Кламер БГ - Новини: Тръгна третият лъч на "антикорупционното" метро на Борисов

Тръгна третият лъч на "антикорупционното" метро на Борисов

България

|
Ср, 26 Авг 2020г. 16:29ч.
Тръгна третият лъч на "антикорупционното" метро на Борисов

След поредица забавяния третият лъч на софийското метро най-сетне тръгна в сряда в 14 часа. Лентата за старта му обаче не бе прерязана от премиера Бойко Борисов. На официалната церемония липсваха и еврокомисари, както традиционно се случваше при предишните отсечки. Вместо това виртуално през фейсбук Борисов обяви метрото за символ на антикорупцията.

Докато течеше официалното откриване, протестиращи и контрапротестиращи се събраха пред станция “Медицински университет” и влязоха в словесна престрелка.

Символ “Антикорупция”

"Нашето метро е най-красивото и най-евтиното в Европа. Цял подземен град и лесна връзка между всички точки на София. Строим еднакво качествено, както в Европа, но за много по-ниска цена. Затова като някой ми заговори за корупция в България - аз му показвам метрото", написа във Фейсбук профила си премиерът.

Борисов припомни, че пуснатото трасе на третия лъч е от бул. “Владимир Вазов” до “Красно село” и е 8 километра. Той уточни, че по него са “изградени 8 нови, модерни и красиви станции, на които са поставени и стъклени прегради срещу инциденти, които ще разделят пероните и влака”. Така, цялата дължина на метрото се увеличила с близо 40 км.

Борисов определи пусната отсечка като най-трудна. Но наред с това твърди, че по сложни терени се строят и Южната дъга на София, магистралите "Хемус", "Струма" и "Европа" и газопроводите.

"Но ние няма да се откажем. Защото нашата сила е в действията. Останалите могат само да говорят. Затова преди нас имаше само 10 км метро и магистрала до Правец. Призовавам всички да пазят и ценят новата придобивка, защото тя не е даденост", заключи Борисов.

Докато премиерът правеше своето виртуално послание, пред станция "Медицински университет" се събраха протестиращи и контрапротестиращи. "Оставка" и "Вие сте крадци", крещяха недоволните от начина, по който функционира изпълнителната власт в страната. "Оставка за Радев", отговаряха им контрапротестиращите, според които именно президентът е подбудител на антиправителствените настроения в страната.

Двата лагера влязоха и в спорове помежду си. "Доволна ли сте от пенсията си", попитаха протестиращи възрастна жена, дошла да подкрепи управляващите. "Доволна съм", отговори тя, пояснявайки, че за над 45 години трудов стаж получава пенсия в размер на 300 лева, което пък предизвика смесени реакции.

Протестиращите не бяха допуснати в станцията на метрото, където бе официалното откриване.

Заради евтиното се правят абсурдни съоръжения

"По-хубаво от това не може да се направи повече", емоционално заяви инж. Стоян Братоев, шеф на "Метрополитен".

От дни насам той обяснява, че цената на новата отсечка е 398 млн. евро, което е 40 млн. евро на километър и е сред най-ниските в Европа. Ниската цена обаче води до периодични разходи, които понякога са за абсурдни съоръжения.

Наскоро например Столична община реши да спира дъжда с допълнително стъпало, за да се предотвратят наводнения на метростанциите. Своеобразната дига бе изградена на две от станциите - "НДК" и "Европейски съюз". До това решение се стигна, след като буря на 6 юли тази година новодни подлезите на подземната железница в столицата.

Мигновено от неправителствената организация “Спаси София” определиха нововъведението като "поредното безумие в София" и изразиха становище, че "тази примитивна идея е крайно неадекватна". Тогава изп.-директор на "Метрополитен София" коментира, че "стъпалата предстои постепенно да се зарамчват, т.е. да имат полегат наклон в посока на тротоара, така че да не са опасни за пешеходците. Ще се поставят и нови тактилни плочи след това. Такива съоръжения ще има само на 5 входа на метрото на двете спирки "НДК" и "Европейски съюз", уточни той.

Голямото забавяне

Строителството на третия лъч на метрото започна през 2016 г., като според първоначалните планове първият етап трябваше да приключи през август миналата година. Оказа се обаче, че за пускането в експлоатация на първата отсечка от третата линия на метрото ще бъдат необходими допълнителни тестове.

Експертни оценки показаха, че за допълнителните изпитания за сигурността на съоръжението ще бъдат необходими близо 6 месеца. Това доведе и до първото отлагане. Новият срок за откриването на метрото бе фиксиран за февруари 2020 г.

В края на 2019 г. обаче стана ясно, че тестовете всъщност се налага да продължат не 6, а 9 месеца. Така, пускането на метрото бе отложено за пролетта на тази година. Този срок обаче също не беше спазен и през май инж. Стоян Братоев, изпълнителен директор на "Метрополитен София", обяви, че столичани ще се радват на новата си метролиния едва през юли или август. Очаквано, мотивът му бе пандемията от Covid-19.

Компанията "Сименс" доставя влаковете за третата линия и изгражда системите за тях. Многократно от Столична община са съобщавали, че по новата линия ще има и влакове, които се движат без машинист, но тази стъпка засега се отлага за по-късен етап.

Първите 8 станции от третия лъч се очаква да обслужват 60 000 пътници. В експлоатация вече са пуснати станциите "Хаджи Димитър", "Театрална" (Театър София), "Орлов мост", "Патриарх Евтимий", НДК, "Медицински университет", бул. "България" и "Красно село".

До края на годината се очаква да са готови още 4 станции -

от "Красно село" до "Овча купел". Цялата трета линия се очаква да превозва 200 000 пътници дневно.

Без гости от Брюксел

Откриването на третата линия на метрото мина не само без премиера, но и без гости от Брюксел.

Предишни подобни събития обаче се отбелязваха много по-тържествено. Например, през 2012 г. заедно с Борисов председателят на ЕК Жозе Мануел Барозу откри втория лъч на Софийското метро от ж.к. “Надежда” до ж.к. “Лозенец”.

През 2015 г., когато се откриваше отсечката до "Бизнес парк"-а в "Младост 4", премиерът Борисов бе придружен от българския еврокомисар и зам.-председател на ЕК Кристалина Георгиева.

На откриването сега кметът на София Йорданка Фандъкова прочете само поздравителен адрес от еврокомисаря за по "кохезия и реформи" Елиза Ферейра. В него се посочва, че “софийското метро

е един от отличните примери за добавена стойност на инвестициите от ЕС”.

Фандъкова подчерта, че до момента ЕС е инвестирал 850 млн. евро в метрото на София и отсече, че “днес е изпълнен план, заложен преди 48 години за три линии на метрото". "Днес вече имаме цялостна метромрежа, която предстои да разширяваме”, добави столичният кмет.

mediapool.bg