Кламер БГ - Новини: Отмяната на данъците върху агросубсидии до 100 хил.лв. ще върне земеделците в селата

Отмяната на данъците върху агросубсидии до 100 хил.лв. ще върне земеделците в селата

Интервюта

|
Пет, 13 Ян 2023г. 13:23ч.
Отмяната на данъците върху агросубсидии до 100 хил.лв. ще върне земеделците в селата

Иван Христанов. Снимка: БГНЕС

"Вземи мандата, за да се провалиш". Това ще прозира зад действията на президента Румен Радев, ако даде на БСП третия мандат за съставяне на правителство на БСП, каза в интервю за Mediapool депутатът от "Продължаваме промяната" Иван Христанов. Според него това ще е и поредно отмъщение на Радев към Корнелия Нинова, както и знак, че президентът иска да продължи да управлява по-дълго чрез служебни правителства. Държавният глава говори за "моята кохорта", мои министри, напомни Христанов и запита риторично дали Радев не е забравил чл. 1 от Конституцията, който казва, че България е парламентарна република.

Г-н Христанов, внесохте законови поправки, които предвиждат премахване на данъците върху субсидиите до 100 000 лв. на земеделските производители. Инициативата ви бе посрещната разнопосочно - от приветстване до подозрения, че зад нея се крие предизборен ход. Защо предлагате тези поправки?

Хипотезата, че сме го направили като предизборен ход, е абсолютно несъстоятелна. Аз се занимавам със стратегиите за земеделието от 15 месеца - от края на декември 2021 г. до началото на август миналата година бях зам.-министър на земеделието и съм дал твърде много и убедителни доказателства, че последното, което ме интересува, са изборите. Интересува ме благоденствието на българските земеделски производители, сигурността на българската трапеза като част от националната сигурност или модерно казано - продоволствената сигурност. В началото на тази година нямаше избори, но ние работихме изключително силно, за да можем да предадем Стратегическия план за земеделието и селските райони (2023-2027), Планът за възстановяване и устойчивост и други важни промени и т.н. Така че това може да бъде казано само от хора, които проявяват лично негативно отношение и не са склонни да оценят труда, а просто искат да неглижират нашите усилия в полза на земеделците.

Защо предприемате обаче тази крачка?

Направих си труда да проверя в държавите-членки от ЕС текущото законодателство. Говоря за 2019-2021 г. и установих две изключително стряскащи неща. Първото е, че има само три държави членки, които имат толкова просто законодателство, каквото е българското по отношение на доходите на земеделците. Всички останали имат комплексно сложно законодателство. А колкото по-сложно е едно законодателство, толкова по-сложни проблеми решава. И всъщност, много добре знаем, че земеделието е сложна дейност. Давам пример - банковата дейност в България се регулира от три нормативни акта. Земеделието в България се регулира от 440 нормативни акта, т.е. ние имаме една изключително комплексна система, която в българското данъчно законодателство изобщо не е отразена. В България общо взето имаме две данъчни облекчения в земеделието. Едното е 60% нормативно-признати разходи за дейността за доходи, другото е данъкът, който може да се прехвърли за инвестиции, който обаче е с много ограничен обхват по отношение на това в какво може да инвестираш. В България и още 4-5 държави имат много просто и недостатъчна система на земеделците. И ако можем да обобщим тази картина в едно изречение, то е, че българската държава твърде дълго време е гледала на земеделците през призмата на неглижирането. Техните интереси не са били важни. Ние говорихме за това наше предложение и с колегите от МФ. Там се чуха притеснения, че ако се направи такова облекчение за земеделците, това означава, че и други сектори ще поискат.

А вие очаквате ли такава спирала от искащи облекчение да се появи, т.е. и другите сектори, да поискат данъчни облекчения?

Разбира се, всеки който види, че земеделието започва да получава благоприятно третиране ще дойде и ще поиска под някаква форма.

И как трябва да се реагира при подобна ситуация?

Нямам рецепта, аз съм политически ангажиран твърде скоро, но след като другите държави в ЕС са направили такива облекчения в земеделието, трябва и ние да го направим. Очевидно е, че ние трябва да обясним на обществото, на абсолютно всички, че малките и средни земеделци и младите фермери заслужават преференциални отношения, иначе ние скоро няма да имаме земеделие.

Като казвате малки, средни и млади земеделци затова ли сте сложили облекчението да има таван - да няма данък само за субсидиите до 100 000 лева?

Да, това е целта, защото, разбира се, има големи земеделци, за които не би трябвало да е проблем да си плащат данъците. Ние трябва да помогнем на малките, средните и младите, защото тях губим с най-голяма скорост. А именно те са тези, които дават живот на селските райони. Ние имаме нужда освен всичко друго да си върнем хората в селата и малките населени места. Бяхме през уикенда на среща в Пловдив, оказа се, че голяма част от земеделците там си живеят на село, карат си децата на училище в Пловдив и се чувстват чудесно с това. Това е работещ модел, аз самият бих го прегърнал, защото съм с 3 деца и не ми харесва да живея в града.

Облекчението само за европейски субсидии ли ще важи или и за тези, които се получават от българския бюджет?

