Кламер БГ - Новини: Столичен зам.-кмет с оставка и призовка заради ремонта на "Графа"

Столичен зам.-кмет с оставка и призовка заради ремонта на "Графа"

България

|
Вт, 04 Дек 2018г. 16:05ч.
Столичен зам.-кмет с оставка и призовка заради ремонта на "Графа"

Първият резултат от най-големия ремонт в София в последните години е оставката на един от заместниците на кмета Йорданка Фандъкова. Отговарящият за транспорта Евгени Крусев обяви във вторник, че подава оставка, тъй като е призован от прокуратурата като обвиняем по проверката за ремонта на ул. "Граф Игнатиев". Обновяването на улицата се прави със средства от еврофондовете, изпълнява се от фирмата "Джи Пи Груп", а стойността на договора е над 20 млн. лева без ДДС.

"Смятам, че най-отговорна и мъжка позиция е да си подам оставката, за да не преча на разследването", каза той на извънреден брифинг. Крусев твърди, че не знае в какво е обвинен, а прокуратурата към момента мълчи. Зам.-кметът е призован на разпит в Националната следствена служба идния вторник.

По-късно през деня кметът Йорданка Фандъкова обяви чрез пресцентъра на общината, че ще приеме оставката на Крусев.

Прокурорската проверка започна в края на октомври, след като гражданската инициатива "Спаси София" разпространи информация, че проектът за ремонт на трамвайните релси по ул. "Граф Игнатиев" е подменен в крачка. В следствие на това се наложила промяна на един от материалите за виброизолацията на трасето. В същото време една от фирмите, участвала в търга, е отстранена, защото е предложила продукта, който реално е използван при обновяването. Крусев защити решението проектът да се промени след започването на ремонта с мотива, че първоначалната разработка имала много пропуски. Видът на подложката бил едно от ревизираните решения.

Работата по ул. "Граф Игнатиев" продължава. Сн. Mediapool

След като "Спаси София" сигнализира и Европейската служба за борба с измамите (ОЛАФ), започнаха проверки и на общината, и на регионалното министерство.

Във вторник от общината обявиха, че вътрешната проверка на кметството приключила преди около месец и била изпратена на прокуратурата. "Столична община оказва пълно съдействие на проверяващите органи, като всички документи и установени от вътрешната проверка факти са присъединени към проверката на прокуратурата. Като възложител на проекта г-н Крусев носи своята отговорност. Реконструкцията на ул. "Граф Игнатиев" е голям проект, при реализацията на който се изисква експертизата и компетентните решения на широк кръг експерти, в това число и проектантите. В този процес всеки един носи своята лична и професионална отговорност", заяви Фандъкова, цитирана от пресцентъра на кметството.

Ако съм бил подведен, прокуратурата ще го установи

"Аз категорично мога да заявя, че ще си защитя името. Ако съм бил подведен от проектант или някой друг, който участва в целия процес по направата на проекта и така нататък, се надявам, че прокуратурата ще го установи. Към момента можем да кажем, че "Граф Игнатиев" от един ориенталски битак, на каквото приличаше преди, става една от красивите улици в София. Вярвам, че в скоро време ще бъдат завършени всички детайли около този ремонт и се надявам скоро да се възстановят трамвайните маршрути", каза Евгени Крусев.

Няколко месеца улицата беше заградена заради строителните дейности, от което постарадаха търговците по протежението ѝ. Те се заканиха да съдят общината, а пък местната власт им обеща евентуално безплатна реклама на трамваите, които трябва да бъдат пуснати по обновеното трасе на "Граф Игнатиев". Сн. Mediapool

При това положение не е ясно защо бърза с оставката, освен ако това не е ход за снемане на общественото напрежение. Вероятно сметките на ГЕРБ са да изгори "бушонът" Крусев, за да бъде опазена кметицата Йорданка Фандъкова, но тя вече няма как да излезе суха от скандала.

Транспортни скандали

Постът на зам.-кмета по транспорта в Столичната община е един от най-ветровитите, а хората, които са го заемали, често си тръгват със скандал. Крусев беше назначен през 2016 г., след като предшественикът му Любомир Христов подаде оставка заради поръчка за ремонта на спирки на градския транспорт. Оказа се, че търгът е спечелен от фирмата на съпруга на депутатка от ГЕРБ.

Преди това, през 2008 г. тогавашният заместник на Бойко Борисов - Велизар Стоилов, подаде оставка заради изтекъл запис, на който се чува как се разпределят автобусните линии от градския транспорт между общинското дружество и частните оператори.

Релси, плочки, блокове

Ремонтът на ул. "Граф Игнатиев" започна на 7 май със срок 300 дни. От общината първо обещаваха поне трамваите да тръгнат до есента. Последва неколкократно изместване на сроковете, а последният актуален е 8 декември. Миналата седмица бяха направени и тестове на трамвайното трасе. Какви са резултатите от тях не е ясно.

В последните седмици части от ул. "Граф Игнатиев" бяха освободени от строителните прегради. Крайният срок за приключването на работата обаче към момента е през второто тримесечие на 2019 г. Сн. Mediapool

Именно трамвайните релси бяха причина за един от скандалите, съпътстващи обновяването на емблематичната софийска улица. Оказа се, че проектът за подмяната на релсите е променен след започването на самия ремонт. Сред резултатите от това решение е използването на друг вид виброизолационна подложка, както и промяна на вида на релсите в двата края на отсечката. Промяната на проекта е предложена от Евгени Крусев по инициатива на общинското дружество "Столичен електротранспорт", което отговаря за столичните трамваи и техните трасета. Обясненията бяха, че това решение е по-добро. Съмненията - че е нарушен Законът за обществените поръчки и е купен по-евтин и некачествен материал.

Освен подмяната на релсите скандал предизвика и качеството на ремонта заради неравните настилки, разминаващите се фуги и растери. От общината, начело с Крусев, обясняваха неколкократно, че работата по обновяването не е приключила и качеството няма как да се коментира, още по-малко дали новата настилка е грозна. Общината се зарече да връща изпълнителя да поправя дефектите, докато не ги направи както трябва, а ако това доведе до неизпълнение на сроковете, ще има сурови глоби. Наложена беше и глоба на строителния надзор и беше назначен надзор на надзора, за да е сигурно, че няма пропуски.

Резултатите от ремонта до момента предизвикаха съмнения за качеството на изпълнението. Сн. Mediapool

Естетическите качества на проекта също бяха в центъра на обществено недоволство на няколко пъти. Основно заради плочките, избрани за градината около храма "Св. Седмочисленици".

Сюрпризите на "обновяването" продължиха този понеделник със странното решение за поставяне на каменни блокове по протежението на трамвайното трасе в някои от по-завършените участъци на улицата, която вече няма тротоари.

Функцията на блоковете не е съвсем ясна, тъй като приличат на материалите, използвани да се ограничава достъпът на коли. По "Граф Игнатиев" обаче коли не се движат. Възможно е целта на блоковете, оприличавани на перки на акули или надгробни камъни, да е да предпазват пешеходците при преминаването на трамваите. Разстоянието между тях обаче е доста голямо и е по-вероятно да доведат до контузии, отколкото да предпазят пешеходците.

Каменните блокове по ул. "Граф Игнатиев" се превърнаха в извор на вдъхновение в социалните мрежи. Те бяха оприличени на перки на акула, надгромни камъни и други. Сн. БГНЕС

"Питате ме защо не съм сменил триъгълниците с квадрати!? Не ви ли е ясен отговорът след това, което се случва?", запита реторично Крусев по повод въпроси за каменните блокове.

mediapool.bg