Кламер БГ - Новини: Корупцията, лятната политическа умора и епидемията могат да обърнат кампаниите и резултатите

Корупцията, лятната политическа умора и епидемията могат да обърнат кампаниите и резултатите

България

|
Вт, 09 Ноем 2021г. 11:05ч.
Корупцията, лятната политическа умора и епидемията могат да обърнат кампаниите и резултатите

Корупцията, лятната политическа умора и епидемията могат да обърнат кампаниите и резултатите

Трети поред избори тази година – остана ли ентусиазъм у избирателите, в каква кондиция са политиците?

Метафорично казано, намираме се в мултикризисно плато. За пореден път се случва наслагване на кризи – най-вече здравна и политическа. На фона на това основна отличителна характеристика на настоящата предизборна кампания е очевидната умора, която е обзела както избирателите, така и голяма част от политическите сили. Тази тенденция е напълно разбираема. От една страна,предишните две кампании и последващите действия на "новите партии" в двата формирани парламента не допринесоха за успокоение на ситуацията и предлагане на устойчиви решения за преминаване през текущите кризи. Една от отличителните черти на Разкритията на Служебния кабинет за кражби и безобразия от страна на предишните управляващи бяха шокиращи в началото, след като нямаше продължения или дори арестувани политици,хората сякаш се умориха даже и от разкритията. От друга страна, политическите сили сякаш се умориха да представят идеите си и да агитират за гласуване. Кампаниите са вяли.

А между клиповете след централните новини, експерти и избиратели се чудят дали текат поредните разговори зад кулисите и докога "новите партии" ще са толкова фрагментирани и без коалиционно споразумение. Това може да коства "живота и виталността" на 47-я парламент. Вероятността за коалиция, затвърждаваща статуквото, вместо коалиция за реална промяна, се увеличава.

Как президентската кампания влияе върху парламентарната и обратното?

Мнозина предполагаха, че президентските избори и кандидатите в тях ще бъдат използвани като инструмент за въздействие в парламентарните. Правеха се много сметки кой кандидат на коя партия ще помогне. На практика обаче президентските избори сякаш изсмукват интереса на масовата публика. Хората видяха в тях идеята за "мажоритарност", за която уж агитираха някои политически сили, и се интересуват повече от тях, отколкото от поредните обещания на партиите.Може да станем свидетели на първия случай, когато наказателният вот отива не в други партии, а направо в други избори.

Изборите 2 в 1 носят редица рискове – както за кандидат-президентите, така и за партиите. Вече посочихме, че партиите са изчерпани. В кандидат-президентската кампания се впуснаха доста "пъстри" кандидати. Формулата "издигнат от инициативен комитет" се опитва да представи двойката кандидати като подкрепени от представители на широки народни маси. За съжаление, повече от видно е, че някои от инициативните комитети са параван за партийна подкрепа.

Може би за пръв път в новата ни история, действащият президент се кандидатира за втори мандат 10 месеца преди датата на изборите. Това действие шокира мнозина – от подкрепящата го БСП, до "архи-враговете" от ГЕРБ. За Радев обаче това беше единственият възможен силен ход – което личи и от проучванията на електоралните нагласи.

Кампанията се провежда в тежка ситуация за гражданите и бизнеса – пик на Covid-кризата, зелени сертификати, стремително поскъпване на тока, газа, парното, храните...Адекватни ли са партиите и кандидат-президентите по отношение на тези предизвикателства?

Ситуацията наистина е тежка, няколко кризи се застъпват и преплитат в трагичен резонанс. И за съжаление, част от политическите сили не са на висотата, която ситуацията изисква от тях. Няма адекватен анализ за причините да сме в това положение, няма оценка на рисковете пред нас, няма стратегии за устойчиви решения. Има предложения за бързи мерки, които сякаш да издържат до изборите, пък после ще се мисли какво да се прави.

