С този бюджет на МВР няма как да се наемат още полицаи, но дори и да се отпуснат още пари няма как назначаването да започне веднага, казва Филип Гунев. Той напомня, че обществото се фокусира върху огромния бюджет на министерството – над 1 млрд. лв, но близо половината от тези пари директно се наливат в НОИ за осигуровки. Той предупреждава, че заплатите в системата на МВР са изключително неадекватни на фона на пазара на работна ръка. Особено на полицаите в София. Филип Гунев разкрива, че единственият начин за съкращаване на "чантаджиите" в МВР е да се закрият част от областните дирекции.
Г-н Гунев, колко сериозен е социалният проблем в МВР?
Заплатите в системата са много ниски. За мен най-големият проблем със заплатите в МВР са огромните осигуровки. Те надуват бюджетния балон. Всички говорят, че бюджетът на МВР е над милиард лева, което е огромна сума и създава обществени очаквания да се върши много повече работа. В същото време делът на осигуровките в този бюджет е над 400 млн.лв.
Помните, че в края на миналата година бюджетът на МВР беше увеличен със 100 милиона лева. Тези пари обаче не отидоха в бюджета на МВР. Те отидоха в НОИ. Бюджетът на МВР е на практика механизъм за запълване на дупката в НОИ.
Отделно през миналата година бе приета една законодателна промяна, която доведе до недомислица и разлика в заплащането в системата. Промяна на заплатите за чиновниците в София нямаше, но промяна имаше за тези в страната. Грешката беше заложена в закона. В него бе записано, че когато се променят заплати в системата, те няма как да бъдат намалявани под вече достигнатите нива. Идеята бе да няма ощетени. Да, но това добро намерение не бе съобразено с факта, че към заплатите има надбавки и на много хора заплатите ще се увеличат. Но не заплатите на всички. Така се стигна и до неравенство. Сега единственото решение е да се увеличат и заплатите на останалите.
Какви са заплатите в МВР?
Ако човек погледне по-внимателно бюджета за заплати в МВР, ще види, че това са 900 милиона лева. После може да ги раздели на заетия щат, което е 45 000 души. Така излиза, че средната заплата в МВР е 2000 лв. Ако полицаите взимаха по 2000 лв, вярвайте ми, те щяха да бъдат супер мотивирани да работят. Истината е, че те получават двойно по-малко - 1000 лв. Другата половина отива за пенсионното осигуряване.
В МВР има много категории служители, които са толкова недоплатени, че е трудно да очакваш от тях да си вършат работата. Ако един млад катаджия започва с 600-700 лв. в София, това е заплата, която го задължава да живее при родителите си. Човек не може да се издържа сам в столицата с тези пари. Може би в някои от по-малките населени места заплатите в МВР да осигуряват един приличен доход, но в София това не е така.
Ще ви дам друг пример – IT-специалистите получават, колкото полицаите. Тяхната кариера в министерството също започват с 600-700 лева заплата. Сравнете това със свободния пазар за такива специалисти. Бездната е в пъти. Поради това от години се правят всякакви гимнастики по създаване на разни предприятия към МВР, през които да се назначават такива специалисти на поне близки до пазара заплати.
Проблем има и за баретите в Специализирания отряд за борба с тероризма (СОБТ). Те са полицаи, но в същото време са специално обучени хора, което ги изстрелва на един друг пазар. Там хората получават в пъти по-високи заплати за тези си умения. В МВР обаче една млада барета започва с 1000 лв заплата и няма шанс да получава много повече от това.
Извън това почти няма разлика в заплатата на обикновен служител и на началниците на отдели и сектори. Разликите са стотина лева. При отговорността, която трябва да се поеме, това прави безсмислено желанието за кариерно развитие. По-добре е да си добре платен експерт или старши служител, а не да търсиш ръководна позиция.
И все пак такива хора не липсват.
Да. Има и такива хора, за които парите не са толкова важни. Тя работата е и за удовлетворение. На някои им харесва да ръководят.
На фона на проблемите със заплатите има предложения за поставянето на полицай във всяко село.
Кадровият недостиг е изцяло бюджетно обоснован, т.е. сегашният бюджет на МВР отговаря на сегашната численост. Ако някой даде 30-40 млн. може да започне назначаване на липсващи хора. Но те не могат да бъдат назначени веднага. Академията на МВР има ограничен капацитет. Тя може да обучава малко над 1000 души годишно. В същото време всяка година системата на МВР напускат поне 1000 души. Това означава, че академията може да обслужва единствено този оборот от напускащи и пенсиониращи се хора.
Ако някой иска да назначи 4000 души, те трябва да бъдат обучени. Това изисква извънредната мярка да се увеличи капацитетът на Академията на МВР - да се наемат временно нови сгради, нови преподаватели. Това няма как да стане с този бюджет. Наистина ГЕРБ направи заявка, че към сегашния щат на МВР ще се наемат още 1000 души. В същото време бюджетното говорене е в обратната посока.
1000 души обаче не са достатъчни за идеята "полицай във всяко село".
