Управляващите за пореден път отказаха да се съобразят с препоръките на Венецианската комисия и пристъпиха към симулация на съдебна реформа. Независимият прокурор, който ще разследва главния прокурор, да се избира от Пленума на Висшия съдебен съвет (ВСС), предлага законопроект за промени в Наказателно-процесуалния кодекс, внесен от ГЕРБ и "Обединени патриоти".
Този независим прокурор ще е с мандат от 7 години и ще се избира по предложение на поне шестима членове на Прокурорската колегия, а след това ще се утвърждава с обикновено мнозинство от 13 гласа в Пленума на ВСС. Това означава, че прокурорите с подкрепата на половината политическа квота във ВСС ще могат без особен проблем да си наложат своя човек.
Новото законодателно предложение ще бъде изпратено на Венецианската комисия за становище с молба да се произнесат в кратък срок, уточниха депутатите Красимир Ципов и Десислава Атанасов от ГЕРБ, които формално са вносители на законопроекта. Венецианската комисия надали ще е особено въодушевена от тяхната идея.
Очевидният проблем в проекта на управляващите е, че главният прокурор е незаобиколим фактор в Прокурорската колегия на Висшия съдебен съвет. Той има почти абсолютна власт в държавното обвинение и следствието, които излъчват общо петима представителите в Прокурорската колегия. Заедно с главния прокурор се формира мнозинство от шест души, които могат да предложат удобен на тях човек за "независим обвинител". Освен това, Народното събрание също изпраща прокурори и следователи за членове на колегията, които допълнително разширяват влиянието на главния прокурор.
Дисциплинарното производство срещу прокурора, разследващ главния, ще протича пред Пленума на ВСС. Предвиждат се два вида наказание – забележка и освобождаване от длъжност, каквито са и за членове на ВСС. Когато става дума за уволнение, предложение за това могат да правят петима членове на ВСС или трима от Прокурорската колегия. Това прави независимият прокурор изключително уязвим от институция, която години наред кадрува в унисон с волята на главния прокурор.
Поради тези причини Венецианската комисия на няколко пъти препоръча на България да направи едновременна реформа на Висшия съдебен съвет и прокуратурата, ако желае да постигне някакъв резултат. ГЕРБ и "Обединени патриоти", очевидно, не желаят това да се случи.
Извън самата процедура по избор, управляващите са се постарали да изглежда, че "независимият прокурор" може наистина да е независим. Актовете му няма да подлежат на вътрешен инстанционен контрол в прокуратурата, а главният прокурор няма да може да упражнява надзор и ръководство над него.
Предлага се делата срещу главния прокурор пък да са подсъдни на Специализирания наказателен съд (СНС). Проблемът е, че всички останали разследващи ще са де факто подчинени на главния прокурор, а т.нар. независим прокурор ще е оставен да се оправя сам. Освен това, може да се окаже, че след изтичането на седемгодишния му мандат, той ще се върне на пряко подчинение на човека, който е разследвал. Това би било неприемлива опция за всеки един прокурор.
"Наличието на прокурор, ангажиран само с проверки и разследвания срещу главния прокурор, ще гарантира директния достъп до него, т.е. прякото му сезиране от компетентни органи или граждани, без същият да е зависим от получаването на информация от действащите прокурори или разследващи органи. При вземането на решения, той също ще е напълно свободен, извън принципа на вътрешното убеждение, основаващо се на закона и фактите. Единственото подчинение, което ще дължи, е подчинението на закона", твърдят вносителите.
Изискванията ще са независимият прокурор да има 12 години стаж и да не е наказван през последните пет години преди назначението.
Позицията на Венецианската комисия
Комуникацията на българските власти с Венецианската комисия вече става комична, защото факторите в София показват невъзможност да разберат един и същ не много сложен текст в продължение на пет години.
Само преди две седмици Венецианската комисия призова ГЕРБ да премахне недосегаемостта на главния прокурор, но от конституцията. Поводът за тази позиция даде циркът на ГЕРБ с новата конституция.
"Би било пропусната възможност, ако настоящата конституционна реформа не разгледа въпроса" за премахване на "прокурорския монопол" и възможността за привеждане на главния прокурор под наказателна отговорност, се казва в позицията на Венецианската комисия.
Според международните експерти българският основен закон трябва да разрешава отстраняването на главния прокурор, когато има потенциален конфликт на интереси или съмнение за извършено престъпление. Венецианската комисия изрично подчертава, че прокурор няма как да разследва главния прокурор, защото всички прокурори са негови подчинени или могат да се окажат негови подчинени.
Шефът на държавното обвинение трябва да бъде обект на напълно "независим механизъм за разследване". Трябва да има и съдебен контрол на решенията да не се разследва главният прокурор. В момента решенията на прокурорите за отказ за образуване на дело не могат да се обжалват пред съда. В сегашния проект на ГЕРБ такова нещо няма.
Реформа из основи на ВСС
През 2009 година Европейският съд по правата на човека в Страсбург излезе с ключовото решение по делото "Колеви срещу България", с което призна, че българският главен прокурор е недосегаем. Европейският съд задължи България да реши този проблем, но вече 11 години властите в София не желаят да сторят това, докато страната е под мониторинга на Съвета на Европа..
Реформата на прокуратурата в България трябва да мине и през цялостна реформа на Висшия съдебен съвет, където главният прокурор има незаобиколимо влияние, указва решението на Европейския съд и последващите становища на Венецианската комисия. Сегашният нчалник на прокуратурата Иван Гешев на свой ред напълно отрича изводите на съда в Страсбург.
Венецианската комисия настоява властта на прокуратурата извън наказателното право да бъде намалена до необходимия минимум. В позицията на институцията се настоява поне половината от местата в бъдещия Съдебен съвет да се заемат от съдии, избрани от техните колеги от всички нива на съдебната власт.
Непрофесионалните членове на Прокурорския съвет не трябва да имат настоящи или бъдещи йерархични връзки с главния прокурор и да представляват други юридически професии.
Експертният орган към Съвета на Европа иска въвеждане на механизъм за разрешаване на ситуацията, когато Народното събрание не може да достигне 2/3 мнозинство за избор на непрофесионални членове на Прокурорския и Съдебния съвет.
mediapool.bg