч на гориво и пушек, каза регионалният министър Виолета Комитова в интервю за Нова тв. Тя обясни, че скоростта не е основната причина за катастрофата с 45 жертви.
Преди няколко дни шефът на Националната следствена служба Борислав Сарафов обяви, че мантинелата, отделяща паркинга за почивка от пътното платно на магистрала "Струма", е опасна за движението и вероятно е спомогнала за тежката катастрофа. Именно в тази мантинела е бил първият ударна автобуса.
Твърде вероятно е маркировката и мантинелата да са объркали шофьора на автобуса, заявии водещият делото следовател. Той вероятно се е заблудил и е опитал да завие надясно, а когато е осъзнал грешката, е било твърдо късно. Автобусът буквално се е нанизал върху разделителната мантинела и е отнесъл девет от колчетата й. Последвало е движение наляво, при което се е ударил в съседната мантинела и е спрял там.
Предполага се, че тогава е започнал пожарът, но това все още се уточнява. Към момента разследващите нямат обяснение за интензивното горене, защото на място не са намерени никакви други запалими вещества освен обичайните - гориво и масло.
Автомобилният състезател Димитър Илиев изказа тезата, че шофьорът на катастрофиралия автобус вероятно е решил, че в участъка има и трето платно и, спазвайки правилата, е решил да се престрои в най-дясната лента. Въпросното място за почивка бе сигнализирано само с един знак за чешма, който бе паднал и втори - за отбивка, който обаче е на сантиметри преди на мантинелата отдясно.
Сега Комитоване успя да отговори дали знакътза чешма е паднал, както и дали се проверява качеството на светлоотразителите на мантинелата, които "може би не се почистват и се износват".
"Някои ни внушиха, че катастрофата е станала заради липсата на боя по маркировката", каза Комитова, а след това отново обясни, че фирмите, наети през април да подновят маркировката, са положили само средната осева линия.
Обществената поръчка е за 1.2 млн. лева за 60 км. подновяване на маркировката, като фирмите вече два пъти са санкционирани, но сега не могат да работят, защото времето не позволява.
Комитова информира, че мантинелата в участъка е по норма от 2002 г., като сравни такива участъци с панелните блокове, които не отговарят на настоящите противоземетръсни изисквания, но това не означава, че жилищата ще се преправят с повече арматура.
Служебният министър обобщи, че трябва да се направи инспекция на цялата пътна инфраструктура, която е 20 хил. км, да се очертаят рисковите места и приоритетно да се предвидят за ремонтиране.
mediapool.bg