Сдружението на Заведенията в България и Българската асоциация на заведенията обявиха, че ще бъде потърсена отговорност по съдебен път от клиента, който през седмицата се оплака, че е платил 490 лв. за три пържоли в ресторант във Варна.
В съобщение до медиите двете организации настояват да бъде прекратяване на проверката срещу заведението. Те настояват още за обявяването на практиката за продажба на скъпи храни за стандартна и лоялна, както и за извинение от директора на Комисията за защита на потребителите.
"По съдебен път ще бъде потърсена отговорност от клиента, опитал се да навреди на конкретния ресторант, с цел да получи своята минутка слава", пише в позицията на ресторантьорските организации.
Преди дни мъж пусна видео във фейсбук, в което се вижда как плаща близо 650 лв. сметка в ресторант във Варна. Основната част от нея е за три (по думите на потребителя) пържоли, които струват 490 лева. Те са били от специално месо - говежди рибай стек блек ангъс, с което се обяснява и високата му цена. От видеото става ясно, че обявената цена е 35 лв. за 100 грама месо, а не за една порция. На касовата бележка се вижда, че поръчаните три пържоли са отбелязани като 14 бр. продукт по 100 гр., тоест 14 Х 35 лв. = 490 лв. Освен това на клиента е обяснено, че въпросните 100 гр. са теглото на месото в сурово състояние. Така от 1.4 кг сурово месо, което не е претеглено пред него, клиентът е получил (по негови твърдения) 3 пържоли.
От КЗП започнаха проверка, а в петък оттам обявиха, че по предварителни данни цената не е била обявена на потребителя по коректен начин.
"Цената е била обявена за 100 грама, т. е. потребителят няма никаква информация как тя ще бъде изчислена, точно колко ще бъде грамажът. Може сервитьорът да му е обяснявал, но потребителят трябва да има предварителната информация", каза преди ден пред бТВ Игнат Арсенов, директор "Контрол на пазара" в КЗП.
Именно заради това изказване сега от Сдружението на Заведенията в България и от Българската асоциация на заведенията настояват за извинение.
Реакция на КЗП: Проверката ще приключи след края на сезона
Последва реакция на председателят на КЗП Стоил Алипиев, който посочва, че позицията на двете организации може да доведе "единствено до трупане на негативи и напрежение, а не до конструктивно разрешаване на даден проблем".
От позиция на Алипиев се разбра, че проверката на заведението ще приключи след края на летния сезон:
"С даване на насоки по евентуалния изход на производството и създаване за очакване КЗП да се произнесе за нелоялна практика, се поставя даден търговец в условия на нелоялна конкуренция, което може да доведе до тежки последствия за бизнес, особено от сезонен характер, поради факта че произнасянето на контролния орган е обвързано със срокове, които ще изтекат след летния сезон".
От КЗП посочват още, че не смятат за уместно чрез коментари в публичното пространство да се правят внушения за изхода от административно производство по индивидуален казус. "Като Председател на КЗП винаги съм готов да дискутираме, обсъждаме и решаваме принципни проблеми, като нелоялно поведение на търговци в бранш, сектор или отрасъл на икономиката, а не индивидуални казуси", посочва още Стоил Алипиев.
"В КЗП не работи нито един професионален готвач"
Според двете организации в КЗП не работи нито един професионален готвач, или най-малкото бивш собственик на ресторант от висок клас. Затова ресторантьорите решиха да обяснят защо някои видове храни в менютата на ресторантите, се предлагат на тегло от 100гр.
"Висококачествените стекове, а не обикновените пържоли, и някои риби и морски деликатеси, пристигат от доставчиците в различни калибровки по грамаж и размер. Няма скъпи омари, риби и предварително нарязани стекове, които да тежат абсолютно еднакво, за да може да се изчисли тяхната крайна цена към клиента. Предлагането на тези артикули по 100 гр. в менютата, е именно в защита на потребителя, а тази практика не е иновация на българския предприемач", отбелязват от организациите на заведенията и посочват, че тази практика съществува във всички ресторанти в Европа и по света.
"Ресторантьорският бранш не може да носи отговорност за липсата на образование и култура на хранене у някои клиенти. Имаме достатъчно служители, които могат да отговорят на въпросите на нашите клиенти, стига те да имат нужния интелект, за да попитат", смятат ресторантьорските организации.
В позицията на двете организации се подчертава още, че подобни скъпи и качествени стекове могат да бъдат консумирани само в около 10 заведения на територията на град Варна. "Това е и едно от нещата, които отличават елитните ресторанти. И ако искаме да насърчаваме развитието на кулинарията и предлагането на така наречения гурме туризъм, както вътрешен, така и международен, то по никакъв начин не би следвало да се атакуват умишлено, още повече от държавни институции, ресторантите, които се стремят да предлагат високо качество на храна на съответната цена", пишат те.
mediapool.bg