Кламер БГ - Новини: Как Китай се превърна в кредитна акула

Как Китай се превърна в кредитна акула

Анализи и Коментари

|
Ср, 29 Септ 2021г. 19:11ч.
Как Китай се превърна в кредитна акула

Като част от инициативата

Китай раздава поне два пъти повече пари за развитие от САЩ и други големи сили, показват нови доказателства, като повечето от тези средства идват под формата на рискови заеми с високи лихви от китайски държавни банки.

Самият размер на китайските заеми е потресаващ. Не много отдавна Китай получаваше чуждестранна помощ, но сега нещата се обърнаха.

За период от 18 години Китай е гарантирал или дал заеми за 13 427 инфраструктурни проекта на стойност 843 милиарда долара в 165 държави, според изследователската лаборатория AidData в Уилям&Мери, университет в американския щат Вирджиния.

Голяма част от тези пари са свързани с амбициозната стратегия "Eдин пояс, един път" на китайския президент Си Цзинпин. Започвайки през 2013 г., той използва опита на Китай в инфраструктурни проекти и наличието на достатъчно чуждестранна валута, за да изгради нови глобални търговски маршрути.

Критиците обаче се опасяват, че заемите с високи лихви, финансиращи много китайски проекти, натрупват върху нищо неподозиращо население огромни дългове.

И това е новина дори за самите китайски държавни служители. Изследователите на AidData - които са прекарали четири години в проследяване на всички глобални заеми и разходи на Китай - казват, че китайските министерства редовно се обръщат към тях за информация как китайските пари се използват в чужбина.

"През цялото време чуваме държавни служители в Китай, които казват: "Вижте, не можем да се доберем до тези данни вътрешно", обяснява Брад Паркс, изпълнителен директор на AidData.

Извиваща се железопътна линия, преминаваща между Китай и съседната държава Лаос, често се рекламира като ярък пример за китайското кредитиране.

Десетилетия наред политиците се чудеха дали да изградят такава връзка - свързваща югозападен Китай без излаз на море директно с Югоизточна Азия.

Инженерите обаче предупредиха, че цената ще бъде непосилна: коловозите ще трябва да преминават през стръмни планини, изисквайки десетки мостове и тунели. Лаос е една от най -бедните страни в региона и не може да си позволи дори част от разходите.

Тогава идват амбициозните банкери на Китай: с подкрепата на група китайски държавни компании и консорциум от китайски държавни кредитори, железопътната линия от 5.9 млрд. долара трябва да започне работа през декември.

Лаос обаче трябваше да вземе заем от 480 милиона долара от китайска банка, за да финансира малкия си дял от заема. Един от малкото източници на печалба в Лаос - постъпленията от неговите калиеви мини, бяха използвани за подкрепа на огромния заем.

"Заемът, който китайската Eximbank отпусна за покриване на дела от проекта, наистина показва неотложността за китайската държава да прокара проекта", обяснява Уанджинг Кели Чен, асистент в Хонконгския университет за наука и технологии.

По-голямата част от линията е собственост на доминирана от Китай железопътна група, но според мътните условия на сделката лаоското правителство в крайна сметка е отговорно за дълга по железницата. Небалансираната сделка накара международните кредитори да понижат кредитния рейтинг на Лаос до статут на "боклук".

През септември 2020 г., на ръба на фалита, Лаос продаде голям актив на Китай, предавайки част от енергийната си мрежа за 600 млн. долара, за да поиска облекчение на дълговете от китайските кредитори. И всичко това се случва преди железницата дори да започне да работи.

Лаоската железница далеч не е единственият рисков проект, който китайските държавни банки са финансирали - и въпреки това от AidData казват, че Китай остава кредитор от първа линия за много страни с ниски и средни доходи.

"Средно за годината ангажиментите на Китай за финансиране на международното развитие възлизат на около 85 млрд. долара. И за сравнение, САЩ харчат около 37 млрд. долара през всяка една година за подпомагане на глобалните дейности за развитие", казва Брад Паркс.

Китай значително изпревари всички други страни по финансиране на развитието, но начинът, по който Пекин достигна това ниво, е "необикновен", казват от AidData.

В миналото западните държави бяха виновни за това, че вкарват африканските страни в дългове. Китай отпуска заеми по различен начин: вместо да финансира проекти чрез гарантиране или отпускане на заеми от една държава в друга, почти всички пари, които раздава, са под формата на държавни банкови кредити.

Такива заеми не се показват в официалните сметки на държавния дълг. Това е така, защото централните държавни институции не са посочени в много от сделките, сключени от китайските държавни банки, като държат такива сделки извън правителствените баланси и скрити от клаузите за поверителност, които могат да попречат на правителствата да знаят точно какво е договорено при затворени врати.

AidData изчислява занижен дълг в размер на 385 млрд. долара.

Много китайски държавни заеми за развитие също изискват необичайни форми на обезпечение – например обещание за твърди пари, спечелени от продажбата на природни ресурси.

Сделка с Венецуела изисква венецуелският кредитополучател да депозира чуждестранната валута, спечелена от продажбата на петрол директно по банкова сметка, контролирана от Китай. Ако плащането на дълг е пропуснато, китайският заемодател може незабавно да изтегли наличните пари в сметката.

"Наистина изглежда като нещо като стратегия на хляба и маслото, която използват, за да сигнализират на заемателя си, че" ние сме големият шеф тук ", обяснява Брад Паркс. "Тяхното послание е:" Ще ни се отплатите преди всеки друг, защото ние единствените искаме това ценно притежание ".

"[Това е] доход за тези много бедни страни, долари и евро, за да ги заключи в офшорна сметка, която се контролира от чужда сила."

"Китай умен ли е?", се чуди Анна Гелпърн, професор по право в Джорджтаун, участвала в проучване на AidData по -рано тази година, разглеждащо китайските договори за заем за развитие. "Мисля, че нашият извод е, че те бяха напористи и обиграни в тези договори. Те много добре защитават своите интереси."

Държавите могат да бъдат трудни кредитополучатели, обяснява Гелпърн и не е практично да се очаква те да предадат физически актив като пристанище, ако не могат да изплатят дълговете си.

Китай може скоро да се сблъска с международна конкуренция за кредитиране. На среща на Г -7 през юни САЩ и техните съюзници обявиха, че Г-7 приема план за разходи, за да се противопостави на влиянието на Китай , който обещава да финансира глобални инфраструктурни проекти, които са финансово и екологично устойчиви.

Планът обаче може просто да се появи твърде късно.

"Аз съм скептичен, че западните инициативи ще причинят значително неудобство за китайската програма", казва Дейвид Долар, старши сътрудник в института Брукингс и бивш представител на министерството на финансите на САЩ в Китай.

"[Тези нови инициативи] няма да имат достатъчно реални пари, за да се справят с мащаба на инфраструктурните нужди в развиващия се свят. Също така, работата със западни официални финансисти е бюрократична и подлежи на дълги забавяния."

Изследователите от AidData установиха, че проектът "Един пояс, един път" е изправен пред свои собствени проблеми. Проектите на програмата са по-склонни да бъдат свързани с корупция, трудови скандали или екологични проблеми, отколкото други китайски сделки за развитие.

За да продължи реализирането на "Един пояс, един път", казват изследователите, Пекин няма да има друг избор, освен да отговори на притесненията на кредитополучателите.

mediapool.bg