Премии до 500 долара, възстановяване на пътните разходи, допълнителни платени часове . . . В стремеж да върнат нормалния режим на работа някои шефове на компании в САЩ използват най-мощни стимули, за да насърчат персонала да се ваксинира срещу коронавирус.
Редица сектори, силно нуждаещи се от работна ръка - например супермаркетите, кланиците и аграрните комплекси, вече са взели преднина.
Калифорнийската фирма "Болтхаус фармс", която продава моркови, смутита и сокове, организира всяка седмица записвания за имунизация на своя основен сайт и плаща по 500 долара на всеки служител на пълен работен ден, склонил да бъде инжектиран.
Американските компании имат право сами да организират центрове за ваксинация, ако поемат ангажимент да предоставят услугите им безплатно, в работно време, на всички заети в предприятието независимо дали получават заплата от него или от подизпълнител.
Гигантският месопроизводител Джей Би Ес предлага по 100 долара на ваксинираните служители и е разпространил документи на различни езици, в които изтъква колко са ефективни и сигурни ваксините. Към средата на март близо една трета от общо 60 000 негови работници и служители бяха получили първата си доза.
Някои големи вериги супермаркети обезщетяват работещите там, като им плащат за два или четири работни часа допълнително.
Това "премахва нуждата човек да избира между поминъка и защитата на здравето си", подчерта през януари управителят на американските евтини магазини "Алди".
Задължително ваксиниране?
При нужда веригата "Таргет" възстановява пътни разходи в размер до 30 долара.
Магазините "Кроджър" пък предлагат бонуси от по 100 долара и на ваксинираните, и на отказващите инжекция по здравословни или религиозни съображения, при условие че се включат в образователна здравна програма.
Не са забравени и хората, припечелващи тук-таме - платформата за доставки Инстакарт дава по 25 долара на своите извънщатни куриери.
Шефът на компанията "Юнайтед еърлайнс" Скот Кърби спомена през януари, че може да направи ваксинирането задължително за своите пилоти, членове на екипажи и други служители.
Фирмата още не е стигнала дотам, уточни в четвъртък неин говорител пред АФП - тя все още проучва условията за достъп до ваксини в различните щати и начините да осигури снабдяването им.
Но общо взето компаниите в САЩ могат да задължат своя персонал да се ваксинира, резюмира за АФП Дорит Рейс, която преподава в юридическото училище "Хастингс" към Калифорнийския университет. "С някои резерви", добавя все пак тя.
Уязвими групи
Ваксините, използвани сега в САЩ, са под режим, необичаен за медикамент, предназначен за цялото население - разрешени са по спешност и "правната рамка за тях все още е неясна", отбелязва юристката, като изтъква, че всеки щат може да издава собствени разпоредби.
Може да се наложи освен това компаниите да преговарят със синдикатите.
Някои служители могат и да поискат изключение по медицински или религиозни причини.
Възможно е също да се потърси отговорност от работодатели, които не са възпрепятствали достатъчно енергично формирането на заразно огнище, посочва г-жа Рейс.
По думите й някои фирми, работещи с уязвими групи, например домовете за възрастни и затворите, е уместно да ваксинират персонала си задължително. По-подходящо за повечето компании обаче е да предлагат стимули или да въвеждат за хората си "гъвкави задължения" - например или да се ваксинират, или да слагат допълнителни предпазни средства, или пък да останат на дистанционна работа.
Още повече че онези, които се колебаят, се тревожат главно дали е сигурна новата ваксина и с времето вероятно ще се успокоят, подчертава г-жа Рейс.
По данни от анкета, разпространени през февруари от Дружеството за управление на човешките ресурси (SHRM), едва 5 на сто от шефовете на компании в САЩ смятат да наложат ваксинирането като задължение на целия персонал или част от него.
С цел да ускорят възстановяването на икономиката, съответно и на потреблението, някои фирми залагат на своите клиенти - веригата "Криспи Крийм" примерно предлага до края на годината безплатен донът срещу документ за ваксиниране, а пивницата "Маркет Гардън" в Кливланд, щата Охайо, обеща по една бира само за 10 цента на първите 2021 души, които представят сертификат.
По БТА
mediapool.bg