Първото европейско законодателство за допустимите вредни емисии от камиони и тирове беше прието от Европейския парламент, а целта е да се спре увеличаването на замърсяването от пътния транспорт, предаде пресслужбата на институцията.
Новите правила изискват емисиите на въглероден диоксид от тежкотоварни автомобили трябва да бъдат намалени с 30% до 2030 г. с междинна цел за намаляване от 15% до 2025 г.
До 2025 г. производителите на камиони ще трябва да гарантират, че поне 2% от пазарния дял от продажбите на нови превозни средства идват от превозни средства с нулеви и ниски емисии. Целта е да се противодейства на постоянно нарастващите емисии от пътния транспорт, от които около една четвърт се дължат на тежкотоварните превозни средства.
Европейската комисия ще трябва през 2022 г. да предложи нови цели за периода след 2030 г. в съответствие с Парижкото споразумение за климата. Съветът на ЕС трябва официално да одобри новите правила, преди те да влязат в сила.
Новото законодателство, неофициално договорено между евродепутатите и румънското председателство на Съвета на ЕС през февруари, беше прието с 474 гласа "за", срещу 47 гласа "против" и 11 гласа "въздържал се".
Тежкотоварните автомобили са отговорни за 27% от емисиите на въглероден диоксид от пътния транспорт и почти 5% от емисиите на парникови газове (по данни от 2016 г.). От 1990 г. насам емисиите на тежкотоварни автомобили са се увеличили с 25% - главно заради увеличението на автомобилния товарен превоз. Очаква се те да продължат да се увеличават, ако не се приемат и приложат нови политики.
mediapool.bg