Военно-окръжна прокуратура е прекратила наказателното производство срещу длъжностни лица от Военновъздушните сили (ВВС), а поради изтекла давност вече е невъзможно да се търси дисциплинарна и друга отговорност за смъртта на пилота подполковник Валентин Терзиев и за загубата на самолета МиГ-29, съобщи военният министър Тодор Тагарев в отчета за работата си през първите три месеца в Министерството на отбраната.
Изтребителят МиГ-29, пилотиран от майор Терзиев, се разби в морето край Шабла в нощта срещу 9 юни 2021 година по време на учение.
Повече от година по-късно прокуратурата обвини зам.-командира по летателната подготовка на авиобазата "Граф Игнатиево" полковник Методи Орлов за причиняване на смърт по непредпазливост и щети за девет млн. лева заради трагедията.
Според Военно-окръжна прокуратура - София обвиняемият е допуснал "немарливо изпълнение на правно регламентирана дейност" и не е забранил на пилота да порази парашутна мишена, въпреки че е падала под минималната височина от 4000 метра.
Още по темата
Трябвало ли е майор Терзиев сам да прекрати фаталния полет и други въпроси
Сега става ясно, че производството е прекратено.
МО също обяви резултатите на проведено от ведомството разследване.
Причината за катастрофата е загуба на пространствена ориентация. За трагедията е изиграла роля и "неправилна оценка на риска от групата за бойно управление и ръководството на стрелбите".
Съпътстващи причини са и "особеностите на полетите над море нощем, характеризиращи се с липса на визуални ориентири извън кабината на самолета и необходимост от пилотиране само по прибори", както и "неправилно разпределение на вниманието преди предприемане на маньовъра за излизане от атака".
Случаят потвърди системните проблеми в бойната авиация.
Пилотите имат опасно малко часове във въздуха, а поддръжката на МиГ-овете става все по-трудна.
mediapool.bg