Оглушително е мълчанието на бившите управляващи относно тяхното 12-годишно управление. Целенасоченият им отказ да отговорят адекватно поне на един въпрос, обвиненията им към служебния кабинет, сякаш за три месеца може да се поправят грешките на цяло десетилетие, арогантността, с която искат да оправят кризите, в които ни вкараха, са недопустими от политическа и човешка гледна точка.

За да е адекватна една партия на проблемите, тя трябва да излъчи вдъхващи доверие експерти по ключовите теми. Но нека сме реалисти и подходим честно: сам човек не може да се справи с тези многопластови и взаимосвързани кризи. Защото за широката публика проблемите, които виждаме сега, вероятно се дължат на микс от минали лични и институционални решения.

А как се справя служебното правителство, което на теория трябва да се занимава основно с организацията на изборите, а се наложи да мине в режим на кризисен щаб?

Позицията, че служебното правителство трябва само да се занимава с изборите, е неправилна. Правомощията му са ограничени, но това не означава, че то не може да отправя силни послания. Нека си спомним за служебния кабинет на Софиянски, който изведе страната от гладната Виденова зима, пребори се с кризата и подготви почвата за въвеждане на Валутния борд. Служебните кабинети имат правомощията на нормалните, само без възможността за сериозни реформи, поради липса на парламент, който да гласува съответните закони.

И да, много правилно, че служебният кабинет пое и отговорностите на кризисен щаб. Обратното само би хвърлило страната в още по-голям хаос. Интересно е да се направи комуникационен анализ на публичното говорене на партиите. Ще се види, че тези, които най-много настояват служебният кабинет да си стои само на нивото на организиране на изборите, при всяка възможност яростно питат защо същият този кабинет не прави нищо за решаване на кризите.

Това, което липсва при служебното правителство, е категоричната позиция и призив за масова ваксинация. Към нея трябваше да има една активна кампания през лятото за ползите от ваксините. Всичко това щеше да намали нивото на недоверие в тях. Активна комуникация за Зеления сертификат и неговото плавно въвеждане, веднага след решението на Европейската комисия, щеше да даде възможност на хората да се подготвят и да го приемат по-лесно.

Какви събития и акценти бихте откроили в тази кампания - казусът с гражданството на Кирил Петков, завръщането на Пеевски в политиката, предвожданият от Расате погром срещу ЛГБТ-център или други?

Един акцент – непрекъснатите предизвикателства на Борисов срещу Радев. Сякаш Борисов искаше да е на висотата на Радев, но нямаше моралния кредит да застане срещу политика, чийто рейтинг е най-висок в момента.

Гражданството на Кирил Петков е друг акцент. Сигналът, който тандемно от ГЕРБ и ИТН бе отигран и вкаран в Конституционния съд, целеше да го удари смъртоносно в зародиша му на политик. Последователността на действията на служебният кабинет ще проличи, когато настоящият служебен министър на икономиката препотвърди актовете на предшественика й.

Голямото завръщане на Пеевски в политиката не остана незабелязано. Интерес прави смелото решение на ДПС да го приемат обратно в редиците си (помним, че той отсъстваше от листите в предишните два избора тази година). Те сякаш показват, че оповестените санкции по глобалния закон "Магнитски" не важат нито за България, нито за Великотърновска или Благоевградска области. А публични срещи с представители на общини или областни координатори на политически сили допълнително легитимират неговото завръщане.

Трябва да споменем и мракобесния погром на Боян Расате и компания над "Рейнбоу хъб" в София. Осъждаме подобни действия, независимо дали са срещу гей-общността, ромското малцинство или друга общност. Дали Расате е използват имунитета, който кандидат-президентската кампания му дава, за да извърши това действие – можем да гадаем. Но това е изключително груб и нелеп псевдо-политически и нехуманен акт.

Има ли някакви нови послания или нови нюанси в посланията на основните политически сили?

Няма. Това е и един от проблемите, особено на новите партии. Как очакват да отправят едни и същи послания, да действат по един и същи начин, а да накарат избирателите да направят различен избор?

За съжаление, като категорична грешка може да се отбележи, че новите партии не успяха да направят голямо обединение срещу бившето управление. А повечето избиратели даваха сигнал, че очакват именно това. Опитите да се разкаже за някакво бъдещо "следизборно обединение" увиснаха.

