Кламер БГ - Новини: Част от приходите на "Нефтохим" ще отиват за транспорт на бедни

Част от приходите на "Нефтохим" ще отиват за транспорт на бедни

България

|
Четв, 12 Ян 2023г. 19:49ч.
Част от приходите на "Нефтохим" ще отиват за транспорт на бедни

Част от приходите на

Правителството да събира отчисления от произведените от "Нефтохим" горива от руски петрол и със средствата да изплаща помощи на уязвими потребители за покриване на разходите им за транспорт. Това прие окончателно парламентът в четвъртък, след като късно в сряда вечерта парламентарната енергийна комисия прие значителни поправки във философията на предложението си за закон за продължаване на помощта за горива за всички шофьори и той стана за подпомагане за транспорт.

В пленарна зала бе променена само ставката за отчисленията в разликата между руския петрол Уралс и сорта Брент, които ще влизат във Фонда за сигурност на електроенергийната система и по бъдещи програми, изработени от правителството, ще се дават на определен кръг от хора, който също тепърва ще се определя по неясно какви критерии.

След като предишната вечер депутатите от енергийната комисия приеха отчислението да е 0.5 на сто от разликата между цените на сорта Брент и по-евтиния Уралс, умножена по пуснатите на пазара продукти, в зяла тя беше повишена на 0.7 на сто, което ще осигури повече приходи.

Средната цена на двата сорта петрол ще се определя ежемесечно от икономическия министър на базата на цените на три световни борси или по друг подходящ начин, ако за Уралс правилото за трите борси не са приложими.

Реално внесеният от ГЕРБ законопроект за помощи за автомобилни горива с приходи от рафинерията претърпя съществена промяна при разглеждането му на второ четене в енергийната комисия предишната вечер. С помощта на зам.-финансовия министър Людмила Петкова и представители на приходната агенция бе трансформиран в закон за помощ за транспорт на уязвимите потребители. Кои се те и как точно ще бъдат подпомагани ще бъде регламентирано в бъдещи програми на правителството.

Следващата стъпка след окончателното гласуване на текстовете е те да бъдат внесени за одобрение на държавната помощ от Еврокомисията и чак три дни след получаването на нотификацията ще влязат в сила.

Предложението на Делян Добрев и група депутати от ГЕРБ/СДС бе с отчисления от разликите между цените на руския петролен сорт Уралс и сорта Брент да се плащат компенсации за горива по принципа на действащите до края на декември 25 ст/литър намаление от цените на обикновените бензин и дизел. Още в началото на дискусията в енергийната комисия сряда вечерта обаче възникна въпросът дали помощта да е за всички шофьори, както досега, или да се подходи таргетирано. Делян Добрев предложи НАП да определи кои са получават компенсацията за горивата според доходите им. От приходната агенция обърнаха внимание, че на бензиностанциите няма как да се доказват доходите и предложиха да има ваучери за транспорт, които да се използват както за горива, така и за градски транспорт или друг вид придвижване. горива за най-уязвимите. Обърнаха обаче внимание, че са възможни злоупотреби с препродажба на ваучерите.

Депутати предложиха да се определят хората, които ще имат право на помощ за горивата, и на бензиностанциите по ЕГН да проверяват кой има право и кой не. Отново обаче изникна опасението, че имащи право на помощ може да зареждат за други водачи горива и така да се източва системата.

Председателят на Българската петролна и газова асоциацията Живодар Терзиев пък обърна внимание на депутатите, че бензиностанциите работят в изолирана среда, заради връзката си с фиска и проверката на имащите право няма как да стане без специално разработена система, което ще отнеме между 6 и 8 месеца и се обезсмисля помощта.

В крайна сметка депутатите се отказаха от помощ за горивата и решиха да е за транспорт, като министрите на икономиката и на социалната политика ще определят правоимащите по критерии, каквито те решат и дали това ще е доходът.

Не става ясно обаче как ще се актуализират уязвимите потребители, защото ако днес един човек има едни доходи, следващият месеца може да са съвсем различни – някой да е започнал по-добра работа или пък да е загубил своята.

Другият неясен момент е как точно ще функционират програмите за транспортна помощ, пи положение, че приходите, с които ще се финансират те, няма да са постоянна величина.

Делян Добрев обясни, че ГЕРБ са се отказали от намерението си във фонда да влиза цялата разлика между цените на Брент и Уралс, защото иначе "Нефтохим" ще загуби стимул да внася и преработва. Сегашното решение ще позволи за рафинерията остават печалбите, но свръхпечалбите ще се облагат като веднъж се взема една втора от тях или 1 млрд. лв. от очакваните сега 2 млрд. лв. свръхпечалба на "Лукойл Нефтохим", а отделно ще се облага с 33 процента и ще има и корпоративни данъци.нда да влиза цялата разлика между цените на Брент и Уралс, защото иначе "Нефтохим" ще загуби стимул да внася и преработва. Сегашното решение ще позволи за рафинерията остават печалбите, но свръхпечалбите ще се облагат като веднъж се взема една втора от тях или 1 млрд. лв. от очакваните сега 2 млрд. лв. свръхпечалба на "Лукойл Нефтохим", а отделно ще се облага с 33 процента и ще има и корпоративни данъци.

mediapool.bg