Елипсовидно, наклонено кръгово кръстовище, бетонирани и асфалтирани зелени острови, преразход на материали. Това са част от дефектите при изграждането на най-новия булевард на Варна – "Васил Левски". Проектът е даден като пример от Камарата на архитектите в България (КАБ) за лошите последиците от обществените поръчки на инженеринг, при които избраният строител прави и проекта за изгражданата инфраструктура.
В понеделник от камарата ще представят и други примери за лошите последствия от начина на организиране на обществени поръчки за ключови обекти в големите градове.
Според публикация във фейсбук страницата на КАБ изграждането на булевард "Васил Левски", който трябва да изведе трафика от курортите към Южното Черноморие извън центъра на Варна, показва в една картинка проблемите на поръчките.
Булевардът се строи основно със средства от националния бюджет. За целта бяха отпуснати 80.5 млн. лева. Според КАБ до момента бюджетът на проекта е 113 млн. лева и може да на-расне.
Основният строител на съоръжението е фирмата "Хидрострой". Тя беше избрана по силата на рамково споразумение с община Варна за изграждане и ремонт на инфраструктурата в града. "Хидрострой" е една от фирмите, които имат договори в рамките на това споразумение.
Проектът трябва да е готов скоро, а в последните дни едно от кръговите му кръстовища на две нива предизвика недоволство. Причината е, че кръговото е наклонено и това намалява видимостта.
От публикацията на КАБ се вижда, че освен това то не е кръгло, а елипсовидно. Според ор-ганизацията и изпълнението е лошо – в кривите има чупки, което създава опасна неестествна треактория за автомобилите. "Истинското кръгово е кръгло. Не елипсовидно, крушовидно или ябълковидно", пише в публикацията.
От КАБ смятат, че това кръстовище ненужно е направено на две нива. От там припомнят, че проектът е променен, за да се направи преминаване на две нива. Това го е оскъпило ненужно, ефектът за трафика е съмнителен, а този за градската среда – негативен, отбелязват от камарата.
Добавят, че няма никаква мисъл за пешеходците, които не могат да преминат от единия край на кръговото до другия без кола.
Според камарата конструкциите са ненужно преоразмерени, което води до преразход на материал и увеличаване на разходите, които са публични.
Покрай изграждането на булеварда се е излял повече бетон от нужното, отбелязват от КАБ. Зелените острови при кръстовището, както и между двете платна са бетонирани или асфалтирани, въпреки че обикновено тези пространства се озеленяват.
mediapool.bg