Кламер БГ - Новини: Полша откри канал към Балтика, за да избегне руските териториални води

Полша откри канал към Балтика, за да избегне руските териториални води

Европа

|
Съб, 17 Септ 2022г. 21:32ч.
Полша откри канал към Балтика, за да избегне руските териториални води

олският президент Анджей Дуда говори на откриването на канала през косата на Висла

Полша откри днес нов плавателен канал, който ще позволи корабите вече да не трябва да получават разрешение от Русия, за да плават от Балтийско море до пристанищата, намиращи се в лагуната на Висла.

"Отварянето на канала е голяма победа на Полша, на патриотите, на"всички, които разбират значението на думата суверенност и значението на суверенитета“, каза на церемонията по откриването полският президент Анджей Дуда, предаде ПАП.

Отговаряйки на критиките, че през канала няма да могат да преминават големи кораби, Дуда каза, че не това е било най-важното.

Ставаше дума този път да бъде символично отворен, "за да не трябва повече да искаме съгласието на страна, която не е приятелска, чиито власти не се колебаят да атакуват и отнемат свободата на други", каза полският президент, имайки предвид Русия.

Датата на откриването на канала не е избрана случайно - днес се навършват 83 години от нахлуването на СССР в Полша по време на Втората световна война. Това става по силата на тайно споразумение с нацистка Германия, която на 1 септември същата година - 1939 г., вече е влязла в Полша.

Целта е да се покаже, че е сложен край на влиянието на Москва върху икономиката и развитието на региона, който граничи с руския анклав Калининград.

Полското правителството казва, че водният път дава на Полша пълен суверенитет в североизточния ѝ регион, който се нуждае от инвестиции и икономическо развитие, предаде Асошиейтед прес.

Каналът е дълъг един километър и струва около 2 млрд. злоти (420 милиона долара). Той пресича пясъчната коса на Висла, източно от Гданск. Проектиран е така, че да позволи корабите да стигат от Балтийско море и Гданския залив до Елблонг и по-малките пристанища в лагуната на Висла, без да получават разрешение за преминаване през руския Пилавски проток. Това скъсява маршрута от Балтийско море до Елблонг с около 100 км (54 морски мили).

Очаква се малките кораби и яхти да бъдат допуснати в неделя.

Товарните кораби обаче няма да могат да използват новото съоръжение, докато подходът към пристанище Елблонг не бъде удълбочен до 5 метра. Очаква се това да струва 100 милиона злоти (21 млн. долара) и това е източник на противоречия между правителство и градските власти.

Междувременно полски еколози предупреждават за негативното отражение върху околната среда на новия канал. Други се чудят дали този скъп проект изобщо е бил необходим, предаде ДПА.

Според Кшищоф Чибор от "Гринпийс Полска" на дъното на лагуната са отложени азотни съединения и фосфати, използвани в земеделието.

"В момента, когато започне прокопаването на канала, тези субстанции ще се смесят. Това може да предизвика цъфтеж на водораслите, а ние видяхме трагичните последици с умрялата риба в река Одер", каза той.

Транспортният експерт от Гданския университет Влоджимеж Риджковски не вижда смисъл от инвестицията. Според него през канала ще могат да минават кораби с дължина до 100 м, широчина 20 м и с газене не повече от 4.5 м, тоест с товароподемност до 3500 тона.

"В Балтийско море не плават толкова малки кораби. Те плават по Рейн", казва експертът. Той добавя, че плавателното съоръжение е приумица на лидера на управляващата партия "Право и справедливост" Ярослав Качински.

mediapool.bg