Средната класа руснаци продължава да купува ваканционни имоти у нас въпреки политическата нестабилност в Москва и срива на рублата. Две трети от покупките са за имоти за целогодишно обитаване, докато една трета е за ползване само през лятото. Това показва годишният анализ на инвестиционната компания "Грийн лайф" за 2014 г.
Изминалата година се определя като трудна за пазара на ваканционни имоти заради природните бедствия, които са нанесли по-големи негативи, отколкото политическите кризи и последвалите икономически процеси, посочват от компанията.
Според нейните данни, основното притеснение на руснаците не е свързано с промяната на стандарта им на живот, а с възможността ЕС да наложи на България да предприеме санкции срещу руските граждани с по-трудно получаване на визи или други пречки за пребиваване.
Въпреки тези страхове обемът на реализираните сделки с ваканционни имоти през 2014 г. се е запазил спрямо предходната година, сочи докладът на "Грийн лайф". Нивата на сделките за нови, модерни апартаменти и къщи в успешните затворени комплекси са се задържали, докато тези на вторичния пазар са се понижили.
Купувачите
Руснаците с по-скромни бюджети са в период на изчакване, докато средната класа прави огледи още през януари, което не е характерно за пазара на ваканционни имоти, който е сезонно обоснован.
"По-голямата част от огледите ни са за апартаментите в Поморие, където имотите се използват целогодишно и са предназначени за постоянно отсядане, а не толкова за лятна ваканция", коментира Теофил Петров, изпълнителен директор на "Грийн Лайф". По думите му купувачите са семейства на зряла възраст, които избират страна член на ЕС. Дори при намалелите си доходи руските граждани от средната класа остават с по-висок стандарт от този, който има средностатистическият българин, посочи Петров.
Втората група са семейства с малки деца, които търсят начин да изнесат дребния си бизнес, за да живеят спокойно в България,
посочи Петров. По думите му бизнесът, който развиват у нас, обикновено е обслужващ самата руска общност, която е компактна и в която хората са единни.
Проблемът на кризата в Русия не е в това, че цената на рублата пада и хората са загубили спестяванията си, защото руснаците не държат парите си в банки или в рубли. Най-важният проблем е психологически – очакването им да имат по-ниски доходи и липсата на ясна перспектива, посочи Теофил Петров.
Третата група купувачи са рускоговорящи украинци, които търсят възможности да инвестират част от парите си на сигурно място. Те са достигнали 12% от купувачите на българския пазар в края на 2014 г. и компенсират оттеглянето на руснаците с ниски бюджети. Украинците имат значително по-високи бюджети от руснаците - над 50 000 евро и основният им приоритет е страната, в която купуват, да е на територията на ЕС.
Близо две трети (65 %) от купувачите през 2014 г. са разполагали с бюджет между 45 000 и 60 000 евро. Това са представителите на т.нар. средна класа руски граждани. Делът на семействата с ниски бюджети -
под 40 000 евро силно е намалял – част от тях са се оттеглили изцяло, докато други са се пренасочили към вторичния пазар, където има предлагане на различни цени, сочат данните на "Грийн лайф".
Черна гора, Сърбия и Турция са основната конкуренция
Основни конкуренти на имотите по българското Черноморие остават тези в Черна гора, Сърбия и Турция. И трите държави не са членки на ЕС, което оказва влияние върху избора на рускоговорящите.
Турция, независимо от атрактивните си ценови нива, не може да бъде разпозната като пазар за обикновения руски гражданин. Тя е избор за бившите руски републики, в които се изповядва ислям, но тези клиенти никога не са гледали към България, коментира Теофил Петров.
Над 80% от руснаците продължават да купуват ваканционни имоти единствено за собствено ползване и не отдават под наем, дори когато не са в България и не използват апартаментите си, посочват от "Грийн лайф".
Всички плащания се правят с пари в брой и не се използва външно финансиране. Същата тенденция важи и за малкия процент българи, които вече се появяват на пазара.
mediapool.bg