Кламер БГ - Новини: Продължава източването на гориво от кораба Vera Su, предстои подводен оглед

Продължава източването на гориво от кораба Vera Su, предстои подводен оглед

България

|
Нед, 03 Окт 2021г. 17:22ч.
Продължава източването на гориво от кораба Vera Su, предстои подводен оглед

Сн. БНР

Продължава източването на гориво от заседналия край местността Яйлата кораб Vera Su и, ако времето позволява, ще бъде извършен подводен оглед за установяване на състоянието му.

При възможност ще се направи опит да се запуши пробойна, ако има, казаха пред журналисти служебният министър на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев и Румен Николов, главен директор на дирекцията "Аварийно-спасителна дейност" към ИА "Морска администрация".

Вероятно по-късно днес ще бъде изпратен граничен катер, който ще свали част от екипажа на брега, за да се извърши разпит, каза министър Алексиев. По думите му, няма проблеми с храната на екипажа. Няма и болни негови членове.

Основната ни задача е спасяването на екипажа и недопускане на екологични проблеми в крайбрежието, допълни Румен Николов. Той обясни, че сухата част от товара ще бъде изгребана с кран, а втечнената ще бъде изсмукана с пневматични помпи. Течността ще се прехвърли в баржи, които се очаква до два-три дни да бъдат осигурени със съдействието на Европейската агенция по морска безопасност.

Няма нареждания горивото на кораба да се източи напълно, каза още Николов и поясни, че трябва да остане гориво в кораба, за да се поддържат агрегатите. По думите му, няма сериозно нахлуване на вода в трюма на кораба, но не е изключено дънната част на кораба да е овлажнена. Корабът ще се разтоварва поетапно, добави Николов.

Министър Алексиев посочи, че държавата ще води дела. Всяко действие сега ще бъде ясно документирано, за да може държавата след това да си защити интереса, подчерта министър Алексиев.

Корабът Vera Su, плаващ под панамски флаг, заседна край бреговете на местността Яйлата до каварненското село Камен бряг на 20 септември. На борда му има деветчленен екипаж - шестима души от Турция, включително капитанът, и трима от Азербайджан. Корабът превозва торове.

В събота министърът на транспорта Христо Алексиев съобщи, че плавателният съд е започнал да потъва. "В хамбара се пълни вода, това е установено. Което означава, че да, корабът потъва", заяви Алексиев, който бе на мястото. Днес тезата за потъването не бе потвърдена.

По разпореждане на служебния министър на околната среда и водите Асен Личев е осигурено учестено вземане - през един час, на водни проби в района на авариралия кораб Vera Su, включително и през изминалата нощ. Това съобщиха от МОСВ в неделя.

Стойностите за азот амониев показват стабилна тенденция на задържане до обичайните за крайбрежните води в района. Взимат се полеви проби за установяване на показатели като PH активна реакция, температура, разтворен кислород, наситеност на кислорода, данните от които също показват, че тенденцията е стабилна - към днешна дата е такава, каквато е била към 25 септември, преди неуспешната операция по прехвърляне на товара, уточняват от екоминистерството.

Засега морето около заседналия кораб при Камен бряг е спокойно. МОСВ продължава ежечасно да следи състоянието на водите в Черно море в непосредствена близост до авариралия плавателен съд, допълват от ведомството.

Според Борислав Сандов, съпредседател на партия "Зелено движение“, обаче ситуацията със заседналия при Яйлата кораб е по-лоша от съобщеното от властите.

В своя публикация във Фейсбук Сандов отбелязва, че товарът на кораба може и да не се води опасен, по "някакви си класификация“, но товарът продължава да е много вреден за морската екология и местния бизнес, свързван с Черно море.

В радиус от 1 миля около заседналия товарен кораб Vera SU не е открито замърсяване на водата. Това съобщиха в неделя следобед от пресслужбата на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията, цитирайки информация от подробно обследване на района с дрон, изпратен от Европейската агенция за морска безопасност (EMSA).

Като част от мерките за намаляване на вредното въздействие върху околната среда, българската страна е поискала съдействие от EMSA за осигуряване на технически средства, с които Агенцията разполага. Освен дрона, до момента EMSA е предоставила и плаващи бункери, които вече пътуват към България. С тях ще бъде изведен втечненият товар от кораба.

mediapool.bg