Кламер БГ - Новини: Акциите по разтоварване и изтегляне на заседналия кораб край "Яйлата" бяха прекратени (обновена)

Акциите по разтоварване и изтегляне на заседналия кораб край "Яйлата" бяха прекратени (обновена)

България

|
Вт, 28 Септ 2021г. 14:05ч.
Акциите по разтоварване и изтегляне на заседналия кораб край "Яйлата" бяха прекратени (обновена)

Скрийншот от maritime.bg

Окончателно операциите по разтоварване и изтегляне на заседналия край защитената местност "Яйлата" кораб Vera Su бяха прекратени във вторник по обяд. Първо, със заповед на министъра на околната среда Асен Личев бе спряна акцията по разтоварване на заседналия кораб заради замърсяване на морето от падащи при преноса торове в морето. Междувременно с провал приключи и акцията по изтеглянето на кораба. По време на първия опит участваха два влекача като на единия от тях въжето беше скъсано. По неофициална информация конструкцията на кораба не позволява той да бъде изтеглен с по-голяма теглителна сила. Тази акция бе прекратена и заради лошото време и прогнозата за засилващ се вятър и вълнение на морето и не се очаква да бъде подновена в рамките на днешния ден.

По-рано в сряда сутринта операцията по разтоварване на кораба бе врменно пректратена. До тази развръзка се е стигна, след като машината за пакетиране на азотния тор се е развалила, а пренасянето на товара е продължило чрез щипката на крана.

Kадри, заснети през нощта от maritime.bg, показват, че азотният тор от кофата на крана се излива в морето. Баржата, която трябва да събира претоварения товар и да го извозва до пристанището във Варна, сутринта също е закъсала, впоследствие е била освободена. Към момента няма информация как и дали акцията ще продължи, съобщава БНР.

Екоминистърът спря пренасянето на товара заради замърсяване

Междувременно на обяд в сряда министърът на околната среда Асен Личев издаде заповед за спиране на дейностите по претоварване на насипен товар от заседналия във водите на Черно море кораб Vera Su в други кораби поради възникването на непосредствена опасност от замърсяване на акваторията на Черно море. Причината - от служители на РИОСВ е констатирано, че при претоварване на товара чрез воден кран на малки плавателни съдове, от пренасянето на загребания карбамид към плавателния съд, част от товара попада в морето, се казва в съобщението. Разсипването на товара в акваторията на Черно море се наблюдава при загребване от заседналия кораб към другия плавателен съд. Тази акция бе прекратена и заради лошото време и прогнозата за засилващ се вятър и вълнение на морето.

Попадналият в морето азотен тор според специалистите е опасен, тъй като се отразява негативно на младото поколение риби, като причинява изсъхване на техните хриле. Освен това торът предизвиква и цъфтене на фитопланктоните, което от своя страна може да доведе до заблатяване на морската вода и липса на кислород.

Около 200 тона от азотния тор на кораба вече са претоварени до тази сутрин, когато акцията също беше прекратена заради изтичане на товара в морето. Но е необходимо да се разтовари още от количеството азотен тор, за да бъде олекотен корабът.

Извън правилата

От мотивите на министър Личев става ясно, че приложеният метод на разтоварване коренно се различава от одобрения от МОСВ. На среща с институциите, отговорни за провеждането на aварийно-спасителните действия, проведена късно вчера в Басейнова дирекция "Черноморски район", е решено 700 тона от насипния товар на кораба да бъде пакетиран в чували по един тон всеки, както и пакетираният товар да бъде транспортиран с баржи при засилени мерки за безопасност за морската околна среда.

"Предложеният метод от Морска администрация, който МОСВ одобри, е разтоварване чрез платнени денкове, които се пълнят от грайфер на борда на кораба чрез специално съоръжение /фуния/ и последващото им пренасяне с кран до баржата. На срещата е обърнато специално внимание, че между заседналия кораб и баржата трябва да бъде опънато платно, което да предотврати евентуално замърсяване. На практика са приложени коренно различни действия от одобрените. Дейността по претоварване е преустановена до осигуряване и въвеждане в действие на екологосъобразна технология, при която не се извършва разсипване на товара и замърсяване на водите", се казва още в текста.

Спряна бе и операцията по изтегляне на кораба

Междувременно по обяд бе прекратена и акцията по изтеглянето на заседналия при скалите край местността Яйлата. По време на първия опит за изтеглянето на кораба участваха два влекача като на единия от тях въжето беше скъсано. По неофициална информация конструкцията на кораба не позволява той да бъде изтеглен с по-голяма теглителна сила.

Пристигналите на място влекачи са сред най-мощните, с които страната ни разполага, но няма как да се използва пълният им капацитет. Втората причина за прекратяването е лошото време и прогнозата за засилващ се вятър и вълнение на морето.

mediapool.bg