Румъния ще удвои капацитета на основното си черноморско пристанище и на дунавските плавателни пътища в рамките на два месеца, за да помогне на украинските кораби да транспортират зърно извън обсега на Русия, заяви румънският премиер Марчел Чолаку в интервю за в. "Файненшъл таймс".
Той добави, че планът му ще бъде приложен независимо от руските атаки срещу украински пристанища на другия бряг на река Дунав, по която минава румънско-украинската граница.
"Украйна ще има около 40 милиона тона зърно за износ през 2023 г.", посочи Чолаку. "За да улесним това, ние увеличихме капацитета както на пристанището в Констанца, така и на пътищата, водещи до това пристанище, за да помогнем това да се случи. Мобилизирахме се по най-добрия възможен начин", посочва той, цитиран от БТА.
Обещанието на Румъния да подсили плавателния коридор чрез драгиране на Дунав и разширяване на пристанищната инфраструктура идва, след като Русия се оттегли от споразумение, позволяващо на украинското зърно да достигне до глобалните пазари през Черно море. Москва също така заплаши търговските кораби, излизащи от украинските пристанища, което доведе до пренасочване на износа през Дунав.
"Ние научихме добре уроците си по отношение на Русия", заяви Чолаку. "Имаме нулева зависимост от руската енергия и ресурси. Нашата подкрепа към Украйна е безусловна".
В първото си интервю за международна медия откакто стана премиер през юни, Чолаку каза, че Букурещ няма да бъде сплашен от Москва и изрази увереност, че членството на страната му в НАТО ще възпре Русия от каквито и да било директни враждебни действия.
"Няма риск за сигурността на Румъния в момента", добави той.
Увеличеният капацитет на черноморското пристанище Констанца и други маршрути ще позволят на украинския износ на зърно да се удвои до 4 милиона тона месечно, посочи още Чолаку.
"В ход са инвестиции в канала Сулина", отбеляза той, визирайки основния дълбоководен плавателен път на Румъния през делтата на Дунав.
Въпреки повтарящите се руски атаки срещу украинските силози за зърно на пристанищата в Измаил и Рени по река Дунав, той заяви, че има "решения" - например като се позволи на корабите да преминават през нощта от октомври и се увеличи товарния трафик до минимум 14 плавателни съда на ден. Удвояването на размера на баржите също така "означава, че на Украйна няма да й а се налага да използва толкова много складове за зърно", казва той.
Представители на корабоплавателната индустрия заявиха пред "Файненшъл таймс", че планът е осъществим, отбелязва изданието.
Румъния също така ще отвори още сухопътни гранични пунктове и ще подобри железопътната си инфраструктура на гарите, граничещи с Украйна, за да ускори трансфера на товари, добави Чолаку.
mediapool.bg