Задава ли се според вас промяната, която очакваха българите и как би се реализирала?

Засега няма знаци, че промяната ще се случи. Старите партии са прекалено добре организирани и позиционирани по региони и места, огромен финансов ресурс е разпределен, политици лъжат без притеснение колко ще разсипят обществото ни. Нелепият провал на 46-тото Народно събрание показа, че ИТН имат тотално неразбиране как работи политиката и какво означава отговорност и диалог. Изолацията на ГЕРБ не стигна, за да се формира правителство. Това усили недоверието на избирателите към институции и партии. А хората са уморени и искат да живеят спокойно в "предишното нормално". Дано да имат сили да гласуват за истинска промяна. За да спрат децата да бягат в западните демокрации.

Наченка на усещане за промяна ще се види, когато егото на лидерите на партиите извън статуквото престане да бъде пречка за техни предизборни или парламентарни коалиционни споразумения. Меренето на процентите в социологически проучвания между тях по време на кампанията трябва да остане назад, а те да очертаят рамките на новото начало за България.

Каква е оценката ви за работата на медиите?

Обществената БНТ беше подложена на тежко изпитание. По силата на закона БНТ трябваше да предостави трибуна на всеки, който се е кандидатирал за президент. Независимо от психичното му или алкохолното му състояние, както и независимо от това, от което е зависим политически. В резултат масовата публика беше облъчвана от глупости и даже неадекватни приказки в праймтайм. Което беше по-зле, популисти използваха тази възможност, за да говорят ненаучни тъпотии или направо тежко измамни конспиративни теории по отношение на ваксините и пандемията. Те можеха да ни се видят забавни в нормален ден, но в състояние на извънредна епидемична обстановка поради епидемията и нарастващи случаи на заразени и починали хора, са изключително опасни. Не е случайно, че България е на едно от последните места по нива на ваксинация срещу Covid-19.

Сн.: скрийншот БНТ

Трябва да поздравим журналистите на БНТ, които се опитаха да казват, че се разграничават от подобни приказки и че са задължени по закон да ги излъчват. Половин дузина водещи полагат неимоверни усилия да водят разговор и да показват критично мислене, за да могат да защитят своята репутация и име, така и репутацията на БНТ.

Все още идеята, че Борисов или ГЕРБ дават пресконференция и тя трябва да бъде излъчена, независимо какви лъжи се казват, е прекалено силна. Борисов си позволи да каже, че хората масово се ваксинирали със стари ваксини. Което допълнително усили притесненията на хората. По-късно от централата на ГЕРБ се опитаха да кажат, че не били разбрали, но не се извиниха и вредата беше нанесена.

За Центъра за анализ и кризисни комуникации

Центърът за анализи и кризисни комуникации е създаден през месец септември 2018 г. от доц. д-р Александър Христов, Любомир Аламанов и Даниел Киряков.

Доц. д-р Александър Христов е управляващ директор на Параграф 42 – ПР агенция, профилирана в измерването и оценката на ефективността в комуникациите и част от The Smarts Group и преподавател в УНСС и в НБУ.

Любомир Аламановработи в сферата на комуникациите повече от 20 години. За този период той е ръководил проекти за Coca-Cola, Microsoft, HP, Telenor, Lidl, Beiersdorf, Nestle, Siemens и много други. Проектите и кампаниите, в които е участвал, са спечелили повече от 100 български и международни награди. През 2016 г. е посочен за един от най-влиятелните комуникационни специалисти в сферата на Community Relations. Един от създателите на Българската асоциация на ПР агенциите и неин пръв председател. Председател на Етичната комисия към БАПРА.

Даниел Киряков, PMP,в момента е мениджър "Комуникации и връзки с институциите" на Американска търговска камара в България, която наброява около 330 членове. Член е на БДВО и EACD. Председател на Комисията по професионална етика към БДВО (2016 – 2020), доброволец към фондация bCause, член на завършилите Alianz Academy.

mediapool.bg