Кламер БГ - Новини: Турският екипаж на Vera Su бе евакуиран, български капитан пое кораба

Турският екипаж на Vera Su бе евакуиран, български капитан пое кораба

България

|
Ср, 06 Окт 2021г. 18:34ч.
Турският екипаж на Vera Su бе евакуиран, български капитан пое кораба

Скрийншот - БНТ

Целият екипаж на заседналия край Камен бряг турски кораб Vera Su беше евакуиран, а плавателният съд ще бъде поет от български екипаж начело с Венцислав Иванов, директор на Морската администрация, който е капитан далечно плаване. Министърът на транспорта Христо Алексиев съобщи това в сряда следобед, след като преди това изрази изненада от операцията по евакуация на турския екипаж. Пред Mediapool той нарече евакуацията диверсия от страна на корабособственика, който така цели да си вземе кораба и товара, без да плаща причинените щети на българската държава и за замърсяването на морето край Камен бряг.

Оказа се, че собственикът на кораба е наел холандска спасителна фирма, която в сряда направи оглед на мястото на инцидента.

"Преди час те обявиха евакуация, ние превантивно от дни сме осигурили съоръжения за това. Но е странно като акт, защото ситуацията не се е променила, дори корабът бе стабилизиран. Те (моряците-бел.ред.) не са в по-голяма опасност от тази, която бяха преди. Явно турският корабособственик си играе игрички, защото без екипаж ние не можем да извършваме никакви дейности по разтоварване и извеждане на кораба", каза Алексиев пред Mediapool.

"Ние като държава сме предприели спешни мерки и да определим капитан и екипаж, за да продължат действията по безопасното разтоварване и изтегляне на кораба, което без наличието на екипаж е невъзможно", заяви министърът.

По думите му първи приоритет в акцията винаги е било спасяването на екипажа и затова той е изискал още преди няколко дни да се изгради съоръжение и план за евакуация.

Той добави, че се получава някаква странна игра на интереси, която българската държава няма да позволи. Българските власти са изпратили писмо до турския корабособственик до два часа да назначи нов екипаж. Ако това не се случи, българската държава ще назначи свой екипаж и корабът ще стане собственост на българската държава, обясни още Алексиев пред Mediapool.

Български капитан пое авариралия кораб

Малко по-късно транспортното министерство съобщи официално, че български капитан с екипаж се качва на кораба, "за да овладее ситуацията и да не се допусне диверсия".

"Разиграва се театър в момента. Държавата няма да го позволи. За да могат да си вземат кораба и товара те ще трябва да платят всички щети на държавата и щетите за околната среда. Няма да се допусне корабът да бъде взет, без да се покрият тези разноски", каза още Алексиев пред Mediapool.

От думите стана още ясно, че турският корабособственик е изпратил холандска спасителна компания за изтегляне на кораба. Собственикът бил притиснат, защото иначе българската страна щяла да предприеме тези действия.

Министърът отбеляза, че грешките от българска страна в целия сюжет са поне две –липсата на каквато и да е реакция след 4-часовата липса на връзка с кораба преди засядането му и неудачния избор на технология за разтоварването му след това.

"През 2020 г. беше нарязан уникалният спасителен кораб "Перун", отбеляза Алексиев. "Това е ситуация, която ще остане в световната история", смята той.

Спасяването на екипажа

Операцията по евакуацията стартира в 15.40 часа и приключи в 17 ч. От кадрите на БНТ се вижда как морските вълни заливат палубата на кораба. Моряците ще бъдат настанени в Каварна и карантинирани.

Очаква се в рамките на днешния ден холандската фирма да представи в Морската администрация план, по който ще се осъществи изтеглянето на кораба.

Надуваемите баржи пристигат, но времето не позволява да се ползват

Същевременно трите надуваеми баржи, които изпраща към България Европейската агенция за морска безопасност, се очакват да пристигнат на Морска гара-Варна до края на деня, съобщи Румен Николов, главен директор на главна дирекция "Аварийна безопасност" в Морската администрация. Става въпрос за надуваеми съоръжения с вместимост 100 кубика. Те са предназначени за съхранение на течни товари и имат дължина 15 метра и ширина 5 метра.

На тях се разчита за разтоварването на част от товара, до който вече е достигнала нахлулата в хамбара на кораба вода. Конкретно, с помощта на помпи се очаква прехвърляне на част от товара от 2800 тона азотни торове.

В момента обаче силният вятър и лошото време не позволяват да се използват още днес баржите.

"Чака се по-добро време, за да влязат в действие и надуваемите баржи. В надуваемите платформи могат да се поберат 100 тона втечнен товар. Те са три с цел да се ускори времето за разтоварване на тази част от продукцията, която вече е засегната от водата", обясни още Николов.

Разпъването на баржите ще стане обаче след като метеорологичните условия се подобрят, уточни още той. Не можем да подложим на риск хора и техника при вълнение на морето 4 бала.

Състоянието на кораба е устойчиво

"Състоянието на екипажа е добро, състоянието на кораба е устойчиво. След направените акции за укрепването с три котви и към брега, независимо от усилването на вятър и вълнението, корабът е стабилен", каза Румен Николов.

mediapool.bg