Кламер БГ - Новини: Фандъкова поиска от МС гаранции, че ще има пари метрото да стигне до Цариградско шосе

Фандъкова поиска от МС гаранции, че ще има пари метрото да стигне до Цариградско шосе

България

|
Пон, 21 Март 2022г. 13:41ч.
Фандъкова поиска от МС гаранции, че ще има пари метрото да стигне до Цариградско шосе

Фандъкова поиска от МС гаранции, че ще има пари метрото да стигне до Цариградско шосе

Кметът на София Йорданка Фандъкова хвърли ръкавица към правителството и поиска изрично правителствено решение, което да гарантира, че бюджетът ще поеме финансирането на втория етап по разширението на третата линия на метрото - от ул. "Шипка" до Цариградско шосе. Тази отсечка в последния момент бе изваден от финансиране в последната версия на Плана за възстановяване и устойчивост, който се очаква окончателно да бъде одобрен до 15 април. Това се случи в понеделник при старта на първия етап от разширението на третия лъч, който ще обхваща само 3 километра и ще свързва квартал "Хаджи Димитър" с квартал "Левски". Фандъкова не пропусна възможността публично да изрази "надежди", че Планът за възстановяване на правителството "все пак да бъде одобрен".

Фандъкова иска гаранция за финансиране

"Гаранция може да бъде дадена с едно решение на Министерски съвет, за да можем спокойно докрая на годината да стартираме и строителството на следващия участък", каза още Фандъкова. Тя визира трасето от ул. "Шипка" - кв. "Гео Милев" – ж.к. "Слатина" - Зала "Арена армеец" - "Техпарк София" - бул. "Цариградско шосе", който трябваше да получи по плана

142.4 млн. лв., но бе изключено.

По Плана за възстановяване и устойчивост се предвижда финансиране с 217.5 млн. лв. на стартираното днес разклонение.

"Това са 3 км, с 3 метростанции. Средствата са заложени в Плана за възстановяване и развитие. Да се надяваме, че той все пак ще бъде одобрен, защото ние започваме преди това със заплащане частично на аванса със средства от бюджета на Столична община. Осигурихме ги, за да може да не се бавим и да стартира строителството. Малко повече от 3 години е срокът за строителство, като след това ще имаме 55 км метро мрежа и 50 метростанции.", каза кметът на София.

сн. БГНЕС

Тя уточни, че 40 хил. души ще имат възможност дневно да ползват най-удобния екологичен градски транспорт.

"С тях общо около 450 хил. души ще ползват метрото след 3 години. Това знаете, че е най-екологичния проект. 85 хил. тона годишно вредни емисии ще се спестяват след построяването на тези 3 км. Да се надяваме, че ще можем да се преборим и осигурим и финансирането за останалите 6 км, с които ще имаме изцяло завършена трета линия. Те са през "Слатина" към "Цариградско шосе", каза още Фандъкова.

Какво ще получи метрото от Плана за възстановяване?

Преди месец евросредствата за разширението на третата линия на софийското метро бяха орязани в преработения вариант на Плана за възстановяване и устойчивост. Вместо заложените в предходната версия на плана 360 млн. лв., финансирането е свито до 217.5 млн. лв. и с тях ще бъдат построени само стартираните днес трите километра от "Хаджи Димитър" до квартал "Левски". Останалите шест километра до бул. Цариградско шосе ще бъдат финансирани от бюджета, но Столична община ще трябва да кандидатства за това, стана ясно от думите на Асен Василев.

"Имахме препоръки от страна на Брюксел във връзка с необходимостта да се увеличат инвестициите в цялата страна като цялост. Включително и в Северна България да бъдат насочени повече инвестиции като слабо развит район. Тъй като има пълна проектна готовност за трасето до "Левски", ние сме го оставили - 217.5 млн. лв. Те са предвидени по плана за това строителство. А за следващия участък (споменатия Лот 2 - б.а.), там ще търсим реализация по друго перо. Ние не казваме, че няма да го реализираме. Търсим реализация с други средства", посочиха експерти от министерство на транспорта в началото на февруари.

сн. БГНЕС

Очаква се целият проект с двата лота за разрастване на софийското метро да излезе близо 763 млн. лв., като освен споменатите 217.5 млн. лева от Инструмент за възстановяване и устойчивост, останалите средства трябва да се осигурят от бюджета и от частно финансиране.

Средствата от бюджета за софийското метро трябва да дойдат от бъдещ

Фонд за регионално развитие с бюджет 1 млрд. лв. Средства за него се очакват да бъдат намерени след актуализацията на бюджета през лятото.

mediapool.bg