Кламер БГ - Новини: Заседналият край Камен бряг кораб потъва

Заседналият край Камен бряг кораб потъва

България

|
Нед, 03 Окт 2021г. 10:08ч.
Заседналият край Камен бряг кораб потъва

Снимка: бТВ

Снимка: бТВ

Докато държавата успее да организира адекватна операция по разтоварването и изтеглянето на заседналия край Камен бряг товарен кораб, плавателният съд започна да потъва. Очакваше в понеделник или вторник да бъде направен нов опит за разтоварване, но междувременно времето се влоши.

Освен това наяве излязоха и сериозни разминавания в изявленията на хората, които се занимават с решаването на проблема. Транспортният министът Христо Алексиев обясни, че корабът потъва, а ръководителят на кризисния щаб вицеадмирал Румен Николов - че може да се организира операция по разтоварването му. Екоминистърът Асен Личев увери, че горивото на машината е източено. Минути по-късно Николов обясни, че на кораба има гориво, защото иначе няма как да се поддържат генераторите и системите му.

"В хамбара се пълни вода, това е установено. Което означава, че да, корабът потъва", заяви в събота Алексиев, който бе на мястото.

Той допълни, че от петък през нощта има изградено съоръжение, по което 9-членният екипаж може да се евакуира.

От кадрите обаче стана ясно, че на кораба все още има моряци. Те бяха облечени със спасителни жилетки. Те все още отказват да слязат от кораба.

Снимка: Мартин Младенов, Фейсбук

Алексиев обясни, че било много трудно да се организира операция. Първо, зоната е защитена, част от "Натура 2000" и не може да се влиза с тежка техника. Второ, вълнението на морето е силно. От въздуха също не може да се организира разтоварване.

Министърът заяви още, че държавата не можела да се намеси в ситуацията веднага, защото това можело да се счете за пиратски акт. Би следвало първо да се даде възможност на корабособственика. Освен това Алексиев твърди, че превозваните тонове изкуствени торове не са опасен товар.

"Действие, незабавно, от страна на държавата, без да се даде възможност на корабособственика да реагира, е враждебен акт. И грубо нарушение на всички европейски норми за корабоплаване", каза Алексиев.

Министърът се оплете в обяснения как корабособственикът предлагал да се изхвърлят 1000 тона от товара в морето и така корабът да бъде освободен.

"За мен беше ясно, че такива адекватни действия няма да бъдат предприети и има опасност от замърсяване на околната среда", заяви той.

На въпрос не е ли по-голяма опасността при потъване, Алексиев заяви:

"Да, има риск, ама вие разбирате ли, че ако ние действаме без да спазваме каквито и да е норми, държавата може да бъде осъдена".

Според него въпреки провалените опити за разтоварване и изтегляне, държавата е действала адекватно. Задържане на товара пък било действие, присъщо на пиратските държави.

Според екоминистъра Личев превозваният от кораба карбамид не е чак толкова опасен. По-рисково било лекото дизелово гориво, но то вече било източено.

"Сега, при каквато и да е деформация, рискът да изтече гориво е минимален", заяви той.

Личев допълни, че дори целият товар да се изсипе в морето, нямало да има измиране на живи организми зарад вълнението на морето и постоянното течение.

Нито МВР, нито транспортното министерство разполагат с техника, каза още той. Личев каза още, че ще направи всичко възможно двете институции да бъдат финансирани по оперативната програма, управлявана от неговото ведомство, за да се купи техника.

Товарът е сух, успокои пък вицеадмирал Николов. По думите му в трюма наистина има вода, но не е изключено тя да е влязла през вентилационен отвор.

Утре сутрин кораб цистерна ще свали поредното количество гориво от заседналия плавателен съд, обясни той минути, след като екоминистърът бе заявил, че горивото е източено. Че цялостно източване на горивото е невъзможно Николов аргументира с факта, че то е нужно за "живеене на кораба" – поддържане на генераторите и системите.

Следващото противоречие между него и политическите лица бе за потъването на плавателния съд. Николов започна изявлението си с думите, че няма да коментира казаното от министрите. Според него все още има шанс да се организира операция по разтоварване.

"Това, което ще се случва, е след като свалим горивото започва подготовка за претоварване на плавателни съдове", заяви той.

На въпрос кога очаква времето да позволи такава операция, той вдигна очи към небето и заяви:

"Може да попитате отгоре".

mediapool.bg