Облекчението засяга освобождаване от данък върху парите, които идват от европейските субсидии. За тези, които идват като държавни помощи, не предвиждаме. Първо, държавните помощи не са чак толкова много. Европейските субсидии, които влизат в българското земеделие на година, са около 2 млрд. лв., докато държавните помощи тази година стигнаха някъде около 700 млн. - 800 млн. лв. За първи път безпрецедентни по размер, именно заради Covid-19 и заради войната на Русия в Украйна, която изискваше специални мерки.

Облекчението, което предлагате за данъците на земеделците, трябва ли да бъде одобрено и от ЕК?

Да, тази мярка трябва да премине и през нотификация от Брюксел. Тя се администрира от Министерство на финансите и е разумно така да бъде разписана, че те да могат да я използват, защото колкото повече ресурс обхваща, толкова по-вече намаляваме възможността тази нотификация да бъде уважена. Предложението сме го обсъждали включително и с колегите от ГЕРБ и от ДПС и получава подкрепа.

В какъв формат предложението вече е обсъждано с ГЕРБ и ДПС?

В неформални разговори, преди Коледа. Затова си позволявам да кажа, че това е съвместна работа. Предстои предложението да се гледа в парламентарната комисия по земеделие и се надявам там тези партии да покажат уважение към нашата идея.

Казвате "съвместна работа". Под каква форма е възможна съвместната работа по предстоящото връчване на третия мандат. Вече се чу от ДБ идея за "технически кабинет", който да работи по 5 конкретни задачи. ПП готова ли е да участва в тази инициатива за съвместна работа?

Разбира се, че да. Ние можем да гарантираме, можем и да се подпишем. Защото още от конституирането на това НС ние настояваме, че трябва да се работи не около договорки, а около документи. Не около какво е удобно на едната или на другата партия, а около национални приоритети. Публикувахме веднага след изборите един списък със 14 мерки. След това втори списък с по-малко мерки, който да служи като основа за разговори и т.н. Така че нас не ни интересува кой предлага нещата, ако то е полезно и ако то служи на интересите на хората, сме готови да го подкрепим. Няма значение дали е на партньор или на опозицията. Когато говорим да програми и приоритети, ние точно на тази основа се опитваме да изведем дискусията. Има неща, които са важни за всички без изключение, без значение чий избирател си. Ние това нещо го наричаме български народ. Отделно от това изрично акцентираме, когато бъде подкрепена програма, нека тогава да говорим и за хората.

Защо?

Защото програмата е целта. Пример, искаме да отидем на планината Витоша. Вторият въпрос е как ще стигнем дотам, т.е. най-добрият начин, т.е средството за постигането до тази цел. И третият въпрос е компанията, с която ще стигнем до там. Г-н Борисов, правеше една голяма грешка. Той се опитваше да управлява цялата държава с карето си карти. Това е нещото, което искаме да избегнем. Разбира се, докато стават цирковете на "Капитан Андреево" няма как да подкрепим управление на ГЕРБ. Сега там частна фирма се опитва да премести митническото бюро на Агенция "Митници" на паркинга си, като местната власт помага… Да не говорим за жълтите павета, понеже сега с вас сме близо до Народното събрание... Жълтите павета са един крещящ пример, ама хората от 2500 години, римляните редят пътища, ние не можем да наредим 20 квадратни метра. Това е смешно! Докато това е така, ние не можем да подкрепим управление на ГЕРБ, защото тяхната изпълнителна власт стана символ на тези безобразия. Но политики можем да подкрепим.

Т.е при евентуален трети мандат, по конкретни политики, може да има "съвместна работа" между ДБ, ПП, ГЕРБ…

Ако ДБ получи предложение да управлява с ГЕРБ, трудно ще можем да участваме в такъв формат, но това означава, че ние си оставаме в НС и подкрепяме реализирането на политиките, които имат смисъл за българския народ. Ето пример от последните дни - със законови промени успяхме да облекчим инсталацията и ползването на фотоволтаични панели на покривите, което досега трябваше да мине по една изключително неприятна процедура и възпрепятстваше хората. Тази процедура падна и всеки на село ще може да си сложи фотоволтаици на покрива. Това е предложение, което направи колегата от ДБ и "Зелено движение" Владислав Панев и намери широка подкрепа в пленарна зала.

Ако мандатът отиде в БСП? Връзките между ПП и БСП тотално ли са вече скъсани след връщането на хартиената бюлетина?

Ние с БСП имаме толкова много общи политики, че те дори се страхуват от нас и им се налага да обясняват на техните избиратели, че сме им откраднали политиките. Факт е, че никога досега за последните 33 години България не е успявала да бъде толкова социална държава. Там има един фундаментален проблем - много жестоко се експлоатира опита да се създаде една емоция в българите, че ние трябва да сме консервативна държава, а това означава да нямаме активно социално подпомагане. Обаче най-накрая и ние говорим затова, че благодарение на инициативите, които реализираха младите семейства просто получиха помощ, възрастните хора също. Те получиха нещо, което заслужават. Социалната държава е държава, която помага на своите граждани да я обичат. Тя казва вие си плащате данъците, вие сте част от тази държава, вие се грижите за общото благоденствие и ние ви дължим същото в замяна. Този консерватизъм, който се опитва да се налага, едва ли не никаква помощ, това трябва да бъде ликвидирано веднъж завинаги.

