Кламер БГ - Новини: ЕК: Шефове на обществените медии не трябва да бъдат партийни приятели

ЕК: Шефове на обществените медии не трябва да бъдат партийни приятели

Европа

|
Пет, 16 Септ 2022г. 14:40ч.
ЕК: Шефове на обществените медии не трябва да бъдат партийни приятели

Вера Йоурова

В ръководствата на обществените медии не трябва да бъдат назначавани партийни приятели и тези медии не трябва да се превръщат в еднопартийно пропагандно средство. Това заяви заместник-председателят на Европейската комисия Вера Йоурова, цитирана от БТА, при представянето на новите предложения на комисията за повишаване на независимостта на медиите и за изсветляване на тяхната собственост.

"Виждаме отрицателни тенденции в европейските медии и това не засяга само 1-2 страни", поясни тя. Наблюдаваме убийства на журналисти, случаи на тяхното преследване, натиск над обществените медии, държавна реклама в полза на едни срещу други. В някои държави е трудно да се установи чия собственост са медиите, някъде медийната свобода е застрашена. Войната на Русия срещу Украйна подчерта нуждата да се предприемат стъпки срещу външната намеса. Това е част от усилията ни в защита на демокрацията, обобщи Йоурова.

Тя отчете, че доверието в европейските медии намалява, а дезинформацията се увеличава. Правителствата трябва да предоставят данни колко средства в реклама са вложили и в кои медии, настоя зам.-председателят на ЕК.

Комисията представи в петък Европейския законодателен акт за свободата на медиите. Предложеният регламент включва гаранции срещу политическа намеса в редакционните решения и срещу неправомерно следене. Друг акцент е независимостта и стабилното финансиране на обществените медии, както прозрачността на собствеността върху медиите и разпределянето на държавната реклама.

Законодателният акт обхваща и въпроса за медийната концентрация, като с него се създава нов независим Европейски съвет за медийните услуги. Комисията прие и допълнителна препоръка за насърчаване на вътрешните гаранции за редакционна независимост.

Европейският законодателен акт за свободата на медиите ще гарантира, че медиите, били те обществени или частни, ще могат да работят по-лесно зад граница в рамките на вътрешния пазар на ЕС, без върху тях да се упражнява неправомерен натиск и като се взема предвид цифровата трансформация на медийното пространство. Принципите, които са заложени в документа, са няколко:

Защита на редакционната независимост — регламентът ще изисква от държавите членки да зачитат ефективната редакционна свобода на доставчиците на медийни услуги и да подобряват защитата на журналистическите източници. Освен това доставчиците на медийни услуги ще трябва да гарантират прозрачност по отношение на това чия собственост са, като оповестяват публично тази информация и предприемат мерки за гарантиране на независимостта на отделните редакционни решения;

Забрана за използване на шпионски софтуер срещу медиите — включени са силни гаранции срещу използването на шпионски софтуер срещу медии, журналисти и техните семейства;

Независими обществени медии — финансирането, предоставяно на обществените медии, следва да бъде адекватно и стабилно, така че да гарантира редакционна независимост. Ръководителите и управителните съвети на обществените медии ще трябва да бъдат назначавани по прозрачен, открит и недискриминационен начин. Доставчиците на обществени медийни услуги трябва безпристрастно да предоставят разнообразна информация и разнообразни мнения в съответствие със своята мисия за обществена услуга.

Тестове за медиен плурализъм — законодателният акт изисква от държавите членки да оценяват въздействието на концентрацията на медийния пазар върху медийния плурализъм и редакционната независимост. Той изисква също така всякакви законодателни, регулаторни или административни мерки, предприети от държава членка, които биха могли да засегнат медиите, да бъдат надлежно обосновани и пропорционални.

Прозрачна държавна реклама — установяват се нови изисквания за разпределянето на държавната реклама между медиите, така че тя да бъде прозрачна и недискриминационна. Законодателният акт също така ще засили прозрачността и обективността при системите за измервания на аудиторията, които оказват въздействие върху цените на рекламата, по-специално онлайн рекламата.

Защита на медийното съдържание онлайн — особено големите онлайн платформи с над 45 милиона потребители, както е посочено в Законодателния акт за цифровите услуги, ще трябва да представят мотиви на доставчиците на медийни услуги, преди да предприемат спиране на съдържание. Всички жалби, подадени от доставчици на медийни услуги, ще трябва да бъдат разглеждани приоритетно от тези платформи.

Ново право на потребителите да персонализират медийното си предлагане — въвежда се право на персонализиране на медийното предлагане на устройства и интерфейси, като хибридни телевизори, което ще даде възможност на потребителите да променят настройките по подразбиране, за да отговарят на собствените им предпочитания.

mediapool.bg