Кламер БГ - Новини: КЕВР е против отделен ВиК регулатор, очаква проблеми с цените и качеството

КЕВР е против отделен ВиК регулатор, очаква проблеми с цените и качеството

България

|
Четв, 15 Дек 2022г. 16:42ч.
КЕВР е против отделен ВиК регулатор, очаква проблеми с цените и качеството

КЕВР е против отделен ВиК регулатор, очаква проблеми с цените и качеството

Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР) разкритикува обявения от регионалното министерство за обществено обсъждане проект на закон за водоснабдяването и канализацията. Държавният орган е против отделянето от неговата структура на воден регулатор и очаква проблеми както с цените, така и с качеството на ВиК услугите, заради занижени законови изисквания към ВиК операторите и неясен контрол върху тях. Такова отрицателно становище е прието от КЕВР на нейно заседание ,провело се в сряда, съобщиха от регулатора.

То е изпратено до Министерство на регионалното развитие и благоустройството, до националния омбудсман, който преди ден също изрази своите забележки към проектозакона, до Сдружението на общините, до парламента, както и до регионалната и енергийната дирекции на ЕК и до тези по околна среда и градска политика.

Регулаторът отбелязва, че с него не са консултирано въобще изготвянето на ВиК закона, който е поредното намерение на МРРБ за разделяне на комисията на две – такава само за енергетика и отделна – за ВиК услугите. Предишните два проекта така и не стигнаха по-далеч от обсъждане на текстове в регионалното ведомство и събиране на мнения.

Според регулатора, като не са проведени предварителните консултации са нарушени изисквания на закона за нормативните административни документи за необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност. В становището си КЕВР отбелязва, че не е изследвано дали новият ВиК регулатор ще е независим политически и финансово. Отделно за сформирането му ще са необходими значителни първоначални капиталови и оперативни разходи за учредяване и допълнителни разходи за административно, правно, информационно, логистично и друго обслужване на новата Комисия, а какви са тези разходи в оценката на проектозакона не е посочено.

Освен това не се решават текущите проблеми на ВиК отрасъла с липсата на яснота в разпределението на ролите и отговорностите между собствениците и операторите на инфраструктурата, липса на стимули за местните власти и ВиК операторите да повишат оперативната и финансова ефективност, ограничен капацитет за приоритизиране на инвестициите.

Критика отнася и намерението да отпадне определянето от страна на ВиК регулатора на цели на показатели за качество на ВиК услугите, на чиято база се изготвят бизнесплановете на водните дружества и се определят година за година цените на водата на всяко ВиК. Така регулаторът губи контрола си върху изпълнението на ремонтните и инвестиционните програми на дружествата и определянето на цените на водата.

Намерението промяната да влезе в сила от 31 март 2023 г. пък ще доведе до времева дупка за цените, които регулаторът сега е приел в петгодишните планове на ВиК операторите до 2026 г. Съгласно тях предстои да утвърди цените за 2023 г., а при влизането на закона след три месеца сегашната КЕВР губи контрола си, а новият орган не се предвижда да има подобни функции. "Това поражда редица въпроси относно одобряването на бизнес планове и цени на дружествата без одобрени планове и за последващите действия по контрол на изпълнението на одобрените бизнес планове и изменението на одобрените цени", посочват от КЕВР в становището си.

Според сегашния енергиен и воден регулатор създаването на отделен орган за ВИК има смисъл, само ако надгражда сегашната ситуация и например се въведе лицензиране на операторите, следи качеството на питейната води или поеме контрол над сектори като битовите отпадъци, каквато практика има в Португалия, Унгария, Италия и в Северна Македония.

КЕВР критикува и намерението и регионалното министерство, а не водният регулатор да следи как се изпълняват показателите за качество на ВиК услугите, които при това се предвижда да бъдат намалени спрямо сегашните изисквания, а и не е ясно как МРРБ ще определя новите по-ниски показатели.

Неясни са и критериите за одобряването на цените на ВиК услугите и последващото им преразглеждане, отпадат фундаментални изисквания като принципи и методи на ценообразуване, регулаторен период и др. "Остава впечатлението, че новата Комисия единствено ще одобрява предложените от дружествата цени на ВиК услуги, без да има възможност да оценява тяхната ефективност и да изиска някакви корекции", смята сегашният регулатор.

Според него предлаганията Ви|К закон няма да подобри регулацията във водния сектор, няма да гарантира повишаване на качеството на услугите и потребителите няма да са защитени.

В проекта се предлага промяна в границите на обособените територии, като се планира отпадане функционирането на общински и частни дружества и се изисква всички ВиК да са държавни предприятия. Това ще елиминира всякакво бъдещо публично-частно партньорство в сектора, отбелязват от КЕВР.

Комисията обръща внимание още, че не се предвижда изплащане на обезщетения на потребителите при отклонения от стандартите за качество на питейните и на отпадъчните води. Необосновано от потребителите на ВиК услуги са изключени лицата, които нямат вещни права върху водоснабдения имот, но са негови ползватели на валидно облигационно основание (например наематели). Създават се възможности за необоснован отказ и злоупотреба от страна на ВиК дружествата в процеса по присъединяване на нови потребители, предупреждава комисията.

Тя е на мнение, че в този законопроект има значителни проблеми и трябва да бъде изцяло ревизиран чрез обширна дискусия. Ако се постигне консенсус, промените трябва да влязат в сила след изтичането на сегашните бизнес планове до 2026 г.

Ако документът бъде приет в сегашния си вид, ще създаде значими рискове за промяна на цените и контрола над ВиК операторите, предупреждава КЕВР.

mediapool.bg