Но, ако се върнем към третия вариант, то колко вероятни в крайна сметка са предсрочните избори?

Нашето тълкуване е, че, ако президентът даде мандата на БСП, той ще го даде реално на партията, която има най-малката теоретична способност да спечели от това. И ако говорим за политиката на този процес - даването на третия мандат по Конституция е политически акт, не конституционен. Т.е. свободен избор на президента. Чрез него президентът се заявява, чрез него президентът тласка държавата в една или друга посока. Ако го даде на БСП, които няма да получат подкрепа от ГЕРБ, от ДПС, от "Български възход" и между нас беше вклинен този Изборен кодекс, това означава, че дава на партията с най-малък шанс и това може да се тълкува и като личното отмъщение на Радев към Корнелия Нинова, с което поставя на карта интересите на целия български народ. Вземи мандата, за да се провалиш.

А може ли да се тълкува такава ситуация, че Радев иска да управлява още по-дълго със служебни правителства, залагайки на партията, която няма как да изпълни третия мандат?

Да, абсолютно, вероятно и това се цели. Спомняте ли си Радев бе човекът, който започна да говори за "моята кохорта". Той използва и един друг израз - "не може да искате на мои министри оставката", изберете си ваши и им искайте. Явно, забравяйки член 1 на Конституцията, който казва, че България е парламентарна република и няма значение чий са министрите, те подлежат на контрол от нас, гражданите. Той беше и човекът, който абсолютно безпрецедентно за президентската институция си позволи да обиди лидерите, народните представители, избирателите на цяла партия, наричайки "Продължаваме промяната" - "шарлатания". Никога български държавен глава от ранга на президента не си е позволявал толкова безпардонно отношение.

Какво се крие зад този акт?

Желание за власт. Апетит. Очевидно е, че ние се оказахме някаква пречка и за него. Не знам кога, не знам и къде, но е странно, че интересите на ГЕРБ и на Радев изведнъж толкова рязко съвпаднаха. А по отношение на третия мандат, за който толкова ме питате, най-логичния избор е "Демократична България". И се надяваме, че президентът ще го осмисли. Да ви припомня, че преди броени дни отбелязахме 25 години от Виденовата зима, когато тук (разговорът се води в близост до НС - б.а.) щурмувахме парламента. Аз бях пред Народното събрание като студент, беше голям глад и тогава тази Виденова зима бе резултат от една дълга плеяда от служебни правителства и от "експертни" кабинети. Затова много ясно искам да го кажа всеки опит да се прави кабинет с мандата на Стефан Янев е точно репликиране на ето онези модели. Това няма да бъде кабинет на принципните позиции в полза на народа, а на задкулисни договорки с дегизирано като национално-отговорно експертно участие. За мен Стефан Янев бе един слаб министър-председател, който има само три успеха - Виолета Комитова, Асен Василев и Кирил Петков.

Споменахте преди малко за митническото бюро на Агенция "Митници" на "Капитан Андреево". Какъв реално е проблемът?

Фирмата на Размиг Чакърян, която контролира изходящия паркинг на "Капитан Андреево" е поискала от "Агенция Митници" да се преместят при тях. Разбира се, с благовидни аргументи - да не пречим на местните хора, заради минаването на тирове да не се увредят къщите им и т.н. Агенция "Митници" им отговаря - не благодаря, супер сме си тук, имаме три паркинги, непосредствено до нас. Работата си върви чудесно, сградата се намира точно в началото на населеното място и не пречи на никого. Трафикът с камиони си върви. Очевидно, неудовлетворени, че няма да могат да приватизират по един или друг начин още една дейност, както стана със "златния гьол", преди това с лабораторията за фитосанитарен контрол и паркинга, те активират адвоката на фирмата, която я отстранихме от "Капитан Андреево", който се оказва според медиите и председател на общинския съвет в Свиленград Георги Еленков (ГЕРБ). Той успява по някакъв абсолютно фантастичен начин да организира подписка да бъдат затворени пътищата, защото пречили на хората. Аз погледнах - до пътя към сградата на митниците има само две къщи. Но се оказва, че в тези две къщи живеят изумителните 3000 души и много им пречи. И съответно на заседание на общинския съвет буквално в края на миналата година те решават, че ще затворят пътищата към държавната сграда за превозни средства над 3.5 тона и между празниците колегите от Агенция "Митници" осъмват с блокирани пътища към тях. Не могат да обгрижат камионите. Те организират един мобилен митнически пункт, за да продължат работата си и в момента камионите се отклоняват към Хасково. Тук трябва да отбележим изрично смелостта на хората, които са взели това решение, защото те много добре знаят от сагата, разиграла се на "Капитан Андреево" с нас, срещу кой се изправят.Това, което последно се случва е, че областният управител бламира решението на Общинския съвет в Свиленград и интересно е да видим как ще продължи тази история.

mediapool.bg