ГЕРБ не е обещавала поставяне на полицай във всяко село. БСП обеща на всеки три села да има един патрул на жандармерията. Имаше и хора, които говореха за постоянно 24-часово присъствие в селата. Сметките показва, че идеята на БСП би струвала на бюджета 500 млн. лева. Другото е непредставимо.
Ще ви разкажа една история. Моето село е до Габрово. То е съвсем малко, има петнайсетина къщи. Покрай предизборната програма за посещаване на селата полицията започна да идва по-често. Полицаите ходеха до центъра на селото с патрулката, пиеха по една студена вода от чешмата, но това създава усещане за сигурност в хората. Те започнаха да виждат полицая на място, говореха си с него, запознаха се лично. Така човекът в малкото село започна да чувства личната връзка, той дори можеше да му вземе телефона и да му се обади при нужда.
Когато тази програма още вървеше, обраха моята къща. В това село не се беше случвало подобно нещо от 30 години. Аз тогава вече не бях заместник-министър. По някаква случайност полицията ги залови, защото крадците не бяха особено добри и оставиха следи. Хората обаче бяха много притеснение от това, защото взломна кражба не беше се случвала от десетилетия. Самият факт, че полицията тогава посещаваше селото, накара хората да се чувстват по-добре.
С допълнителни 1000 души този процес може да се улесни. Това обаче е въпрос на организация и дори не трябват толкова много пари. Има нужда от пари, ясно е, че няма как това да се прави с лимитите за бензин и старите коли. Тези посещения обаче са по-разумният вариант, отколкото да слагаш постоянна полиция в села, където от години няма никаква престъпност. Няма смисъл да се слага и полицай на три села, ако и в трите няма престъпност. Хората искат ангажираност и бърза реакция. В някои места, разбира се, ще се наложи да има постоянно присъствие. Например в село Мечка, което е голямо село и има голяма престъпност. В Родопите обаче няма смисъл. Така че, ако програмата за постоянно присъствие по селата не се реализира, специално за ГЕРБ това няма да е отстъпление.
А за "Обединени патриоти"?
Мисля, че те нямат особена идея как да се преборят с битовата престъпност, защото освен общи лозунги в програмата си нямат друго. Те не идват в МВР с наръч от конкретни политики. Ако политиката е, че ни трябват много повече полицаи и пари, интересно е да се види откъде ще дойдат с този бюджет.
Възможно ли е увеличението на полицейския щат да се финансира през съкращаването на чиновници?
Теоретично е възможно, но за тази цел е нужна голяма структурна реформа на МВР. Ако МВР се дигитализира, това може да спести 200-300 души. Сега в областните и районните управление има едни служители, които се занимават да въвеждат безумни данни, което може да се върши от полицаите на първа линия. Стига този полицай да има таблет с връзка със системата. Но тези служители не са хиляди, а стотици. Това няма да реши глобално въпроса, а и също е нужно да се инвестира в дигитализацията на система. МВР има 12 милиона лева годишно за капиталови разходи. С тях нищо не може да се направи.
Наскоро си говорихме с вътрешния министър на Словакия, където е направена реформа на цялата администрация. Те са съкратили областните си дирекции, намалявайки районите за планирани. В България ние имаме 28 областни дирекции, които са копия на самото министерство. Те имат администрация, която ги обслужва. Ако дирекциите бъдат намалени на 10-15, то това ще се отрази и на общата администрация. НАП вече направи подобна реформа. В МВР това се случи в гранична полиция. Само такъв тип реформа може да ти позволи да намалиш администрация, защото сега тя механично няма как да бъде съкратена. Това е съществена реформа, за която няма заявки и очаквания.
Подобна реформа би намалила и възможностите за оказване на нерегламентирано влияние по места.
Точно така, но няма политическа визия и мандат за подобна реформа.
Финансовият министър обяви, че ще се режат 300 млн. лева от сектор "Сигурност". Възможно ли е тези пари да се вземат от МВР?
Сегашният бюджет на МВР е недофинансиран. Има ограничение за ползване на горивата, поради което полицаите не могат да обикалят селата. Има толкова малко пари за поддръжка на сградите, че те са в плачевно състояние. Има толкова малко пари за капиталови инвестиции, че трябва да се разчита само на европейско финансиране. В бюджета на МВР има дупка от 200 млн. лв, която се запълва тук там от европейските програми или с плачевното състояние на колите и сградите, липсата на униформи, а хората сами си купуват хартията.
Ако кажеш, че искаш да намалиш сегашния бюджет с 300 милиона лева, то може да ги вземеш от три места. На първо място да намалиш осигуровките, което няма да се отрази на оперативния бюджет на МВР. Ще се отрази само на НОИ. Вторият начин е да съкратиш няколко хиляди души, Третият е да намалиш заплатите. От издръжката на МВР и от парите за капиталови разходи няма как да се вземе нещо, защото там е дупката от 200 млн.лв.
Тази дупка може ли да се компенсира с европейски пари?
Не, защото това е финансиране за капиталови разходи, за които така или иначе държавата сега не дава пари.
mediapool.bg