Кламер БГ - Новини: Вандализъм в Магурата: "Ради, Павчо и Антов" до праисторическите рисунки (ВИДЕО)

Вандализъм в Магурата: "Ради, Павчо и Антов" до праисторическите рисунки (ВИДЕО)

България

|
Четв, 16 Май 2019г. 17:32ч.
Вандализъм в Магурата: "Ради, Павчо и Антов" до праисторическите рисунки (ВИДЕО)

Вандали са писали върху стените на пещерата Магура в Северозападна България, където има праисторически рисунки на 7000 години. Новината беше публикувана във Фейсбук от Андрей Шурелов. От неговата снимка се вижда, че до праисторическите рисунки има надпис "Ради, Павчо, 2019 Антов". Случаят бе раздухан от медиите в четвъртък, а същия ден кметът на Белоградчик Борис Николов опита да замаже скандала с етикета "фалшива новина". Според него никой не е писал върху рисунките и явно проблемът е решен.

"Новината, че са унищожени скални рисунки в пещерата Магура в Северозападна България е фалшива", обяви кметът на Белоградчик Борис Николов след проверка на Историческия музей в града, цитиран от БНР. Той убедено твърди, че "вандалски акт няма". В момента се подготвя документацията, свързана с предстоящото включване на праисторическите рисунки в списъка с културното наследство на ЮНЕСКО, добави кметът Николов пред БНР.

Разказът на очевидеца и неговата снимка показват, че вандалски акт има. Дори и да не е писано върху рисунките, то драсканиците доказват, че властите не полагат грижи за опазване на историческото наследство и то лесно може да бъде унищожено. Освен това, случаят може да компрометира кандидатурата на Магура пред ЮНЕСКО.

Авторът на снимката на вандалската проява в пещера Магура Андрей Шурелов потвърди пред Mediapool, че кадърът му е напълно автентичен. Той никога не е твърдял, че е драскано върху рисунки, а че има съжителство между праисторията и съвременните вандалски драсканици.

Снимката на Шурелов е направена в неделя около 10.30 часа сутринта, когато той е посетил пещерата заедно с група от около 40 души. Надписът е бил видян и от други хора, включително от гида. По думите на Шурелов драсканиците са направени с монета върху меката варовикова скала. Според него е възможно те вече да са премахнати, защото това не би било особено трудно. Той обясни, че е направил само три снимки от еднакъв ъгъл.

"Дори като снимах прочутата ловна сцена (една от най-известните праисторически рисунки в Магура), се мъчех да не ги хвана", каза Шурелов.

Той допълни, че големите групи от туристи, които посещават пещерата, често са оставени без контрол. Посетители се отделят и никой не ги наблюдава какво правят. Мъжът каза, че целта му не е да търси отговорност, а да се предприемат действия за затягане на режима. В тези галерии лесно мога да се поставят камери за наблюдение, защото има прокарано електричество. В момента такива няма.

Веднага след реакцията на кмета очевидци качиха видео във Фейсбук, от което става ясно, че "Ради, Павчо и Антов" са едни от многото, които са драскали в пещерата.

Пещерата Магура се намира в близост до Рабишкото езеро и Белоградчишките скали. Тя е обявена за национална културна ценност през 1965 г. Преди четири години експертите на ЮНЕСКО огледаха праисторическите рисунки за включване в списъка на световното историческо наследство.

Праисторическите рисунки са издълбани в скалата и изрисувани с прилепна тор (гуано). Фигурите изобразяват танцуващи женски силуети, танцуващи и ловуващи мъже, маскирани хора, звезди, оръдия на труда. Друга част от тях представят образите на животни, растения и шахматни пана. Рисунките датират от различни епохи - епипалеолит, неолит, енеолит, начало на раннобронзовата епоха, се казва в официалния сайт на пещерата.

Най-ранните са датирани на 7000 години. Слънчевият годишен календар от късния неолит, открит в пещерата, е най-ранният слънчев календар, открит досега в Европа. Той е изрисуван по стените на залата-светилище и на него са отбелязани поне 5 празника, както и 366 дни. Според учените той е направен с голяма точност и прецизност на записите.

Рисунките в пещерата се смятат за най-ценните шедьоври на първобитното изкуство на Балканите. Те са повече от 700 на брой.

Дълги години залата с рисунките беше затворена и не се допускаха посетители, но по молба на местните власт забраната беше вдигната. Още миналата година учени предупредиха, че въпреки огромната си значимост, галерията със скалните рисунки остава без адекватна защита и стратегия за опазване.

През октомври м.г. мемориалният комплекс в японския град Хирошима стана жертва на вандализъм от двама сценични работници от българската национална опера. Тогава те надраскаха с черен спрей с надпис "Локо София" на ограда в комплекса, което шокира японците. Последва признание, извинение и уволнение. В началото на тази година български екскурзовод показа снимка с надпис "Локо 2019" точно до входа на Хеопсовата пирамида.

mediapool.bg