Кламер БГ - Новини: Концесионерът на летище София обмисля съд заради нападките срещу него

Концесионерът на летище София обмисля съд заради нападките срещу него

България

|
Пет, 12 Март 2021г. 13:51ч.
Концесионерът на летище София обмисля съд заради нападките срещу него

Концесионер на "Летище София" - консорциумът "Соф Кънект" (SOF Connect), в официална позиция до медиите потвърди ангажимента си към столичната аерогара, като посочва, че е поискал 10-годишно отлагане на плащането на концесионна такса заради пандемията. Консорциумът проучва и юридическите възможности, за да противодейства на разпространявани неверни твърдения за него, се казва още в съобщението.

Позицията на концесионера е в отговор на разразилия се в четвъртък спор между ГЕРБ и БСП и "Демократична България" (ДБ) няколко седмици преди парламентарните избори. Според БСП и ДБ отлагането на плащането на концесионното възнаграждение е недопустима държавна помощ за инвеститора.

Не така обаче мисли Европейската комисия, която е разрешила подписването на анекса към сключения през юли 2020 г. договор, стана ясно от отговора на министъра на транспорта и кандидат на ГЕРБ за депутат Росен Желязков. Той потвърди, че искането за подписването на анекса е внесено в Министерския съвет

за вземане на решение.

Желязков нарече критиките на БСП и ДБ "координирана акция" срещу концесията на летището.

Последва нова реакция от страна на ДБ, в която съпредседателят на коалицията Христо Иванов заяви, че "приказките на транспортния министър за коалиция между "Демократична България" и БСП са абсолютни бълнувания".

"Това, което Росен Желязков не спомена е кой е собственикът на фирмата, която взима концесията на летище "София". Мога да предположа, че ако крайният собственик лъсне, ще се окаже, че това е поредното доказателство за коалицията между ГЕРБ и ДПС. Така че, г-н Желязков, фокусирайте се върху тази коалиция и недейте да търсите фантасмагории", каза Христо Иванов.

"Това е ясен отрицателен сигнал за всеки уважаван инвеститор (има се предвид политическия спор - бел.ред.), който разглежда България като инвестиционна дестинация. Имайки предвид тези непрестанни атаки, ние сме принудени да реагираме на това, което за съжаление сме убедени, че е провокация, която не отговаря на фактите или на нашата репутация", се посочва в съобщението на "СофКънект".

Кой е концесионерът

От "СофКънект" заявяват, че в консорциума са "международно признати икономически и индустриални оператори в Европа".

В обединението "СофКънект" 99% от акциите се държат от международния фонд "Меридиам". Останалият 1% е на австрийската строителна компания "Щрабаг". Техен партньор е операторът на летището в Мюнхен - "Флугхафен Мюнхен".

"Меридиам" е утвърден и признат инвеститор в публични инфраструктурни активи в световен мащаб. Той управлява инфраструктурни активи на стойност над 70 милиарда евро и е инвестирал в 90 обществени инфраструктурни проекта по света. Сред тях например е летище LaGuardia в Ню Йорк, е посочено в съобщението на концесионера. В него се казва още, че фондът инвестира дългосрочно – с повече от 25-годишен срок.

Инвеститори в "Меридиам" са застрахователни компании, пенсионни фондове и банки за развитие, като Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка, посочват от консорциума в съобщението.

Преди подписването на концесионния договор от "Меридиам" обясниха, че са привлекли дружеството "Щрабаг", в което акции има и руският олигарх Олег Дерипаска, тъй като им е необходим опита на австрийската компания в изграждането на инфраструктурни обекти, а и в миналото са работили с "Щрабаг" заедно.

Обещанията

"Въпреки кризата, предизвикана от Covid-19, "СофКънект" потвърди ангажимента си към концесията и ще привлече в България повече от 900 милиона лева дългосрочна инвестиция веднага, като освен това - подкрепи финансово летището по време на най-тежката криза в неговата история", твърди концесионерът в съобщението.

В него се припомнят обещанията за плащане веднага на 550 милиона лева първоначално концесионно възнаграждение към държавния бюджет на България и изграждането на трети терминал до 10-тата година на концесията.

Посочва се още, че концесионерът не иска опрощаване, а само отлагане на заплащането на годишните концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията.

"Това е абсолютно необходимо, за да се запази финансовата устойчивост на летището, да бъде заплатено първоначалното концесионно възнаграждение и да бъде изпълнена мащабната инвестиционна програма, включително изграждане на нов Терминал 3, въпреки драстичния спад на въздушния трафик", е посочено в съобщението.

Концесионерът припомня, че трафикът на летище "София" сега е едва една четвърт от това, което е бил по време на тръжната процедура, както и че авиационната индустрия в световен мащаб преживява най-тежката си криза досега.

Всичко това беше известно и към юли 2020 г., когато беше подписан договора, но тогава "СофКънект" не поиска отлагане на плащането на концесионните такси, а го направи няколко месеца по-късно - през октомври.

"Независимо от това сме готови да приемем предизвикателството да преведем летище "София" през кризата с амбицията то да заеме водеща позиция в региона след преодоляване на пандемията", се казва още в съобщението на "СофКънект".

mediapool.bg