Кламер БГ - Новини: "Трейс Груп" започна ремонт на опасния път през Искърското дефиле

"Трейс Груп" започна ремонт на опасния път през Искърското дефиле

България

|
Ср, 29 Авг 2018г. 20:17ч.
"Трейс Груп" започна ремонт на опасния път през Искърското дефиле

На четвъртия ден от зловещата катастрофа в Искърското дефиле е започнал ремонт на пътя, който властите признаха за дефектен и твърдяха, че досега не можели да накарат компанията, която го е правила преди две-три години, да извърши гаранционен ремонт. За започналия ремонт съобщи в сряда регионалният министър Николай Нанков, който преди ден хвърли бомбата, че в износващата настилка на асфалта имало варовик, за който властите разбрали едва сега, при пробите след обръщането на автобуса.

Рехабилитацията на пътя е извършена от обединението "Трейс Своге", което е предало обекта на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) през декември 2016 г. с Акт 16, но по данни АПИ пътят се експлоатира от 2015 г., а според "Трейс" – още от 2014 г. Другият спорен въпрос е дали към момента пътят все още е в гаранция – МРРБ твърди, че е и че "Трейс" са отказвали да го ремонтират за своя сметка.

"Трейс" започнаха ремонт след "първото официално уведомление" от АПИ

От "Трейс Груп Холд" потвърдиха пред Mediapool, че в сряда са започнали ремонт на участъци от Искърското дефиле. Това е станало след като обединението "Трейс Своге" е получило официално писмо от АПИ за констатирани дефекти, казаха от обединението пред Mediapool. Те уточниха, че полученото във вторник писмо от АПИ е първото официално уведомление по правилата на подписания договор.

От "Мегаинвест-холд" заявиха, че вече са направили ремонт за тяхна сметка на посочените от АПИ участъци в обекта, за който са отговаряли Своге - Елисейна (участък 2).

От "Трейс Груп Холд" отказаха коментар относно твърденията на регионалния министър, че досега са получили 5 писма от АПИ, но са отказали да направят ремонт.

Друга бе трактовката на Николай Нанков:

"Днес получихме писмо, че моментално започва и другата фирма да отстранява. Това е наистина след дъжд качулка, но тук наистина по категоричен начин виждаме, че действията на АПИ от това да търси гаранционната поддръжка и ангажимента на участващите в строителния процес по гаранцията, която имат, съгласно административните изисквания, е била правена логика, но фактът, че това е първи случай в рамките на тази година и половина, когато строител, в рамките на указания срок, на базата на констативни протоколи за допуснати дефекти, отказва да отстрани в определения срок. Не искам да си помислям, че трагичното събитие е довело до съвестта на някои хора".

По думите на Нанков пътната агенция е констатирала 22 дефекта по ремонтираните от "Трейс Своге" участъци . В обединението влизат "Трейс Груп Холд" и "Мегаинвест-холд", които са направили ремонт на 82 км от пътя Мездра - Ребърково - Елисейна - Своге - Нови Искър за близо 23 млн. евро в периода 2012 - 2015 г. по данни на АПИ.

Обстоятелството, че целият процес е станал в мандата на три правителства – кабинетът "Борисов 1", кабинетът "Орешарски" и кабинетът "Борисов 2", даде политически козове и на ГЕРБ, и на БСП да се нападат взаимно чия е отговорността за калпавия път и човешките жертви.

Нанков намекна за конфликт на интереси при изследванията на асфалта

След като преди ден министър Николай Нанков обяви, че в износващия пласт асфалт има недопустим материал – варовик, но по документи всичко е било изрядно и можело да става въпрос за фалшифициране на данни, в сряда той допусна, че в случая може да има и конфликт на интереси.

Както обясни той във вторник, "Трейс Своге" предоставили документ за изрядните пътни материали от частна лаборатория в Стара Загора. В сряда, помолен да уточни за коя лаборатория става дума, министърът отказа: "Досега не съм споменавал имена нито на фирми, нито на лаборатории. Те ще бъдат изнесени от процесуално-следствените органи. Това е тяхно задължение и няма как да навляза в този тип подробности".

Запитан дали има конфликт на интереси между частната лаборатория и фирмата изпълнител, министърът отговори двусмислено: "Всичко е възможно, но аз не мога да коментирам хипотези".

"Хипотезата" най-вероятно се състои в това, че мажоритарният собственик на "Трейс Груп Холд" Николай Михайлов е от Стара Загора.

Това обаче не снема отговорността на АПИ, която в крайна сметка приема ремонтирания път и се очаква, че това става на базата на проверени данни за качеството му. Още повече, че пътят Мездра-Нови Искър е бил приет без забележки.

Такава била процедурата – АПИ не е носи отговорност

Министър Нанков твърди, че такава е била нормативно установената процедура, такъв е бил и договорът – лаборатория установява какви са материалите, на какви изисквания отговарят те. След това фирмата ги предала само за становище до Агенция "Пътна инфраструктура" през 2014 г. и оттам нататък пътят бил приет по документи, обясни процедурата Нанков.

Твърденията му са спорни, защото АПИ има собствен институт и едно от задълженията му е да проверява качеството на ремонтите и на влаганите материали.

Междувременно още през първите една-две години от експлоатацията му от МВР започват да алармират АПИ за проблеми със сцеплението на пътя, заради които шофьорите редовно губят контрол и преминават в насрещното платно.

Скоростта във фаталния участък е ограничена до 30 км/ч

В момента опасният участък, на който стана катастрофата със 17 жертви, не се ремонтира и това ще стане след като прокуратурата разреши, каза министър Нанков.

Междувременно с цел безопасност АПИ въведе допълнително ограничение на скоростта във въпросния 300-метров участък – до 30 км/ч вместо разрешените досега 40 км/ч. Става въпрос за 300 метра от км 54+300 до км 54+600, съобщи АПИ.

Камерите на пътната агенция установили, че досегашното ограничение от 40 км/ч масово не се спазва и шофьорите карат средно с 52 км/ч. Тахографът на катастрофиралия автомобил беше отчел 53 км/ч по данни на прокуратурата. Това е и едно от обвиненията към оцелелия шофьор - че е карал с превишена скорост.

Превантивни мерки на пътя Русе – Бяла

След тежкия пътен инцидент край Своге, АПИ реши да предприеме превантивни мерки и за друг пътен участък, на който са ставали тежки катастрофи в миналото с множество жертви.

Става въпрос за първокласния път Русе – Бяла, по който се кара от април без маркировка и стои надпис "Пътят е в ремонт".

Едва сега АПИ е отправила искане до "Пътна полиция" до завършването на ремонта на пътния участъка да има полицейски патрул.

Според съобщението на АПИ в момента се ремонтират близо 15 км от този път - в участъка от разклона за село Пиргово до отбивката за Две могили. Отсечката е на биндер, предстои полагането на последния асфалтов пласт и поради това е без пътна маркировка, обясняват от АПИ.

На въпросната отсечка миналата седмица не се работеше, видя репортер на Mediapool.

От АПИ твърдят, че по време на ремонтните дейности е въведена временна организация на движението, която е съгласувана от "Пътна полиция". Поставени са необходимите пътни знаци и скоростта на движение е ограничена до 50 км/ч, която не се спазва от голяма част от шофьорите.

По този повод АПИ иска до приключването на строителните дейности, които се предвиждат да бъдат до 30 септември, в района на отсечката да има постоянно полицейски патрул, който да следи за стриктното спазване на правилата за движение.

АПИ апелира шофьорите да спазват правилата за движение и въведената временна организация по време на извършващите се и в момента ремонтни дейности.

mediapool.bg