Новият състав на Столичния общински съвет (СОС) все пак ще има думата за купуването на нови автобуси, тролеи и трамваи за столичния градски транспорт. В понеделник стана ясно, че ГЕРБ предлага на последното си заседание за този мандат настоящият съвет да одобри инвестиции в транспорта за 671 млн. лева.
Според първоначалното решение за финал трябваше да се даде зелена светлина на общинските транспортни дружества "Столичен електротранспорт" и "Столичен автотранспорт" да подготвят и обявят обществени поръчки за нови превозни средства за следващите 6 години. Средства за инвестициите към момента не са осигурени.
Критики, а след това редакция
Предложението събра критики от опозицията. Това доведе до редакция на текстовете, която е удовлетворителна за "Демократична България" и "Спаси София". Така докладът вероятно ще получи достатъчно гласове "за".
Според новата редакция транспортните дружества, чиито ръководства също са с изтичащи мандати, ще подготвят документите по обществените поръчки. Процедурите обаче ще се одобряват след санкция на общинския съвет. Тези решения пък очевидно ще се взимат от новия състав на местния парламент, който ще заработи след около 2 месеца. Очаква се разпределението на силите в него да е различно и ДБ, заедно с "Продължаваме промяната" (ПП) и "Спаси София" да имат повече съветници.
Предложението общинският съвет все пак да има думата при купуването на тролеи, трамваи и автобуси за 671 млн. лева, дойде от Борис Бонев от "Спаси София" и беше прието от ГЕРБ. В противен случай настоящите управляващи в София едва ли щяха да съберат достатъчно гласове в подкрепа на доклада. Приемането му в момента се обяснява с това, че общинските дружества трябва да имат политическо съгласие да подготвят купуването на нови превозни средства, тъй като част от тях ще са нужни до 2-3 години. Самите процедури, както и производството на автобуси, тролеи и особено на трамваи отнемат горе-долу толкова време. Забавяне заради изборите и смяната на властта, ще забави и проектите.
Опозицията вероятно ще гласува "за"
"След реакция на "Демократична България" и "Спаси София" ГЕРБ се съгласиха на съществена промяна в плана си да похарчат 670 млн. лв. за нов подвижен състав на градския транспорт в София. След предложение на колегата Борис Бонев няма опасност "Столичен електротранспорт" ЕАД и "Столичен автотранспорт" ЕАД да харчат пари за нови автобуси, тролеи, трамваи и електробуси безконтролно и без одобрение от следващия Столичен общински съвет", коментира Симеон Ставрев от ДБ във Фейсбук. Според него това показва колко отговорна е опозицията, набедена за безотговорна от председателя на общинския съвет Георги Георгиев заради решението да не подкрепи бюджета на София за 2023 г.
Така в този вид докладът вероятно ще получи подкрепа и на съветници от опозицията и в крайна сметка ще бъде приет. Според Ставрев обаче все пак трябва да се създаде единен транспортен модел на София, който да прави симулация на трафика. "Той ще ни даде отговор колко и какви автобуси, тролеи, трамваи и електробуси ни трябват. Така ще знаем дали изчисленията на авто- и електротранспорта са правилни", коментира Ставрев. Според него е нужен и одит на транспортните дружества и ЦГМ. Общинският съветник казва, че ще внесе тези две предложения в новия общински съвет, ако отново стане част от него.
От "Обединени за София" (ПП-ДБ, "Спаси София" и "Екипът на София") още не са обявили листите си за общински съветници. Ясно е само, че водач ще е лидерът на "Спаси София" Борис Бонев.
mediapool.bg