6 квадрата жълти павета са извадени по време на големия протест от сряда в София, съобщи в четвъртък зам.-кметът по образованието и културата Тодор Чобанов. Проверката била направена рано сутринта в четвъртък часове след ескалацията на напрежението в триъгълника на властта, когато ултраси "похитиха" негодуванието на хората и хвърляха бомби, павета, маси и столове по полицаите. Инспекцията е направена от Музея за история на София заедно със Столичен инспекторат.
"Установихме, че 6 квадратни метра от историческите жълти павета, характерната за нашия център настилка, са извадени от оригиналните им локации. Виждате в момента фирмите по поддръжката се опитват максимално да отстранят тези щети", каза Чобанов. Той призова протестиращите и гражданите да пазят паветата, защото новите са "много скъпи" - 700 лева за квадрат. Трябвало да се доставят от Унгария, защото само там имало специфична скала за направата им.
В момента Столична община имала на склад само 350 квадрата. За да има по-голям ефект, самият Чобанов се появи пред медиите с паве-мостра в ръка, изпратено му от фабриката-производител в Унгария.
"При една най-обикновена ситуация с кърпежи около 30% е фирата, т.е. 30% се оказва, че са тежко повредени, счупени. Така че се стремим всячески да ги опазваме и да ги влагаме отново на софийските улици. Дори пазим парченцата, счупени от павета", каза още Чобанов.
Както още в сряда Mediapool писа, участници в протеста в центъра на София в сряда сутринта започнаха да къртят жълтите павета. Това се видя от постове в социалните мрежи и видео, разпространено от СДВР. От снимки се вижда, че младежите използват националния трибагреник за целта.
Зам.-кметът не пропусна за пореден път да посочи каква атракция са паветата за американските туристи в столицата, които мигновено ги сравнявали със "златните пътеки на Дороти" от "Магьосника от Оз".
След това последва и кратък урок по история. Чобанов се върна към 1906 година, когато за кмет на София е избран Мартин Тодоров. Същата година той прави дискусия в Общинския съвет и предлага калните и криви трасета на столичните улици да бъдат настлани по модерен начин. Избрана била паважна настилка с керамични павета.
За "жълтите павета" първо била избрана българска фирма, която обаче нямала необходимата технология за производството им, затова била внесени от Будапеща.
Затова спомогнали тесните връзки на България с Австро-Унгария и фактът, че Фердинанд е от Виена.
mediapool.bg