Най-оптимистичните социологически проучвания дават на крайнодясната партия "Алтернатива за Германия" (АзГ) по-малко от 15 процента от гласовете седмица преди евроизборите. Но с неуморните си послания във Фейсбук, туитове и други публикации в социалните мрежи те водят пред другите партии в интернет.
Като други десни партии в Европа, партията АзГ взима пример от американския президент Доналд Тръмп, избягвайки традиционната медийна кампания, за да се съсредоточи върху провокативни усилия в социалните мрежи, предизвикали повече споделяния и коментари от всички останали. Ключовият въпрос обаче е дали партията може да трансформира реакциите в интернет в истински гласове.
"Като първа Фейсбук партия в Германия АзГ знаеше от самото начало как да активизира и мотивира своите привърженици", каза пред АП интернет експертът Мартин Фукс и добави: "Хиляди привърженици гарантират, че посланията на партията се разпространяват широко, предизвикват реакции и привличат внимание - поне в редиците на АзГ".
Нетрадиционната стратегия на Тръмп стана модел за много популистки партии в Европа. Италианският вицепремиер Матео Салвини качва видеозаписи от проявите си във Фейсбук и обсъжда въпроси в Туитър. Марин Льо Пен във Франция има 2,2 млн. последователи в Туитър, а партията й създаде специално звено, отговарящо за кампанията в социалните мрежи за френските президентски избори през 2017 г., в които тя стигна до балотаж.
АзГ не искат да обсъждат подробности от стратегията си, но най-успешните послания в интернет изглежда стават водещи новини и след това биват преувеличавани, като пораждат негодувание и прокарват консервативни националистически идеи.
В Туитър членовете й нападат традиционните партии от мейнстрийма партии с невярното твърдение, че Християндемократическият съюз (ХДС) на канцлерката Ангела Меркел иска да забрани ЮТюб. Във Фейсбук те предупреждават, също неточно, че коалиционният партньор в правителството на Меркел - социалдемократите, ще експроприират частни жилища.
Във всички тези интернет платформи те насаждат страхове от мигрантите и исляма. По-рано този месец те се възползваха за своите цели от съобщение, появило се в консервативния таблоиден печат, че "Мохамед" било станало най-популярното име за новородени в Берлин, което е вярно само ако се имат предвид вторите имена, но иначе не отговаря на истината.
В момента за АзГ предричат близо 10-13 процента от гласовете на предстоящите евроизбори, което е увеличение спрямо получените от нея на предишните евроизбори през 2014 г. 7,1 процента. Но 47 процента от най-често използваните понятия от политическите дискусии в интернет са свързани с АзГ, сочи проучване на "Алто дейта анализис".
В интервю пред АП по-рано този месец съпредседателката на АзГ Алис Вайдел омаловажи прогнозите на анкетите, като подчерта, че водещите капацитети подценяваха шансовете на Тръмп за победа чак до изборния ден.
Но останалите партии не губят време и не бездействат пред лицето на господството на АзГ в социалните мрежи.
Зелените например имат човек, който поддържаше две интернет страници по време на последните евроизбори. Сега четирима сътрудници се грижат за 14 интернет страници с удвоен бюджет за медийната кампания и всички партийни членове, кандидати и избрани политици биват окуражавани да бъдат активни в мрежата.
Те създадоха също "екип за бързо реагиране" от около 4000 интернет специалисти сред техните привърженици, които могат да бъдат активирани, да "се хвърлят в дебатите и да оборят фалшивите новини", когато партията е атакувана от други в социалните мрежи, каза пресслужбата на партията Зелените пред АП.
Кристиан Линднер, лидерът на Свободната демократическа партия, е известен с изявите си в Туитър и някога бе сред първите видни германски политици, започнали да използват платформата. За предстоящите избори партията повиши активността си в интернет с бюджет от 300 000 евро в сравнение с 47 300 евро на изборите през 2014 г. По подобен начин по-малкият коалиционен партньор на Меркел - социалдемократите съобщиха, че са увеличили бюджета си 80 пъти в сравнение с предишните евроизбори, когато похарчиха 20 000 евро.
Самата Меркел не използва Туитър и произведе сензация по-рано тази година, като каза, че се отказва и от страницата си във Фейсбук, въпреки 2,5-те милиона харесвания. Нейният говорител Щефен Зайберт не използва редовно туитове, както и партията и много от останалите й лидери. ХДС не отговори на няколко запитвания за коментар за усилията й в социалните мрежи преди евроизборите.
Националната пресслужба на АзГ заяви, че "социалните мрежи са важни за нас, обаче влиянието им върху изхода от изборите не може да бъде измерено". Партията не иска да разкрива повече подробности от предизборната си стратегия, но говорителят на берлинския й клон Роналд Глезер каза, че използването на социалните мрежи е най-добрият начин партията да заобиколи традиционните медии.
Интернет експертът Фукс, който преподава в няколко германски университета и е основал платформата за анализ на социалните медии pluragraf.de, каза, че проучванията му показват, че умелата интернет кампания на АзГ няма да се трансформира във високи резултати на изборите. Той отбеляза, че в Германия изследванията сочат, че избирателните кампании обикновено повлияват с 2-3 процента на резултатите от вота.
АзГ не е постигнала дори малко или почти никакво увеличение в поддръжниците си във Фейсбук през последните месеци, каза той.
По БТА
mediapool.bg